Tilfældige kommentarer til DMA
Fra : Wertigo

Dato : 04-03-02 11:14

Først og fremmest vil jeg advare dem, der ikke gider læser flere kritiske
kommentarer til DMA. Ikke alt af det følgende er lige positivt ment, så
Irene D. du behøver ikke læse resten.

Jeg vil undlade at kommentere den tekniske side af sagen, da jeg mener, at
diskussionen hører til i dk.medier.tv. Men jeg synes, det er underligt, at
man splitter showet op. Gør man dette udelukkende for at få plads til
reklamer, elller er der en dybere årsag til dette? Samtidigt irriterer det
mig, at de ikke viser de udenlandkse kategorier live (dvs. med mindre at
modtageren er til stede). Jeg ville fx gerne se en ordentlig præsentation af
de nominerede, ligesom det kun bliver sjovere for os, der sad mange sammen
og gættede på vinderne af de forskellige kategorier (dette blev dog lettere
trivielt efterhånden som aftenen skred frem...)

Jeg forstår ikke, hvorfor Safri Duo og Christian fik så mange priser. Men
det værste var dog Thomas Helmig, der endnu engang fik priser forrent
samlebåndsarbejde. Hvordan kan man refærdiggøre, at han skulle være en bedre
sangskriver end Jens Unmack og en bedre sanger end Steen Jørgensen. Og at
han mere har fortjent sin 5. pris som årets sanger end de to nævnte og Allan
Vegenfeldt. Er der i øvrigt nogen, der ved om disse tre tidligere har
modtaget priser i kategorien?

I det hele taget synes jeg, at Love Shop og Sort Sol - bands der IMO lavede
de i særklasse bedste danske plader sidste år - samt det spændende
bekendtskab Swan Lee, blev groft overset ved uddelingen. Havde det stået
til mig, havde de tre bands delt priserne imellem sig. Men sådan er det, når
man afgiver stemmer på den måde - det bliver en ren popularitetskonkurrence
(og vil derfor afspejle hitlisten). Samtidigt henvender man sig nok også til
bestemte segmenter ved at lade afstemningen foregå vha. henholdsvis internet
og sms.

Det bedste eksempel på, hvorfor stemmeafgivningen ikke fungerede kom i
kategorien bedste rock-udgivelse. Ikke et ondt ord om Saybia, der har lavet
en ganske udmærket debutplade, og som kører i solid rotation på mit eget
anlæg, men hvordan kan man mene, at deres EP mere har fortjent prisen end
Love Shop, Sort Sol og Swan Lee? Det kan man fordi, at Saybia har været
_meget_ solidt hypet i perioden, hvor stemmerne blev afgivet. Jeg vil vove
at påstå, at hvis albummet (The Second You Sleep) var udkommet 18. marts i
stedet for 18. januar (svjh), så ville de (fortjent) være gået tomhændet
hjem. Det virkede dog også¨som om, at bandet selv godt vidste dette, og
deres takketale virkede næsten undskyldende. Det sympatiske band må være
blandt favoritterne næste år - hvor de rent faktisk har lavet et album. Som
en sidebemærkning kan man lave tankeeksperimentet, hvorvidt eyeQ havde taget
sine priser hjem, hvis blot at stemmeafgivningen havde løbet fra 1. november
til 15. december. Jeg er bange for, at de ville...

Endeligt undrer jeg mig i høj grad over kategorien Årets Hit. Skidt med at
afstemningsformen via SMS i højere grad favoriserer Safri Duos publikum end
fx Sort Sols. Skidt med at to af de nominerede slet ikke var fra året 2001.
Ja vinderen var faktisk ude på single allerede i 2000, hvor den da også
vandt en DMA! Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt Love Is A Matter Of... også
blev udgivet som single før 2001, men albummet var i hvert fald ude. Det der
undrer mig allermest er selve kategorien. Årets hit. Skal man så stemme på
det største hit eller det bedste hit? Man skal i hvert fald ikke stemme
efter den bedste sang, for så havde man vel kaldt den årets sang og ikke
årets hit? Årets bedste sang behøver jo fx ikke at være ude på single, og
singlen behøver heller ikke være blevet et hit, men udelukker det sangene?
Udfra kategoriens navn synes jeg godt man kan retfærdiggøre valget at Safri
Duo og Kylie Minogue, selv om jeg i begge tilfælde synes, det var den
svageste sang. Er der ikke nogle, der pænt kan forklare mig, hvad denne
mærkelige kategori går ud på. Og hvorfor fanden man ikke blot omdøber den
til årets bedste sang, så man kan undgå forvirringen. Og så er det vel også
mere kunstnerisk interessant at kåre årets bedste sang end årets hit.

På trods af alle kritikpunkterne (og der var på alle måder mange i år), så
synes jeg det var tiden værd at se showet. Måske er jeg bare en sucker for
sådanne uddelinger (det er vel også derfor, jeg kan blive helt sur, når de
forkerte vinder), men jeg glæder mig til næste år, hvor retfærdigheden sker
fyldest, hvor Christian, eyeQ og Safri Duo er glemt, og god gedigen dansk
rock vinder frem igen.

Fik jeg sagt at Mercury Rev og The Strokes blev snydt, og at et af mine
yndligsbands R.E.M vandt en pris for et album, der vil blot vil blive nævnt
i en parantes, når deres historie skal gøres op. Sådan er Danish Music
Awards så mærkværdigt...

MvH Mikkel
P.S Hvad er er status mht. dk.kultur.musik-prisen?

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 04-03-02 12:31

"Wertigo" <MS_Knudsen@yahoo.com>
> [...]
> bestemte segmenter ved at lade afstemningen foregå vha. henholdsvis internet

Jeg er meget enig i dit indlæg, bl.a. ovenstående. Publikumspriser
har da en berettigelse, men hvis jeg skulle vælge, ville den fagjury-
eller kritikeruddelte pris være at foretrække.

> Endeligt undrer jeg mig i høj grad over kategorien Årets Hit.

Helt enig, og jeg har vist sidste år udtrykt samme undren. Jeg har
ikke set nogen klar definition på kategorien. Rationalet er vel, at
man vil se en udnævnelse af, hvilket hit man vil se tilbage på
fra musikåret som det store hit. Og så kan man så inddrage både
kvalitative og salgsmæssige kriterier.

> [...]
> fyldest, hvor Christian, eyeQ og Safri Duo er glemt, og god gedigen dansk

Jeg har ikke noget imod, at Safri Duo vinder priser, men antallet
var helt i skoven. Og så er jeg enig - jeg ser showet under alle
omstændigheder og glæder mig over de gode elementer, bl.a.
gode musikoptrædender med både danske og udenlandske navne.
Alligevel tænkte jeg for første gang, at det kunne være rart at se
et alternativt show, f.eks. fra DR, som med en stor fagjury/akademi
og et nede-på-jorden-show med fokus på musikken kunne give
DMA baghjul, i hvert fald kvalitativt.

> P.S Hvad er er status mht. dk.kultur.musik-prisen?

Ingen anelse.

--
Peter Brandt Nielsen
peterbrandtnielsen@hotmail.com

Fra : Peter E K

Dato : 11-03-02 23:22

PERNILLE ROSENDAHL FRA SWAN LEE ER EN SO, FOR HUN LÆGGER AN PÅ MIN SØSTERS
KÆRESTE!!!!!

Fra : Invader Zim

Dato : 12-03-02 15:08

"Peter E K" <z@mailme.dk> wrote in message
> PERNILLE ROSENDAHL FRA SWAN LEE ER EN SO, FOR HUN LÆGGER AN PÅ MIN
SØSTERS
> KÆRESTE!!!!!

JA DET SYNES JEG FANME OGSÅ

-Invader Zim

Fra : Troels

Dato : 12-03-02 19:48

> PERNILLE ROSENDAHL FRA SWAN LEE ER EN SO, FOR HUN LÆGGER AN PÅ MIN SØSTERS
> KÆRESTE!!!!!

Wauw....

/Troels

Fra : ottesen

Dato : 04-03-02 16:43

"Wertigo" <MS_Knudsen@yahoo.com> wrote in message

<SNIP>

> [...]
sker
> fyldest, hvor Christian, eyeQ og Safri Duo er glemt, og god gedigen dansk

Yeah right. Jeg er fuldstændig enig med dig i dine kritikpunkter, men så
længe man vælger at bibeholde den afstemningsform man nu engang har valgt,
så tror jeg sgu næppe at resultatet bliver anderledes næste år, hvor man
ganske rigtigt nok (forhåbentligt) har glemt alt om Christian og EyeQ
(Thomas Helmig er åbenbart en pain in the ass som man bare må lære at leve
med), men hvor der sandsynligvis bare er nogle nye døgnfluer på banen som
har fattet at intensivere deres markedsføring lige op til showet....
Efter den her omgang DMA må det i hvert fald være åbenlyst for enhver at det
ikke er kunstnerisk udfoldelse / nyskabelse osv der er relevant. Det blev
slået fast allerede tidligt i showet hvor Christian vandt i kategorien
"Årets nye danske navn" foran Swan Lee...suk...

/Ottesen

Fra : CybaMerc

Dato : 05-03-02 18:33

A long time ago in a galaxy far, far away....
Wertigo wrote:

[snip]

>Men jeg synes, det er underligt, at man splitter showet op. Gør man dette
>udelukkende for at få plads til reklamer, elller er der en dybere årsag til dette?

Det er en toiletpause.

>Samtidigt irriterer det mig, at de ikke viser de udenlandkse kategorier live
>(dvs. med mindre at modtageren er til stede).

Der er en masse småkategorier hvert år, som ikke bliver vist på TV.
Hvorfor det er sådan skal jeg ikke kunne sige.

[snip]