Malawi-mave (AKA bugvattersot/bloat)
Fra : Jan Boegh

Dato : 04-03-02 16:23

Det er efterhånden længe siden emnet har været oppe, så mon ikke der er
basis for en smule udveksling igen:

Jeg har tidligere hævdet, at malawi-syge ikke smittede, men er efterhånden
kommet i tvivl. Historien er følgende:

Jeg har nu igen vovet det ene øje og indkøbte for et par mdr. siden en trio
Copadichromis spec. 'Mloto'. Og (jeg havde nær sagt som sædvanligt) går der
mellem 14 dage og 3 uger til den første viser tegn på bloat. Her er
erfaringen at det første, der sker, er at fisken laver mærkelige
gumle-bevægelser. Herefter begynder den at skide de lange seje hvide tråde
og så er løbet IMHO stort set kørt.
Disse fisk blev efter en tre efter indkøbet dage hældt i min 450'l
malawibeholder, der kører ganske fint med moderat besætning (4 C. morii, 2
O. lithobates, 6 Aul. og endeligt 2 Cop. borley).
Ca 50% vandskifte pr. uge og fodring med rejemix (med spinat udover ærter) 4
dage om ugen tetramin eller OSI spirolina her 1 dag om ugen og en foderfri
dag. Kan ikke måle nogen form for kvælstof (nitrit/nitrat) og en pH på lige
knap 8 og relativt hårdt vand.
For det første er det selvfølgeligt surt at de nyindkøbte (og ikke specielt
billige) mloto'er dør for mig. Og jeg har en mistanke om at de er sarte
sjæle, så næste gang bliver det enten opdrættede (hvis de kan fås) eller så
prøver jeg at holde dem alene.
Men hvad der er mere tankevækkende er, at det ser ud til at der hver gang
ryger en eller to af de 'gamle' indbyggere med.
Dette kunne jo indikere, at infektionspresset måske bliver for højt til at i
øvrigt sunde og raske fisk helt undgår smitten. Og desværre siger min
erfaring mig at tabsprocenten er uhyggelig høj.
Er der andre, der har gjort tilsvarende erfaringer?
For så må konsekvensen være at VF malawier skal have en meget lang
karantæneperiode - evt i et nærmes sterilt akvarium.
Eventuelt kombineret med UV-filtrering/ozontilsætning eller lignende.
Jeg har en mistanke om at importørerne giver fiskene et ordentligt hug
antibiotika, der får eventuelle infektioner slået ned - jeg har ved
tidligere lejligheder set at fiskene i akvarieforretningen får symptomer,
der ligner dem, mine fisk får, omtrent samtidigt. Efter et antal uger
blusser sygdommen op - og det er her, jeg spekulerer på om der så samtidigt
udløses en massiv infektion af hele akvariet.
Hvad er jeres erfaringer?
Jeg kunne ved samme lejlighed godt lide at høre om hvad
overlevelsesprocenten for malawisyge i udbrud (gumleri/hvid afføring) er hos
jer andre. Hos undertegnede er den under 20%.

mvh
Jan
- der gerne vil i kontakt med en opdrætter af C. sp. 'Mloto Ivory Head'
mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-03-02 21:33

Jan Boegh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fjMg8.385$O3.45825@news010.worldonline.dk...
> [...]
> erfaringen at det første, der sker, er at fisken laver mærkelige
> gumle-bevægelser. Herefter begynder den at skide de lange seje hvide tråde

Som du ved har jeg ogås gennem årene haft nogle tilfælde af
bugvattersot/bloat, blandt mine
fisk. heldigvis har jeg været forskånet for de store vilde tabstal,
faktisk er noget af det eneste som
ikke har kunnet klare en omgang sygdom været nogle Tropheus moori.

Når jeg har bemærket at de har haft symptomer på sygdommen, så som
spiseværing, opspilet
mave, gumlen og vriden i hele kroppen. Har jeg først lynhurtigt skiftet
33-50% af vandet,
derefter har de så fået en kraftig behandling med antibiotika, først gav
jeg dem Emtryl vet, men
det er jo ikke på markedet mere, så gik jeg over til at bruge
Nifuraprinol (stavet forkert).

Den behandling har de så fået i et par dage, hvorefter vandet er blevet
skiftet er par gange,
og hvis der har været den mindste smule tvivl, om de har været raske, har
de fået en omgang til.
Af de relativt få fiks jeg har købt som vildtfangede, er der kun en enkelt
der er død,
og den døde af ikke lige umiddelbart af "bloat".

Jeg har ikke været udsat for at der er andre fisk der er gået ned fordi en
anden har været syg.
og mine akvarier har nok været hårdere belastet end de fleste andres, men
tilgæld har jeg også lavet hyppige vandskift.

Jeg ved at Martin fra ciklidecentret, var igang med nogle forsøg med UV
behandling af vandet,
men hvad resultat der er kommet ud af det ved jeg ikke.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-03-02 13:49

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
gav
> jeg dem Emtryl vet, men
> det er jo ikke på markedet mere, så gik jeg over til at bruge

Er det det, du køber i form af et-eller-andet-pond?
For jeg synes at prisen på metronidazol er meget krasbørsig (noget der
ligner en 3-400 kr for en kur)

> Af de relativt få fiks jeg har købt som vildtfangede, er der kun en
enkelt
> der er død,
> og den døde af ikke lige umiddelbart af "bloat".

Jeg har ikke været specielt ramt da jeg primært gjorde i M'bunma'er - men
jeg synes godt nok de indkøb, jeg har gjort i Copadichromis har været
kostbare i form af al for mange dødsfald.
Min helbredelsesprocent er som nævt tidligere under 20.

> [...]
men
> tilgæld har jeg også lavet hyppige vandskift.

Af en eller anden grund, ser det ud til at det især går ud over mine
aulonocaraer - endog nogle, jeg selv har opdrættet.

> Jeg ved at Martin fra ciklidecentret, var igang med nogle forsøg med UV
> behandling af vandet,
> men hvad resultat der er kommet ud af det ved jeg ikke.

Jeg er meget meget nysgerrig.

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-03-02 14:44

Jan Boegh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:u83h8.337$ng4.61884@news000.worldonline.dk...
> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Er det det, du køber i form af et-eller-andet-pond?
> For jeg synes at prisen på metronidazol er meget krasbørsig (noget der
> ligner en 3-400 kr for en kur)

Ja, det er det lige præcist!
Hvis du tager det rene stof, så er prisen nok nogen lige så høj, men
der er jo ikke ret meget i en tablet.

> [...]
> kostbare i form af al for mange dødsfald.
> Min helbredelsesprocent er som nævt tidligere under 20.

Jeg har hafdt en skøn blanding af begge slags, men har ikke bemærket at
frisvømmere skulle være mere sarte end de andre.

> Jeg er meget meget nysgerrig.

Prøv at sende en mail til ham, mig bekendt bider han ikke *s*

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 05-03-02 18:21

Jan Boegh skrev i meddelelsen ...
>Er det det, du køber i form af et-eller-andet-pond?
>For jeg synes at prisen på metronidazol er meget krasbørsig (noget der
> [...]

Metronidazol er meget billigt hvis du får læge eller tandlæge til at
ordinere.
( 100 stk. 500 mg i 1995 ca. 100 kr.)
Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-03-02 00:21

ole larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9c7h8.445$ng4.73007@news000.worldonline.dk...

> Metronidazol er meget billigt hvis du får læge eller tandlæge til at
> ordinere.
> ( 100 stk. 500 mg i 1995 ca. 100 kr.)

Måske i 1995, men det er altså 7 år siden! Idag ser det helt anderledes
ud.

Dengang var der ingen der drømte om at bruge Metronidazol i tablet form
til
fisk, når man kune købe et godt middel som Metryl vet.

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 06-03-02 18:13

Carsten Gall skrev i meddelelsen ...

>ole larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:9c7h8.445$ng4.73007@news000.worldonline.dk...

> Måske i 1995, men det er altså 7 år siden! Idag ser det helt anderledes
>ud.

Og i 2000 var prisen 139,85 for mængden ( også med 50% tilskud ) Finder man
den aktuelle dagspris interessant, er det let at ringe til det nærmeste
apotek

> Dengang var der ingen der drømte om at bruge Metronidazol i tablet form
>til
> fisk, når man kune købe et godt middel som Metryl vet.

Ok, jo - spørg dem i Odense, Middelfart, Nyborg og Svendborg - og det også i
1985.

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 04-03-02 23:45

> Men hvad der er mere tankevækkende er, at det ser ud til at der hver
gang
> ryger en eller to af de 'gamle' indbyggere med.

Jeg mistede 4 af mine victoriacichlider for 1½ måned siden. der var 7
ialt (en var ramt men klarede den), og derudover ca. 20 malawicichlider
som ikke fik symptomer, ihvertfald ikke bemærkelsesværdige. Om det var
bloat ved jeg ikke, men de holdt op med at spise, og havde meget hurtige
gællebevægelser og var sløve...det røg dog en enkelt anden malawi, men
det tror jeg var stress, eller måske blev den mast under en sten der
fald ned.

Mine erfaringer siger tilgengæld også at ungfisk/unger i det hele taget
sjældnere bliver syge end størrer fisk...

> erfaringen at det første, der sker, er at fisken laver mærkelige
> gumle-bevægelser. Herefter begynder den at skide de lange seje hvide
tråde

Mærkelige gumlebevægelser...som om at fisken hoster, eller forsøger at
spytte noget ud? De hvide tråde, er de tynde men membranagtige? Altså
som et gennemsigtigt rør, bare uden indhold? Sommetider har mine sunde
fisk det også, altså korte stykker "membran" og så almindelig afføring
bagefter.

Men jeg tror også det kan være meget smitsomt, afhængig af fiskenes
mentale tilstand.

Jeg synes dog stadig nogle af mine fisk "hoster" en gang imellem, men
bør jeg så give dem en behandling til? Et middel mod hexamita eller bare
alm. pondfuran? hvordan med akvariet...bør alt renses?

Mht. Malawimix, ville det ikke være en ide at bruge rejepiller istedet
for rigtige fjordrejer? Jeg har dem mistænkt for at bringe noget skidt
ind...

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-03-02 08:19

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote in message

> Men jeg tror også det kan være meget smitsomt, afhængig af fiskenes
> mentale tilstand.

JEg er også ret overbevist om at stress øger risikoen for sygdommen - jeg
har tidligere haft den opfattelse, at smittetrykket var underordnet for
raske fisk, men jeg er som sagt ved at komme i tvivl.

> Jeg synes dog stadig nogle af mine fisk "hoster" en gang imellem, men
> bør jeg så give dem en behandling til? Et middel mod hexamita eller bare
> alm. pondfuran? hvordan med akvariet...bør alt renses?

Det er bl.a. det jeg gerne vil finde ud af.

> Mht. Malawimix, ville det ikke være en ide at bruge rejepiller istedet
> for rigtige fjordrejer? Jeg har dem mistænkt for at bringe noget skidt
> ind...

Jeg bruger ikke fjordrejer, men dybfrosne grønlandske med skal - og jeg tror
da egentligt ikke at de bringer noget med sig (hvilket for den sag skyld
også gælder fjordrejer).

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-03-02 09:18

Jan Boegh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fj_g8.1165$Mc.52705@news010.worldonline.dk...
> [...]
tror
> da egentligt ikke at de bringer noget med sig (hvilket for den sag skyld

Jeg vil give Jan ret, jeg kan ikke rigtigt forestille mig at rejerne
skulle have noget
med ind. Dels fordi det er rejer fra Grønland jeg har brugt, samtidigt er
de jo blevet kogt inden
vi får dem.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 05-03-02 11:14

OK, jeg har brugt fjordrejer, men har ikke kogt dem eller noget. Det er
nok ikke det smarteste.

Men til resten af spørgsmålene, hvordan med at tømme hele akvariet, koge
gruset og den slags drastiske procedurer? Det kan vel ikke betale sig...

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-03-02 13:35

> Men til resten af spørgsmålene, hvordan med at tømme hele akvariet, koge
> gruset og den slags drastiske procedurer? Det kan vel ikke betale sig...

I hvert fald ikke før vi har en nogenlunde rimelig indikation af om smitte
har en betydning eller ej.

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 05-03-02 16:08

> I hvert fald ikke før vi har en nogenlunde rimelig indikation af om
smitte
> har en betydning eller ej.

Jeg hælder nok mod at det er smitsomt, som nævnt før afhængigt af
harmonien i akvariet/fiskenes mentale tilstand.

Fra : ole larsen

Dato : 05-03-02 18:17

Tom Manczak skrev i meddelelsen ...
> [...]
>et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
>Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Nej det tror jeg ikke - så skal man også koge fisk, planter, akvarium og
lukke det hele hermetiskt ?

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 05-03-02 19:53

> Nej det tror jeg ikke - så skal man også koge fisk, planter, akvarium
og
> lukke det hele hermetiskt ?

øh jo, det var da måske god ide . Men der er nogle der renser hele
deres akvarier efter sygdom, spørgsmålet er om det overhovedet kan
betale sig. Og ja, jeg er klar over at fiskene altid har det i sig i
større eller mindre grad, og det er derfor jeg spørger om det kan betale
sig at rense alt (det burde du nok kunne regne dig frem til at det var
det jeg mente, med mindre du bare kommenterer ubrugeligt bare for at
kommentere, som du nu ofte har gjort over for mine indlæg

Fra : ole larsen

Dato : 05-03-02 20:30

> [...]
>det jeg mente, med mindre du bare kommenterer ubrugeligt bare for at
>kommentere, som du nu ofte har gjort over for mine indlæg

Nu er "ofte" et begreb, der står til fortolkning, men nej, jeg synes ikke
der er så megen mening i at forsøge at
"sterilisere" ( anførselstegnene fordi kogning ikke steriliserer omend en
del kan blive/bliver dræbt ) indholdet
i et akvarium. Der kan være mening i at rense mekanisk og måske i nogle
tilfælde at desinficere, men at tro
at man kan holde enkelte eller flere bakterier eller svampe eller alger 100%
væk fra en levende "mikrobiotop" som
et akvarium anser jeg for absurd. Som de af os, der følger med i pressen
ved, vil bekæmpelse af een eller flere
mikroorganisme (r) blandt de mange, vil omgiver os med, ofte medføre
resistens hos disse eller overvækst af andre.
Det betyder ikke at kampen mod visse patogener er helt tabt - som flere
nævner i tråden - er sunde forhold i de fleste
tilfælde den vigtigste forebyggende enkeltfaktor.

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 05-03-02 20:58

> at man kan holde enkelte eller flere bakterier eller svampe eller
alger 100%
> væk fra en levende "mikrobiotop" som
> et akvarium anser jeg for absurd.

Enig, og er klar over det. Men er der nogen der har oplevet at det kan
have en positiv effekt at rense det hele så godt man kan? Det er der nok
ikke. Formålet ville måske være at fjerne så mange medicinrester som
muligt, således at de ikke ligger tilbage i gruset, etc. og giver
anledning til resistens hos de pathogener der evt. måtte overleve
behandling (som igen kan siges muligvis allerede er resistente før
behandlingen. Resistens skyldes oftest spontane mutationer, således at
de er tilstede før behandling, og ikke at behandlingen er mutagen og
direkte provokerer resistensdannelse).

Og så skal alt jo steriliseres, inkl. filtermateriale, og så kommer
pathogenerne jo bare ind igen via fiskene/planterne, og naturligvis
postevandet fra hanen. Vandet i hanen er heller ikke helt frit for ting
og sager der kan være pathogene, ellers stank det nok af klor, eller var
stopfyldt med antibiotika, og der har vi igen en faktor der giver
anledning til resistens.

Og tilbage til mekanisk rensning, vil det overhovedet have en effekt,
set i lyset (eller mørket af ovenstående?

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 06-03-02 22:33

Ang om det kan betale sig at rense akv efter bugvertost, så vil jeg mene ja.
Hovedsageligt af den grund at man bruger for det meste medikamenter i sin
kamp for at rede fiskene, dette slår baktrierne ned, det jo så godt nok men
det tager alle de gode bakterier med i købet og ender nok i sidste ende i
bundlaget og i pumpen og hvor lang tid er soffet virksom? og holder de godet
bakterier nede i pumpen som skal indgå i den biologiske prosess? detsuden
hvad med resistens? Hvad så med næste gang den er gal? skal fiskene
medicineres mere end godt er for at komme af med bakterier så bliver fiskene
jo sterile. detsuden har jeg læst at bakterien fra bugvertosot bla. ligger i
bundlaget rodes der så rundt i akv. efter fiskene er kommet sig men stadig
svækket udsættes de endu en gang for smitte det er man vel heller ikke
intereseret i?

Jeg holder detsuden på at det er meget smitsomt da jeg selv erfarede i
efteråret at jeg ikke fik flere syge fisk før jeg fik fjerne dem jeg mente
var syge/angrebet fra akv.

Mvh Tina

Fra : Tom Manczak

Dato : 06-03-02 23:29

> [...]
> hvad med resistens? Hvad så med næste gang den er gal? skal fiskene
> medicineres mere end godt er for at komme af med bakterier så bliver

Ja det er nok det jeg tænkte. jeg tømmer (selvfølgelig) akvarierne når
jeg skal flytte inden for den nærmeste fremtid, så må de lige få en
ordentlig omgang!

Fra : René Krogh

Dato : 05-03-02 21:27

Jan Boegh wrote in message ...
>Det er efterhånden længe siden emnet har været oppe, så mon ikke der er
>basis for en smule udveksling igen:

Yep, jeg tror også, at der hersker en del forviring på området. Jeg har lidt
lidt med dig på det sidste med mine tanganyikaer. Mon ikke symtomer og
behandling er den samme.

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men her får du min historie.

dag 1 - Min ene O.ventralis han havde trukket sig tilbage, trådet afførring,
hoster & spytter maden ud igen. Set i bakspejlet, burde jeg nok allerede
have påbegyndt min behandling her.

dag 3 - To andre ventraliser viser samme symptomer, den første er nu meget
mørk, og viser slet ikke interresse for foder. Noget må gøres. Jeg valgte at
fjerne mine mine efterhånden overgrodede N.leleupier samt A.compressiceps,
da de udgjorde en stressfaktor for de øvrige fisk. Vandskifte 25%

dag 4 - Ifølge råd fra min en lokal forhandler, skulle de have en behandling
med aquamor 1. Så hjem og tilsætte et brev. Jeg valgte at foretage
behandlingen i selve akvariet, da der også gik en flok forholdsvis
nyindkøbte tropheus, der kunne risikere at være smittet. Filtrene blev
grundigt rengjort, grundet den destruktive virking medicinen har på bakterie
floraen.

dag 7 - 25% vanskifte. Ny behandling med aquamor. Ingen synlige forandringer
på de syge ventraliser. Tropheuserne havde det stadig godt.

dag 9 - Ny behandling med aquamor. Ingen vandskifte, jeg havde lidt travt.

dag 11 - Ny behandling, igen uden vandskifte. Ingen forandring på den første
ventralis. De to andre viser synlig bedring.

dag 13 - 25% vandskifte

dag 14 - 25% vandskifte

dag 15 - De to mindre syge, har igen fået deres gode apatit tilbage, og har
igen normal afførring. Den første syge ventralis, synes at være gået helt i
stå, og reagerede slet ikke på at jeg førte nettet under den, og pillede den
op. Som om den blot glædede sig til at få den sidste kur, der desværre er
forbehold dyrene, og ikke os selv.

dag 16 - Alle fisk spiser normalt, og har ikke hverken set trådet afførring,
hosten eller andet idag.

Tab: 1 stk ventralis
Kurreret: 2 stk vetralis
Samlet flok: 6 stk ventralis, og 15 tropheus.

Mine konklussioner:

Der flurrerer en del navne: bugvanssot, float, flagaletter. Jeg vil trro,
at sygdommen er den samme, men at forskellige fisk måske kan reagere
forskelligt.

En konklussion om det er smitsomt, kan jeg ikke komme med, med vil udfra
mine erfaringer tro det.

Tidlig behandlig er et must. Jeg mener tidligere at have læst, at ole
disakrede en syg fisk, og fandt at indvoldende var ødelagte. Så hjælper en
behandling selvfølgelig ikke.

Aquamor 1, slår alle bakterier ihjel, også de gavnlige. Hav dette i mente
ved behandling.

Tjek envidere følgende url, med en god beskrivelse af sygdommen:
http://hjem.get2net.dk/danciklid/artikler/InfoOmSygdomme.html#bogmærke3

Håber at du kan bruge ovenstående til noget, og ellers held og lykke med
behandling, samt din jagt på nye fisk.

mvh
René

Fra : Tom Manczak

Dato : 05-03-02 23:06

> Der flurrerer en del navne: bugvanssot, float, flagaletter. Jeg vil
trro,
> at sygdommen er den samme, men at forskellige fisk måske kan reagere
> forskelligt.

Jeg tror snarere at det er symptomerne der er de samme, og sygdommen kan
forårsages af flere slags patogener.

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-03-02 00:18

René Krogh <rene.krogh-dont-spam@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a639h4$q48$1@sunsite.dk...

> Aquamor 1, slår alle bakterier ihjel, også de gavnlige. Hav dette i mente
> ved behandling.

Gider du ikke lige fortælle os andre hvad Aquamor er for noget, og hvem
der laver det,
og hvad der er i.

Carsten

Fra : René Krogh

Dato : 06-03-02 17:42

Carsten Gall wrote in message ...

> Gider du ikke lige fortælle os andre hvad Aquamor er for noget, og hvem
>der laver det,
> og hvad der er i.

S.føli,

Jeg fik de anbefalet an en en akvarieforhandler, der gør mest i Malawi.

Produktet er primært til brug for have-dam, Derfor får du behandling af
meget vand for få penge. Jeg gav 125 kr for en kur til 4 x 500 liter vand.
Fåes desværre ikke i mindre dosseringer.

Virksomme bestanddele: 1 brev = 5 g Aquamor1 indeholder 120 mg nifurpirinol.

Se iøvrigt deres hjemmeside.

http://www.aquarium-munster.com/

Egnetheden til akvariebrug, vil jeg ikke være dommer for, det er op til din
egen vurdering, men det virkede fint hos mig.

mvh
René Krogh

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-03-02 00:48

René Krogh <rene.krogh-dont-spam@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a65gnd$j6j$1@sunsite.dk...

> [...]
din
> egen vurdering, men det virkede fint hos mig.

Det er samme medikament som jeg selv har brugt, dog i en lidt anden
form.
Jeg har brugt det i tabletter, 1 tablet til ca 200 l vand.
Det fungerede også meget fint hos mig.
Der findes flere udgaver af de der midler som indeholder nifurpirinol,
Aquafuran, som er det suverent dyrest middel, Aquamor som ligger noget
billigere og så
Pondfuran(eller noget i den retning) som det billigste 20 tabletter til
ca 120 kr.
Prisen er vel af mindre betydning, hvis det gælder om at redde for mange
tusinder af kroner fisk.

Carsten