MS Windows
briani 27239
xp installation?
Fra : Martin

Dato : 03-03-02 23:51

Hej ng!

jeg har win2000/xp (på samme partition -har kun en partition) på min pc og
ville til at installere xp så der kun var denne. Men af tidsmangel opgav jeg
det og har du fået en bootmenu til. dvs en win 2000, en xp og en xp
installation. Kan man fjerne den der installation ting rimeligt nemt eller
hvad?

Men nu når jeg engang skal til at have lortet lavet så skal jeg jo have
formateret min disk (det er en ntfs). Jeg har kigget længere ned i gruppen
hvor det foreslås at boote fra cd og så slette partitionen også gendanne
den. Men den nægter at boote fra cd så jeg tog den fra windows med det
resultat den ikke vil slette partitionen fordi "der ligger midlertidige
filer" som wondows skal bruge senere. Hvordan kommmer man over det? finder
man en cd som vil boote eller skal man ud i at lave en partition, ligge
windows ind der og slette de andre windows'er eller hvad (er det ikke
smartest at windows ligger på c?!?)

Håber der en med en fiks ide!

Mvh

Martin

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 04-03-02 01:07

Brug en bootdisk ?

/Taberen

Fra : Madsen

Dato : 04-03-02 01:16

Martin skrev:

> [...]
> til. dvs en win 2000, en xp og en xp installation. Kan man
> fjerne den der installation ting rimeligt nemt eller hvad?

Du kan gå ind i WinXP eller Win2000, højreklikke på Denne Computer
og vælge Egenskaber > Avanceret > Indstillinger ud for 'Start og
genoprettelse' og så fjerne fluebenet ud for det felt hvor du kan
indtaste hvor lang tid bootmenuen skal vises. Så ser du ikke nogen
bootmenu og det styresystem der er valgt som standard vil starte.
Du kan også fjerne linierne i filen Boot.ini, men ovenstående er
klart det nemmeste.

> [...]
> lave en partition, ligge windows ind der og slette de andre
> windows'er eller hvad (er det ikke smartest at windows ligger

Du kan selv lave et sæt bootdisketter ud af Win2000 cd'en.
Der ligger i mappen Bootdisk på cd'en en fil ved navn MAKEBT32.EXE.
Prøv at køre den fil inde fra Windows af. Når disketterne er lavet
kan du boote på dem og starte en ny installation hvor du så vælger
at formatere partitionen inden installationen, hvis du vil starte
på en frisk.

Madsen.

Fra : Martin

Dato : 04-03-02 17:19

tak for respons!

men problemet er at det er en bærbar som kun har a-drev som usb -det funger
ikke som bootdevice (eller gør det?!) Det skulle jeg naturligvis have
skrevet -undskyld

Fra : Madsen

Dato : 04-03-02 18:24

Martin skrev:

> men problemet er at det er en bærbar som kun har a-drev som
> usb -det funger ikke som bootdevice (eller gør det?!)

Her må jeg melde pas for det har jeg ingen anelse om.

Madsen.