MS Windows
briani 27239
Hvordan tuner man Win XP Pro til ADSL ?
Fra : Gert Laursen

Dato : 04-03-02 18:47

Hvordan tuner jeg XP Pro - min download ligger på ca 80kbs nu i XP og i
win98 på min 180kbs. ????

Efter at jeg har installeret Win XP er min download hastighed faldet
betydeligt. I min gamle Win98 kun jeg tune den ved at følge nedenstående som
er lånt herfra :

http://home19.inet.tele.dk/larsjust/netexpres.html#100

Hvad kan jeg gøre for at "tune" Windows 98/ME ? (Til top)
Windows 98 er i en standard installation dårligt rustet til en hurtig
ADSL-forbindelse, og der findes et par ting der ubetinget bør
rettes/kontrolleres. Windows ME er, hvad DefaultRcvWindow angår, lidt bedre
stillet i en standardinstallation.

Det såkaldte DefaultRcvWindow, der lidt forenklet sagt bestemmer hvor megen
data en server på Internettet kan sende til ens maskine uden at modtage
kvitteringer for at TCP/IP-pakkerne er modtaget, er som standard sat til ca.
8 kbyte i Win 98 og ca. 16 kbyte i ME. Dette er for lidt til at udnytte en
hurtig forbindelse, specielt hvis det delay der opleves til en server er
stort.

På en 256 kbit/s forbindelse vil det være passende med et 16 kbyte window
( dvs. standardværdien i Windows ME er ok ), 32 kbyte for en 512 kbit/s
forbindelse, 64 kbyte window for en 1 Mbit/s forbindelse og endelig 128
kbyte for en 2 Mbit/s forbindelse.

Visse modem-"tunings"-programmer har det med at sætte DefaultRcvWindow meget
lavt, ligesom enkelte Win98 brugere har oplevet at DefaultRcvWindow, af
uvisse grunde, slet ikke fandtes i registeringsdatabasen.

Følgende reg-filer ( dvs. filer der bare skal dobbeltklikkes på for at
indholdet indskrives i registeringsdatabasen ) vil under alle omstændigheder
korrigerere DefaultRcvWindow. Som altid er editering af
registeringsdatabasen på eget ansvar. Der kan evt. laves en sikkerhedskopi
af registeringsdatabasen via regedit: Skriv "Regedit" i --> start --> Kør.
Gå til Registeringsdatabase --> Eksporter registeringsdatabasefil og gem
filen på et passende sted.

Hold shift-tasten ned og klik på en reg-fil, der jævnfør ovenstående er
passende, for at downloade filen: Tcprw16k.reg, Tcprw32k.reg,
Tcprw64k.reg,Tcprw128k.reg. Lokaliser biblioteket, hvor filen blev gemt, og
dobbeltklik herefter på filen.

Værdien kan også manuelt ændres i registeringsdatabasen ved at gå til
[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\MSTCP]
"DefaultRcvWindow"="indsæt passende værdi her".

En passende værdi kan evt. udledes af skemaet på www.dslreports.com

Det er tilrådeligt ikke at sætte DefaultRcvWindow meget større end
nødvendigt, da det i tilfælde med stort pakketab undervejs kan betyde unødig
dårlig performance på forbindelsen.
Visse af de såkaldte tweaks, der ligger rundt om på Interettet, sætter
DefaultRcvWindow meget for højt.

En anden ting der bør kontrolleres er, at den såkaldte MTU (maximum
transmission unit, der bestemmer hvor stor en TCP/IP-pakke maksimalt kan
være, målt i bytes ) er sat til 1500.

Som standard afgør Windows 98 selv om værdien 576 eller 1500 er passende,
men desværre træffer Windows 98 ikke altid det korrekte valg. Det anbefales
derfor at gå til Kontrolpanel --> Netværk --> Konfiguration -->
Opkaldskort --> Egenskaber --> Avanceret --> og sætte IP pakkestørrelse til
Stor. ( stor = 1500, mellem = 1000 og lille = 576 ).

Visse sites på Internettet omtaler også justering af andre ting i Windows,
men nytten af disse ting er af lidt mere tvivlsom karakter.

Gode sites med oplysninger om RecieveWindow og MTU er Navas Cable Modem/DSL
Tuning Guide, samt Dslreports, hvor der også findes en lille test, som
hurtigt kan teste bla. DefaultRcvWindow og MTU.