spiser alt
Fra : MM

Dato : 04-03-02 13:41

Hej!
Ja så har jeg lige endnu et spørgsmål om Samson (grand danois på 10 mrd).
Problemet er at han spiser alt hvad han får fat i (eller om ikke spiser det,
så ihvertfald destruerer det fuldstændigt)
Det er ligegyldigt hvad det er og hvis det er, ALT hvad der ligger på
gulvet, sofabordet eller spisebordet bliver bidt i. Det eneste han ikke
ødelægger er vores søns tøj. Det sniger han istedet med hen på sit tæppe
hvor han så ligger og slikker og slikker på det til det er helt
gennemsjasket. Vi har en baggang hvor han ligger i et stykke tid inden han
kommer helt ind i huset når han har været ude. Det er også der vi opbevarer
vores værktøj og rideudstyr, og alt der er også blevet bidt i trods det at
han har masser af legetøj og gnaveben derude.
Hvad skal det dog til for, og kan vi gøre noget? Vi skælder ham ud når vi
ser ham gnave i noget han ikke må tage, men det hjælper ikke en bønne...
Han har altid haft store gnaveben som han gnaver rigtig meget på, men det er
åbenbart ikke nok...
Håber der er nogen derude der har et forslag...
Venlig hilsen Mia

Fra : Anders Vad

Dato : 04-03-02 23:38

Hej Mia.

Hvad foretager I jer med jeres hund? Går i Spor? Får han lov til at søge sin
mad op selv? Giver I ham små opgaver han skal løse? Kort sagt bliver han
aktiveret/ stimuleret mentalt? På mig lyder det som om han keder sig og
derfor bliver destruktiv.
Det er også værd at bemærke at han har nået sin første "trodsalder", han er
ved at blive kønsmoden og prøver måske at finde sin plads i familien (evt.
kravle et par trin op af rangstigen)

Mvh
Anders.

Fra : Jan

Dato : 05-03-02 03:26

Det er en vanskelig hund i har valgt, men løsningen er at den skal
stimuleres langt mere omfattende end den bliver, også selv om du evt. måtte
mene at den allerede nu blev stimuleret og gået tur med i et stort omfang,
så er det bare ikke nok.

Hvis du/i bestemmer jer for at hunden skal lære forskellige færdigheder, og
arbejder med dette i et omfang så hunden tilegner sig disse færdigheder, så
vil dette samt nogle ordentlige ture på steder hvor den kan være uden line,
give hunden en naturlig træthed når i kommer hjem og så vil den slet ikke
være interesseret i at tilegne sig nogle færdigheder på egen hånd.
Situationen skal ændres så det er dig/jer der er i offensiven og bestemmer
hvad der skal ske i jeres og hundens liv, i stedet for som nu, hvor hunden
selv finder på noget fordi den er understimuleret.

Prøv at tænke det at have hund, på en måde, hvor det ikke udelukkende er et
spørgsmål om at integrere hunden i jeres liv, men hvor det også er et
spørgsmål om at integrere jer i hundens liv. At have en velafbalanceret
hund, er i høj grad et spørgsmål om parternes forståelse for hinanden, i
modsætning til et skemalagt liv udelukkende på jeres præmisser.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-03-02 14:37

Det sniger han istedet med hen på sit tæppe
>hvor han så ligger og slikker og slikker på det til det er helt
>gennemsjasket.

min hund har slikket hul i en sofapude

> [...]
>ser ham gnave i noget han ikke må tage, men det hjælper ikke en bønne...

Måske hvis i skældte ham mere kraftigt ud ?og gav ham noget af hans
eget lige bagefter ! min hund er også en hund der elsker at ødelægge
men han ødelægger kun det jeg har givet ham , nogle gange får han
noget som virkelig går i stykker et reb eller et stykke kraftigt stof
, det kan han bruge lang tid på bare at ødelægge , og når jeg ikke er
hjemme masekrerer han aviserne og reklamerne som jeg ikke gidder at
læse , på den måde får han dækket sit behov ,prøv at købe noget tykt
reb og smør lidt kødlugt ind i det

Nogle hunde kan bare godt lide at se resultater af deres bideri

Fra : MM

Dato : 08-03-02 08:53

Tusind tak for Jeres svar. Jeg må jo nok erkende at det gav temmelig meget
stof til eftertanke. Sagen er den, at vi bor på en gård med et par tønder
land til, og at Samson er ude stort set hele dagen, enten i sin egen
løbegård (som er 45x30 meter) eller også løber han bare frit rundt omkring.
De dage hvor han er ude hele dagen eller ihvertfald mange timer, har der
ikke været nogle problemer, men de dage hvor vejret har været rigtig dårligt
og det har regnet meget, har han nærmest ikke været ude andet end for at
tisse, og det er selvfølgelig der den er gal.
Jeg indrømmer blankt, at vi nok langtfra foretager os det vi burde med ham,
da vi nok tog for givet at han aktiverer sig selv nok når han suser rundt på
grunden (han kan bruge timevis på at løbe rundt med resterne af en spand i
munden, eller på at skiftevis grave en gammel arbejdshandske ned og op
igen), men jeg kan godt se nu, at det måske ikke helt er nok, så nu starter
vi i det små med at give ham hans foder ud over græsplænen, og så lægger vi
flere og flere aktiviteter oveni.
Men endnu engang tusind tak fordi I fik åbnet mine øjne for problemet
Venlig hilsen Mia
P.s. Er Granddanois´en iøvrigt en specielt krævende hund hvad det angår,
eller er det nærmere fordi han er ung? Dem vi købte ham af, havde selv to,
og de tussede bare fredeligt rundt på en lille græsplæne og en gårdsplads...