Have som en golfbane.
Fra : Joan H.

Dato : 04-03-02 20:21

Hej!

Jeg har en charmerende sød og artig dansk/svensk gårdhund på 11 mdr.
Problemet er bare at han efterhånden har lavet min 20 x 20 m have om til en
50 huls golfbane.

Hvordan løser Vaks og jeg det problem???
Gode råd modtages MEGET gerne.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-03-02 23:15

"Joan H." <attika@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har en charmerende sød og artig dansk/svensk gårdhund på 11 mdr.
> Problemet er bare at han efterhånden har lavet min 20 x 20 m have om

Jeg ved at nogle af mine venner har løst problemet ved at lave en
sandkasse til hundene .. og vil selv have lavet en ditto her i foråret
, så måske kunne du bruge det forslag ..

smil fra Ami

Fra : Jan

Dato : 05-03-02 02:31

Du kunne jo lade være med at lukke hunden ud i din 20 x 20 m have, og i
stedet gå nogle ordentlige ture med den, evt. træne lidt med den også, så
den blev velfungerende og naturligt træt efter jeres tur/træning.

Fra : Eskil M. Jørgensen

Dato : 05-03-02 22:53

Tja, det var et godt svar. Men hvad er så dit svar til mig? Min have er på
1679 m2, og den ligner snart et månelandskab. Og jeg træner, motionerer og
aktiverer min 45 kg hundehvalp, så den ligger fladt hen i flere timer, for
derefter at fare ud i månelandskabet og endevende det hele igen. Jeg tror
jeg vil begynde at køre Cross derude.
EMJ

Fra : Jan

Dato : 06-03-02 13:32

"Eskil M. Jørgensen" <eskil.m.joergensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derefter at fare ud i månelandskabet og endevende det hele igen. Jeg tror

Jeg skal ikke påstå at det er nemt, for den har tilsyneladende fået smag for
det og syntes det er sjovt. Det som vil være opgaven for dig, vil være at
finde på noget som ikke skader, men som hunden har lige så stor fornøjelse
af som den har af haven, og det kan bliver svært.

Årsagen til at det er et problem, er at hunden har lige så let eller lettere
ved at lære noget forkert som noget rigtigt, og når man spotter en
utilsigtet adfærd, så gælder det om at gribe ind hurtigt inden det "sætter
sig" til en fejlindlæring, hvilket jeg er bange for at det allerede har
gjort på din hund, hvis den altså har gravet siden den vejede 5 kg.

Hvis man forestiller sig at du kunne få hunden til at syntes det var sjovt
at spille med en stor fodbold, (læder uden ret meget luft i) det kræver
nogle sjove oplevelser så er den hurtigt med på den.

Herefter, hver eneste gang du lukker den ud i haven, og du observerer at den
begynder på sin fejlagtige adfærd, så springer du ud i haven med bolden og
spiller med den.

Det er vigtigt at du er klar hver gang, så du laver en sideordnet indlæring,
på den måde indlærer du hunden at når den får lyst til at grave have, så
bliver den underholdt af dig og bolden, og hvis det er tilstrækkeligt sjovt,
så går der ikke så lang tid før den er i tvivl om hvad den har mest lyst
til, grave eller spille, det er så op til dig at få vægtskålen til at tippe
over i spilleglæden.

Når du kommer farende med bolden, kan du efter et stykke tid få den til at
give et glam før du igangsætter spillet, efterhånden vil den bare begynde at
gø når den vil spille/grave og men hvis du en dag ikke kommer, så begynder
den nok at grave igen.

Fra : Eskil M. Jørgensen

Dato : 06-03-02 15:24

"Jan" <nikond100@ronzak.com> skrev i en meddelelse
> "Eskil M. Jørgensen" <eskil.m.joergensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
Tak for dit svar.
Det lyder meget fornuftigt. Jeg vil prøve det.
Han begyndte først at grave da han vejede 37 kg (efter at have fået et
brækket ben helet). Størrelsen/vægten, ja han er en tibetansk mastiff, de er
jo lidt store.
Nu vover han på mig, så jeg smutter, med naboens ungers gamle bold. Har
fået lov til at bruge den.
Eskil

Fra : Alex Linaa

Dato : 05-03-02 14:47

> [...]

en
> 50 huls golfbane.
>
> Hvordan løser Vaks og jeg det problem???

Du kan søge inspiration her: http://www.ornehojgolfklub.dk/proshoppen.htm
eller her: http://www.golf.tocdesign.dk/

Hvorfor ikke udnytte det som andre må betale i dyre domme for?

Ellers har jeg ikke meget at byde ind med, for min rendegraver laver stadig
store huller i græsplænen (OGSÅ når den er træt efter en laaaang tur i
skoven, Jan!!.)

vh
Alex Linaa

Fra : Kosmonauten

Dato : 05-03-02 15:52

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse
> [...]
stadig
> store huller i græsplænen (OGSÅ når den er træt efter en laaaang tur i

Hej Alex,
fed idé og god humor ;c)
Min gamle hund og Laika har åbenbart kommunikeret telepatisk for da Laika
var hvalp gjorde hun Vigerslev's først 9 huls bane færdig, Dinah havde jo
lavet de første 5 huller.
Men hverker Tiger Woods el. Thomas Bjørn har svaret på mine henvendelser.
Dog har ræven lavet et flot Shit in one!
Hygge
Martin & Birdie Laika ;c)