hjælp til Hjemmenetværk
Fra : Jørgen

Dato : 03-03-02 10:24

Hjælp til Hjemmenetværk og opsætning

Jeg har 2 computer som begge kan gå på nette,
med hver sit netværkskort via en Mini Switch
med 5 porte og en Uplink Port.
Uplink er tilslutte ADSL forbindelsen.
Jeg har ikke fast IP adresse.
Den ene computer er pt. forbundet port 2X
Den anden er pt. forbundet til port 3X

Jeg har alm kabler (dem der liner lidt telefonkabler) og
krydskable.
og en lille boks CAT.5e INLINE COUPLER (som samle boks)
kan den bruges ?

Hvordan kan jeg sætte det op til at jeg kan bruge
begge computer hver for sig og dele file, programmer,
printer, scanner og brænder, ?

Jeg ved godt at begge computer skal være tændt,

Kan man bruge guiden til hjemmenetværk eller
hvordan ?

på forhånd tak.

Jørgen

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 03-03-02 10:28

"Jørgen" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3c81eba4$0$10824$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hjælp til Hjemmenetværk og opsætning
>
> Jeg har 2 computer som begge kan gå på nette,
> med hver sit netværkskort via en Mini Switch
> med 5 porte og en Uplink Port.

Det lyder som om det er sat rigtigt op.

> Uplink er tilslutte ADSL forbindelsen.
> Jeg har ikke fast IP adresse.

Har du TDC BredBånd ADSL (BB) ?

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:

Fra : Jørgen

Dato : 03-03-02 10:42

Ja Jeg har TDC Bredbånd ADSL

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 03-03-02 11:41

"Jørgen" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3c81efc6$0$56591$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ja Jeg har TDC Bredbånd ADSL

Så kan du risikere at få dynamiske IP adresser i hvert sit scope.
For at de kan kommunikere med disse IP adresser skla der routes imellem dem.
Det gør TDC ikke.

Løsningen er så enten at tildele hver PC både en fast og dynamisk IPadresse eller
at installere yderligere en protokool der kan benyttes til intern kommunikation.
Et oplagt valg er NetBEUI.

Se evt mere her (under ADSL):

Fra : Jørgen

Dato : 03-03-02 12:56

Tak for hjælpen
Jeg bruger nu NetBEUI, og det virker, jeg ved bare ikke hvordan det
kom til at virke.
Den ene kaldte jeg for oppe1 og den anden for oppe2 med det står
to gange på hver af computerne, kan man slette noget af det.

Jørgen

Fra : Jørgen Bodholdt

Dato : 03-03-02 13:29

lige et spørgsmål mere
hvordan lukke jeg min port 135 RPC
Jeg var lige ind og kikke Shields UP! som viste at
post 135 var åben.
kan jeg lukke lukke for den.

Fra : Jens U. K.

Dato : 04-03-02 09:58

"Jørgen Bodholdt" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> wrote in message
> lige et spørgsmål mere
> hvordan lukke jeg min port 135 RPC
> Jeg var lige ind og kikke Shields UP! som viste at
> post 135 var åben.
> kan jeg lukke lukke for den.

Det står der vist meget om på gibson side...

Men hvis du både har installeret TCP/IP og NetBeui, så skal du formentlig
koble understøttelse af netbios fra i TCP/IP-protokollen. NetBeui kan svjv
ikke routes og derfor behøves man ikke at bekymre sig om den.

[...]

hth
/Jens Ulrik

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 03-03-02 17:07

"Jørgen" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3c820f2d$0$46130$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Den ene kaldte jeg for oppe1 og den anden for oppe2 med det står
> to gange på hver af computerne, kan man slette noget af det.

Hmm...
Der er jeg ikke helt med.....
Hvad står to gange ?

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : kjeldn@ddf.dk

Dato : 03-03-02 15:03

Den 03/03-2002 klokken 11:41, skrev "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> i <h6ng8.4266$b33.151548@news010.worldonline.dk>:

> Løsningen er så enten at tildele hver PC både en fast og dynamisk
> IPadresse eller at installere yderligere en protokool der kan benyttes
> til intern kommunikation. Et oplagt valg er NetBEUI.

Jeg er også ny med BB ADSL, og har samme opsætning som Jørgen.
Foreløbig har jeg kun én PC på nettet, da den anden kun har Win95
installeret.

Derfor har jeg heller ikke prøvet at installere NetBEUI, men har lige et
spørgsmål til dette:
Kan man angive man IP adresser i NetBEUI? (På samme måde som i TCP/IP).
Ellers forstår jeg ikke, hvordan man kan adressere den anden PC - over
switchen.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Christian Andersen

Dato : 03-03-02 15:21

kjeldn@ddf.dk wrote:

> Kan man angive man IP adresser i NetBEUI? (På samme måde som i TCP/IP).

Nej. NetBEUI kører via broadcasts på netværket.

Populært sagt "råber" computeren ud og får så svar fra den computer
der bliver "råbt" til. De computere der ikke bliver råbt til, ignorerer
råberiet.

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=netbeui

--
"...in Spain!"

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 03-03-02 17:06

<kjeldn@ddf.dk> skrev i en meddelelse news:3c822efe$0$46121$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kan man angive man IP adresser i NetBEUI? (På samme måde som i TCP/IP).
> Ellers forstår jeg ikke, hvordan man kan adressere den anden PC - over
> switchen.

Nej NetBEUI kommunikerer vha. NETBIOS navne.

Fra : Jørgen

Dato : 04-03-02 16:28

Er der nogen der har en ide, når man har netværk
og bruger NetBeui, står computeren og skriger 'jeg er åben'

Kan man, når man ikke lige bruger netværk slå det fra,
på en nem måde.

Jørgen

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-03-02 09:14

"Jørgen" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> wrote in message
> Er der nogen der har en ide, når man har netværk
> og bruger NetBeui, står computeren og skriger 'jeg er åben'

Det er vel ideen med protokollen...

> Kan man, når man ikke lige bruger netværk slå det fra,
> på en nem måde.

Man kan afinstallere protokollen, det er da rimelig nemt... men jeg har på
fornemmelsen at det ikke er det du ville høre?
Protokollen er svjv ikke routebar, så den udgør ikke lige umiddelbart
nogen sikkerhedsrisiko mhbp. Internettet.
Hvorfor vil du kunne slå den fra?

/Jens Ulrik

Fra : Jørgen

Dato : 05-03-02 12:32

Den bærbar bruger jeg oppe i stue til alm. arbejde og til Internettet.
Den anden computer som jeg har i kælderen, (pøvs ikke at være tilslutte
nette)
vil jeg bruge til alm. arbejde og til at overføre filer til og fra den
bærbar,
og til at udskrive på en printer som er tilslutte den bærbar oppe i stuen.

Men uden at der andre kan se mine computer via min ADSL forbindelse

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-03-02 13:20

> [...]
stuen.

> Men uden at der andre kan se mine computer via min ADSL forbindelse

Du skal kun installere NetBeui på computeren i kælderen.
Du skal installere både NetBeui og TCP/IP på din bærbare.
NetBeui bruges altså til at kommunikere i dit interne net. Den kan svjv
ikke routes og udgør ikke umiddelbart en sikkerhedsrisiko!
TCP/IP skal bruges til at kommunikere med Internettet. Sørg for at slå
NetBios understøttelse fra i denne protokol, da det ellers vil åbne op for
fildeling på Internettet. Check evt. på grc.com... Shields UP... om du har
fået lukket for NetBios via TCP/IP.

/Jens Ulrik

Fra : Jørgen

Dato : 05-03-02 13:31

Tak for hjælpen

du må fortsat ha en god dag

hilsen Jørgen

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-03-02 13:42

> Tak for hjælpen

Selv tak.

/Jens Ulrik

Fra : Jørgen

Dato : 05-03-02 14:20

hej Jens
jeg har lige prøve Shields og NetBios er lukket, men port 135 var åben
gør det noget eller skal den også lukkes
Jeg har også Firewall.

hilsen Jørgen

port
135 RPC OPEN! (Remote Procedure Call) This impossible-to-close port appears
in most Windows systems. Since many insecure Microsoft services use this
port, it should never be left "open" to the outside world. Since it is
impossible to close, you will need a personal firewall to block it from
external access. Do it soon!

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-03-02 14:27

Hej Jørgen

> [...]
> port, it should never be left "open" to the outside world. Since it is
> impossible to close, you will need a personal firewall to block it from

Jeg har futtet videre til dk.edb.sikkerhed, da det er den relevante
gruppe.

Prøv evt. at formulere et nyt spørgsmål om dit problem.

/Jens Ulrik

Fra : kjeldn@ddf.dk

Dato : 04-03-02 10:00

Den 03/03-2002 klokken 17:06, skrev "Bjarne Duelund"
<_X_duelund@danbbs.dk> i <0Trg8.4359$b33.174220@news010.worldonline.dk>:

> Nej NetBEUI kommunikerer vha. NETBIOS navne.

Tak for svarene - også via mail.

Med venlig hilsen,
Kjeld