Anders Andersen Randers (1595-1669)?
Fra : Hermod Moursund

Dato : 04-03-02 01:52

Det fortelles at Anders Andersen Randers kom fra Danmark til Nord-Norge.
Han havnet i Årbogen ved Tjeldsundet på Hinnøya i Troms fylke. Han
bygslet jord der, men var også lagrettemann i tinglaget og førte stort
hus i Årbogen.
Han var gift med Gilles Rafaelsdtr.

Han hadde også en bror i området som var prest og som het Peder Andersen
Randers.

Er dette dansker? Kjenner vi deres bakgrunn, f.eks. foreldre?

Hermod Moursund

Fra : Per Nermo

Dato : 04-03-02 13:25

On Mon, 4 Mar 2002 00:52:03 +0000 (UTC), "Hermod Moursund"
<moursun@online.no> wrote:

> [...]
>Randers.
>Er dette dansker? Kjenner vi deres bakgrunn, f.eks. foreldre?

Hvis dette er bror av Peder Andersen Randers (ca.1613 - 1668), så sies
han å ha kommet fra Brønderslev Østre, Danmark, og var far til
Anders og Laurs Pedersen Brønlund (f. hhv. 1651 og 1657).

Anders (1651-1715) ble sogneprest i Dverberg, Andenes (12 barn) og
døde i Hadsel, Vesterålen (gm. Birgitta Jensdatter Bloch, død 1738).

Laurs (1657-1707) var gm. Regitze Jacobsdatter Hersleb.

Per Nermo
nermo@online.no

Fra : Per Nermo

Dato : 04-03-02 13:29

"Per Nermo" <nermo@online.no> wrote in message
> [...]
> døde i Hadsel, Vesterålen (gm. Birgitta Jensdatter Bloch, død 1738).
> Laurs (1657-1707) var gm. Regitze Jacobsdatter Hersleb.

Oooops ! Hvorvidt Peder Andersen Randers var far
til Anders Pedersen Brønlund (1651-1715) er visstnok usikkert !
Men far til Laurs var han visst !

Per Nermo

Fra : Hermod Moursund

Dato : 04-03-02 17:01

"Hermod Moursund" <moursun@online.no> wrote in message

> [...]
> Randers.
>
> Er dette dansker? Kjenner vi deres bakgrunn, f.eks. foreldre?

Takk, Per!
Da fikk jeg Brønderslev Østre! Har noen opplysninger om Anders Randers
fra Brønderslev?

Hermod Moursund

Fra : Birger Hartmann

Dato : 05-03-02 22:58

Hej

Jeg har lidt oplysninger om Peder Andersen Randers hvis du kan bruge dem.

1. Peder Andersen Randers, f. ca.1613, Randers, stilling Præst. Han gift
Johanne Laursdatter, før.1640, f. 1624, Ø. Brønderslev sogn, (datter af
Laurids Lauridsen og Birgitte Andersdatter Kjærulf) d. 22.02.1698, Ø.
Brønderslev sogn, begravet 13.03.1698, Ø. Brønderslev sogn. Peder død 1668,
Ø. Brønderslev sogn, begravet 1668, Ø. Brønderslev sogn. Han er antagelig
student fra Aalborg 1633 og vist o. 1640 pers. kapellan i Ø.
Brønderslev-Hallund, hvor han 1647 blev sognepræst. Johanne: Hun havde
ingen børn med Claus Jensen Bruun, men hun havde 8 børn med første ægtemand,
børnene antog navnet Brøndlund idet sognenavnet Brønderslev som oftest i 17.
Aarh. skrevet Brønderslund eller Brøndislund.

Børn:

2. i Anders Pedersen Brøndlund f. 23.06.1651.

ii Maren Pedersdatter Brøndlund, f. 1653, Ø.
Brønderslev sogn. Hun gift Peder Jensen Kjærulf, 01.03.1682, i Ø.
Brønderslev sogn, f. ca.1640, d. 1728, Ø. Brønderslev sogn, begravet
18.10.1728, Ø. Brønderslev sogn. Maren død 1723, Ø. Brønderslev sogn,
begravet 25.05.1723, Ø. Brønderslev sogn. Peder: Han var fæster af den
store gård Ø. Gerndrup i Ø. Brønderslev sogn. De havde ingen børn.

3. iii Anne Pedersdatter Brøndlund f. 21.02.1654.

4. iv Jens Pedersen Brøndlund f. 21.02.1654.

5. v Laurs Pedersen Brøndlund f. ca.1657.

6. vi Lars Pedersen Brøndlund f. ca.1658.

7. vii Birgitte Pedersdatter Brøndlund f. 1669.

8. viii Anne Pedersdatter Brøndlund f. 1669.

Med venlig hilsen

Birger Andersen

Fra : Hermod Moursund

Dato : 07-03-02 20:11

> [...]

> Randers.
>
> Er dette dansker? Kjenner vi deres bakgrunn, f.eks. foreldre?

Takk for meget utfyllende opplysninger, Birger.
Selv om jeg egentlig visste at Anders og Peder var født i Randers, var
dette gode opplysninger.
Men hvem er faren - Anders fra Randers.... Hermod