løbetid...
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-03-02 20:35

vores lille Lindamis er kommet i sin første løbetid her hos os.....
jeg synes personligt ikke hun er vildt belastende*G* hun render og miver
lidt og er enormt kælen... indimellem tager fanden ved hende og hun hyler
højt og vedholdende indtil sweety kommer hen og prøver at "hjælpe" hende så
godt han kan*G*
men den stakkels kastrat kan simpelthen ikke finde ud af det pjat*G*
han ser undrende på mens hun gnider sig op ad ham og vender bagdelen til og
tramper lystigt med de små bagben*G* indimellem prøver han at bide hende i
bagbenene for "hvad er de da ellers til???"

han forsøger sig nu og da med at gribe fat i nakken på hende... men så
standser det også der*G* hendes bagdel til den ene side og hans til den
anden*GGG* jeg må desværre indrømme at vi griner lidt af ham nu og da.... og
hun miver bare videre*G*

nu er linda den første af mine hunkatte hvor jeg oplever løbetiden "up
close"... så jeg slynger lige et par spørgsmål ud.....
hvor længe skal jeg forvente det varer??
hvor længe skal jeg ca forvente der går før hun kommer i løbetid næste
gang??
hvor kan jeg finde en velegnet perser/exotic hankat??
hvordan skal jeg forholde mig når jeg gerne vil have hende parret?? noget
specielt jeg skal tage hensyn til??

nu er det så vidt jeg ved kun hendes 3 løbetid.... og hun er 1½ år
gammel.... er det normalt for en perser??

håber i kan hjælpe mig.... ( i må meget gerne sige til hvis i kender en der
har en blå avlshan*G*)
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Katrine_Nederby

Dato : 03-03-02 22:16

Hej Sabina.

*GG*
Jeg oplever nogenlunde det samme herhjemme, og jeg kan fortælle dig, at
man såmænd ikke behøver at være kastrat for ikke at kunne finde ud af
det pjat *G*. Mine to fertile har ihvertfald forsøgt sig nogle gange nu,
men de er stadig ret klodsede og resultatet udebliver desværre også

Men så har jeg da fået nogle "up close" erfaringer, som jeg kan dele med
dig *S*
Tabitas løbetider varer ca. 8 dage, men hun har også haft en enkelt,
hvor hun kun lod sig parre i et døgn (?). Og de kommer med 12-18 dages
interval nu, hvor det er højsæson for løbetider.

Mht. hankat: Findes der mon ikke en special klub for perser/exotic, som
måske har en liste med avlshanner? Du kan også prøve at kontakte
Lindamissens opdrætter, da hun måske kender en egnet hankat.

Inden du får hende parret, skal du sørge for, at hun er vaccineret, så
ikke det skal ske midt i, hun er med killinger. Og så skal du sørge for
at både hun og hankatten er testet for FIV og Leukæmi (Eliza-test)
umiddelbart inden parringen. Men det kommer nok af sig selv, da de
fleste hankatteejere stiller det som et krav!

Held og lykke med det.
Mvh. Katrine.

http://www.kandu.dk/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-03-02 07:55

"Katrine_Nederby" <Katrine_Nederby.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> det pjat *G*. Mine to fertile har ihvertfald forsøgt sig nogle gange nu,
> men de er stadig ret klodsede og resultatet udebliver desværre også

*fniz* nu er det heller ikke meningen der skal ske noget herhjemme men vi
griner lidt af ham fordi han faktisk altid er så klumset*G* han er
snotforvirret over alle de signaler hun udsender..... det giver ofte
anledning til et godt grin....

> [...]
> hvor hun kun lod sig parre i et døgn (?). Og de kommer med 12-18 dages
> interval nu, hvor det er højsæson for løbetider.

hvad race er Tabita??
jeg mener at have ladet mig fortælle at persere generelt er lidt
"langsommere" i den retning... nu har vi haft linda siden december og det er
hendes første løbetid her hos os... hendes tidligere ejer havde hende i et
år og nåede at opleve to.....

> Mht. hankat: Findes der mon ikke en special klub for perser/exotic, som
> måske har en liste med avlshanner? Du kan også prøve at kontakte
> Lindamissens opdrætter, da hun måske kender en egnet hankat.

jeg har prøvet forskellige klubber og sådan.... tjekket hjemmesider til
hudløshed og har faktisk fundet en opdrætter meget tæt på os der har en
perser lige efter vores drømme...... jeg har prøvet at kontakte dem så må vi
se hvad der sker

> [...]
> umiddelbart inden parringen. Men det kommer nok af sig selv, da de
> fleste hankatteejere stiller det som et krav!

der skal ske en hel masse inden hun skal parres... hvis hun skal parres....
først og fremmest skal hun naturligvis vaccineres.... derefter skal hun
tjekkes for PKD ( hendes mor testede positiv og er taget ud af avl) og
resten lader jeg delvist være op til ejeren af hankatten.... de er
sansyneligvis mere vant til alt dette end jeg er.... eftersom det er mit
første kuld og jeg ikke aner hvad der er op eller ned*G*

mit primære mål ved at vælge hankat er at finde en hankat med lidt mere næse
end Linda har..... jeg er jo ikke ude på at avle udstillingskatte... men
gode og sunde persere..... ( og derfor har jeg også besluttet at tester hun
positiv for PKD skal hun ikke have killinger) og så er linda blåtortie med
hvid, så jeg ville så gerne have en blå hankat til hende ( ææælsker blå
katte*G*) og se om jeg ikke kunne få mig nogle små blå uldklumper*G*
er jeg helt tosset fordi jeg vælger ud fra de kriterier ( det er en sælfølge
at der ingen gengangere overhovedet skal være på stamtavlerne...)

> Held og lykke med det.

tak skal du have og tak for rådene
--
knus sabina

( der stadig gaaaaaber fordi linda har været usædvanelig støjende i nat)

Fra : Katrine_Nederby

Dato : 04-03-02 13:21

Hej igen.

Ja, der kan man se hvor velbevandret jeg er i perserverdenen! Jeg glemte
alt om PKD, så det er godt, du selv er opmærksom

Mine katte er burmesere. De hører til i den livlige ende af
"barometeret", og det har vist også indflydelse på deres sexliv. Jeg har
ingen personlige erfaringer med persere, men mener også at have hørt, at
de er lidt mere afdæmpede, hvad det angår. -Jeg var foriøvrigt lige inde
på hjemmesiden igår for at se om der var et billede af Linda; Og det var
der jo -Og hun er yndig -Hvis bare man orkede al den pelspleje
*suk* -Hvor meget "arbejde" er der egentlig ved hendes pels?

Og så glemte jeg også lige alt papir-nusseriet. Har du styr på, hvordan
man får stamtavler på killingerne?
(Jeg skriver det alligevel *S*)
Du skal først og fremmest være medlem af een af de fire hovedklubber og
Linda skal være ejer-skiftet til dig. Hvis i så kun ønsker at opdrætte
et enkelt kuld, behøver du ikke stamnavn, men hvis i har planer om
flere, så skal du have stamnavn. Det koster 500,- kr og det tager op til
tre måneder at behandle en ansøgning (det skal tjekkes at ingen andre
gør krav på det navn, du ønsker; Navnet bliver nemlig din ejendom). Det
er en god idé at have det på plads, før de evt. killinger bliver født,
da det skal bruges, når du søger stamtavler. Hvis i er i tvivl, så vent
med stamnavn til i måske skal have kuld nr. 2!
Hvis det her med klubber, stamnavn osv. er rent volapyk, så prøv at få
fingre i et nr. af Kattemagasinet (biblioteket). Sidst i bladet er der
et par info-sider, hvor du kan læse "Værd at vide om stamnavne og
stamtavler m.m."

-Og så vil jeg lige tilføje, at der godt kan være gengangere i en
stamtavle uden at indavlsprocenten bliver så høj, at det er skadeligt.
Men det skal du nok have hjælp fra en erfaren opdrætter til at
gennemskue. Mon ikke hankatte ejeren kan hjælpe (?)

Held og lykke med den blå prins. Jeg krydser fingre for, at Linda er
PKD-fri og alt falder på plads
Mvh. Katrine

http://www.kandu.dk/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-03-02 13:59

> Hej igen.
>
> Ja, der kan man se hvor velbevandret jeg er i perserverdenen! Jeg glemte
> alt om PKD, så det er godt, du selv er opmærksom

hehe.... jeg er glad for at Lindas opdrætter selv fortalte mig det... jeg
havde kontaktet hende for at gøre opmærksom på at linda nu var hos os.....
det synes jeg man skylder en opdrætter...det er immervæk deres baby man har
i huset

> [...]
> der jo -Og hun er yndig -Hvis bare man orkede al den pelspleje
> *suk* -Hvor meget "arbejde" er der egentlig ved hendes pels?

hun er bare nuser*G*og så ultra nuttet når hun render og kalder lige for
tiden*GG*
jeg synes faktisk ikke pelsplejen er så slem som jeg frygtede.... men nu er
hun jo heller ikke udstillingskat så vi er ikke så pernippen med det....
da vi fik hende var vi nødt til at lade hende blive klippet helt i bund..
hun var en stor filterklump...
nu er det ca halvt vokset ud igen og hun ligner så småt en rigtig perser
igen*G*
jeg gør det at hun kommer i bad ca en gang i måneden... afhængig af hvor
nusset hendes pels er.... hun bliver kæmmet igennem ca 2 gange om ugen og
hvis vi opdater en knude.... og så er jeg så småt begyndt at plukke hendes
dækhår for at få et rigtigt perser look frem*G*
men alt i alt tror jeg jeg bruger ca 10-15 minutter om ugen og så badet, som
sæfølig tager noget længere tid*G* på hendes pleje.... noget af det foregår
jo også bare når vi nusser og kæler*G*

> Og så glemte jeg også lige alt papir-nusseriet. Har du styr på, hvordan
> man får stamtavler på killingerne?

ingen styr*G*

> [...]
> da det skal bruges, når du søger stamtavler. Hvis i er i tvivl, så vent
> med stamnavn til i måske skal have kuld nr. 2!

jeg er ret meget i tvivl om jeg vil opdrætte fast..... min tanke vr et
"prøvekuld" for at se hvordan jeg og familien og ikke mindst alle misserne
tager det.... og så derefter beslutte mig omkring stamnavn

> [...]
> fingre i et nr. af Kattemagasinet (biblioteket). Sidst i bladet er der
> et par info-sider, hvor du kan læse "Værd at vide om stamnavne og

jeg er i fuld gang*GGGGGGG*

> [...]
> Men det skal du nok have hjælp fra en erfaren opdrætter til at
> gennemskue. Mon ikke hankatte ejeren kan hjælpe (?)

det håber jeg på.... så vidt jeg kan se er der en smule indavl i linda og
det vil jeg gerne væk fra med hendes killinger.... men det er bare mine egne
høje standarter*GGG* jeg håber på at jeg kan få hjælp af hankattens ejer

> Held og lykke med den blå prins. Jeg krydser fingre for, at Linda er
> PKD-fri og alt falder på plads

lige nu krydser jeg også alt hver der krydses kan....
jeg har besluttet mig for at vente med at få hende tjekket til jeg har
fundet ud af om jeg har fundet den rette hankat.... jeg ved godt jeg burde
bare få det gjort men lige pt er der så meget andet såååå...