MS Windows
briani 27239
Opgradering til XP?
Fra : Dennis

Dato : 04-03-02 20:49

Hejsa

Jeg skal til at opgradere til win xp, men jeg vil lige i
den forbindelse høre
om det kan give nogle problemer da jeg mener at have hørt
med et halvt
øre at xp ikke kører med samme system som 98.

98 kører med fat 32 mens xp kører med noget andet. Dette
"andet".
Hvad er det og kan jeg godt have delt min harddisk op i 3
partionere også kun lægge
xp ind på c drevet.

Kan den stadig "læse" de andre drev ect?

Dennis

Fra : Madsen

Dato : 04-03-02 21:05

Dennis skrev:

> [...]
> mener at have hørt med et halvt øre at xp ikke kører med samme
> system som 98. 98 kører med fat 32 mens xp kører med noget andet.

Win9X kører FAT og FAT32 men Win2000 og WinXP har noget der hedder
NTFS også som er et filsystem der stammer fra NT-verdenen. Altså
Windows NT. Det betyder dog ikke at Win2000 og WinXP ikke kan køre
FAT32, for det bestemmer du selv under installationen.

Det du har hørt med det halve øre er sikkert at mange fraråder at
opgradere Win98 med Win2000 eller WinXP, fordi der er stor forskel
på måden Win98 og Win2000/XP fungerer på. Win98 er bygget op
omkring den gamle DOS-kerne mens Win2000/XP er NT-kernen og derfor
vil du i sidste ende hjælpe dig selv ved at starte på en helt tom
harddisk. Så har du fjernet chancen for at der er nogle stumper
tilbage af Win98 som gør WinXP ustabil.

> ...og kan jeg godt have delt min harddisk op i 3 partionere
> også kun lægge xp ind på c drevet. Kan den stadig "læse" de
> andre drev ect?

WinXP kan sagtens se FAT32-drev. Derimod kan Win98 ikke se NTFS-
drev medmindre du installerer noget tredjepartssoftware.

Madsen.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 05-03-02 23:00

> [...]
>
> WinXP kan sagtens se FAT32-drev. Derimod kan Win98 ikke se NTFS-
> drev medmindre du installerer noget tredjepartssoftware.

Så har jeg er hurtigt spørgsmål.
Mit c-drev er egentlig en del af en større harddisk. Delt op i 2 C og D
System: C-drev
"Skrammel" D-drev

Hvis jeg ønsker at installere XP på C, og i NTFS system, bliver den anden
partition også ændret?

Derudover har jeg et E-drev som er en 40 gb, men pga. mit gamle bundkort max
kunne "opfatte" 32 gb, mangler der jo 8 GB, kan jeg få dem igen, uden at
miste de data der er på hdd i forvejen?

-M

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-03-02 23:23

Tue, 5 Mar 2002 22:59:55 +0100, skrev "Morten Lorenzen"
<Morten@Lorenzen.as>:

>Hvis jeg ønsker at installere XP på C, og i NTFS system, bliver den anden
>partition også ændret?

Kun, hvis du konverterer partitionen (eller formaterer den til
ntfs)

>Derudover har jeg et E-drev som er en 40 gb, men pga. mit gamle bundkort max
>kunne "opfatte" 32 gb, mangler der jo 8 GB, kan jeg få dem igen, uden at
>miste de data der er på hdd i forvejen?

Hvis du installerer XP, så skulle diskmanageren kunne klare det.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 06-03-02 00:01

> Kun, hvis du konverterer partitionen (eller formaterer den til
> ntfs)

Har jeg ikke tænkt mig.

> Hvis du installerer XP, så skulle diskmanageren kunne klare det.

Har XP, men den har ikke fundet de resterende 8 gb. Det kan være jeg skal
ændre på jumperen? Den sidder lige nu på et eller andet 32 GB sjov
Der var en hulens til hyr med at få mit gamle bundkort til at finde den hdd.
Mon ikke mit nye skulle kunne finde ud af det.

-M

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-03-02 00:15

Wed, 6 Mar 2002 00:01:12 +0100, skrev "Morten Lorenzen"
<Morten@Lorenzen.as>:

>Har XP, men den har ikke fundet de resterende 8 gb. Det kan være jeg skal
>ændre på jumperen?

Problemet er nok, at XP ikke kan formatere en partition i fat 32
større end 32 GB, men regnede med at den kunne formatere de
sidste 8 GB i en ny partition.

Så må du have fat i en win 98 startdiskette og formatere
harddisken med denne, men så mister du alle data eller også må du
have fat i Partition Magic.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 06-03-02 00:18

> [...]
>
> Så må du have fat i en win 98 startdiskette og formatere
> harddisken med denne, men så mister du alle data eller også må du

Ok, tak for svaret, tror jeg vil tage harddisken ud og så lave en backup på
arbejdet, så jeg roligt kan formattere og partitionere uden risiko for at
miste data.

-M