Skærme
Fijala 3554
TFT-skærmstandarder
Fra : Steffen Damkjær Hans~

Dato : 03-03-02 17:25

Jeg er ved at købe ny skærm - en TFT-skærm og har set på flere forskellige
modeller, men hælder mest til Samsungs. Den skal være egnet til både nyere
3D-spil samt almindelig kontor- og internetbrug. Jeg overvejer også at købe
et G3 Ti2oo med DVI-udgang.
Min computer er en P4-1600Mhz med 128 RDRAM.

Jeg kunne godt tænke mig at høre noget om, hvor vigtige de forskellige
standarder og begreber inden for specifikationerne for TFT-skærme, er.

- Lysstyrken, 250cd - hvad er enheden og hvor afgørende er værdien?
- Kontrasten, er 300:1 tilpas, men igen hvad betyder ":"
- Responstiden, 25ms er vel et minimumskrav (eller nærmest maximum, mht.
til tiden
- Opdateringsfrekvensen, 60 Hz er jo fint til TFT-skærme?
- Farve skærmen skal være sort.

Er det nogen, som kan forklare mig nogle af de ovenstående specifikationer
og evt. give et råd til køb af en specifik skærm?

Mvh.
Steffen Hansen
sdh@email.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-03-02 17:41

In article <a5tj4g$14rs$1@news.cybercity.dk>, Steffen Damkjær Hansen wrote:

> [...]
> standarder og begreber inden for specifikationerne for TFT-skærme, er.
>
> - Lysstyrken, 250cd - hvad er enheden og hvor afgørende er værdien?

Tja, det er jo brightness, det er vigtigt hvis du bruger den et
sted med meget baggrundslys, dvs. dagslys.

> - Kontrasten, er 300:1 tilpas, men igen hvad betyder ":"

tre hundrede til en ?? Det er forskellen imellem den mørkeste
del af billede og den lyseste del. Jo større jo bedre.

> - Responstiden, 25ms er vel et minimumskrav (eller nærmest maximum, mht.
> til tiden
> - Opdateringsfrekvensen, 60 Hz er jo fint til TFT-skærme?

Ja, det er fint.

JonB

Fra : Steffen Damkjær Hans~

Dato : 04-03-02 16:47

Steffen Damkjær Hansen wrote:

Men hvad må responstiden max være - jeg har set på en Samsung med <40ms. Er
det for højt?
Jeg har nu en CRT-skærm med 15", men vil skærmarealet bliver større på en
TFT-skærm med 15", selv om producenter skriver "15" viewable"?

Er der ellers nogen, som har et forslag til køb af en konkret fladskærm, til
under 6000,-.

Mvh.
Steffen