hvad skal jeg installere??
Fra : Mette Frederksen

Dato : 03-03-02 08:19

Hejsa!

Igår da jeg stillede et spørgsmål fik jeg mange gode svar.. tak for det! *S*

Så nu prøver jeg igen! *S*

Jeg er inde på denne side:
http://www.php.net/downloads.php

og er lidt i tvivl om hvad jeg skal downloeade? skal det bare være den
øverste?
--
Complete Source Code
PHP 4.1.2 [3,281Kb] - 27 February 2002

eller er der mere på siden jeg også skal have fat i???

på forhånd tak
Mette

--
\!/
(@ @)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-03-02 09:13

"Mette Frederksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er inde på denne side:
> http://www.php.net/downloads.php
>
> og er lidt i tvivl om hvad jeg skal downloeade? skal det bare være den
> øverste?

Jeg plejer at tage den lille:
PHP 4.1.1 installer [909Kb] - 03 January 2002
(CGI only, MySQL support built-in, packaged as Windows installer to install
and configure PHP, and automatically configure IIS, PWS and Xitami, with
manual configuration for other servers. N.B. no external extensions
included)

Det kommer an på hvad du skal bruge - jeg har ikke kaft brug for mere end
det som den lille indeholder

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-03-02 10:02

"Mette Frederksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> wrote in message
> http://www.php.net/downloads.php
> og er lidt i tvivl om hvad jeg skal downloeade? skal det bare være den
> øverste?

Det kommer an på hvad du vil. Det er derfor, der er flere muligheder...

Siden du spørger sådan, vil du nok ikke kompilere det selv. Så skal du ikke
hente kilde-kode ("source code").

Sandsynligheden taler for, at du bruger Windows. Så er det nemmeste at hente
én af de to under "Windows Binaries".

Du kan starte med at tage 2'eren (den lille, "PHP 4.1.1 installer"). Det er
sikkert fint for nu. Senere kan det så være, at du finder ud af, at den
anden passer bedre til dig. Eller måske vælger du at kompilere selv.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 03-03-02 11:05

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i melding
> "Mette Frederksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> wrote in message

> Sandsynligheden taler for, at du bruger Windows. Så er det nemmeste at
hente
> én af de to under "Windows Binaries".

Hun sitter på Windows. Men hun må jo også ha en webserver. Apache er å
anbefale, men siden det er Win så kan hun også bruke IIS eller PWS.

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@online.no

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-03-02 11:38

"Erlend Klakegg Bergheim" <erlendkb@online.noNOSPAM> wrote in message
> Hun sitter på Windows.

Kender du hende, eller gætter du bare? (Fx. ud fra news-agent)

> Men hun må jo også ha en webserver.

Jeg gik egentlig bare ud fra, at formålet med at installere PHP var, at få
PHP-understøttelse på hendes webserver.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 03-03-02 12:03

> "Erlend Klakegg Bergheim" <erlendkb@online.noNOSPAM> wrote in message
>
> Kender du hende, eller gætter du bare? (Fx. ud fra news-agent)

Jeg gjettet utifra nyhetsleseren. Men selvfølgelig kan det være at det
dreier seg om noe annet....

> Jeg gik egentlig bare ud fra, at formålet med at installere PHP var,
at få
> PHP-understøttelse på hendes webserver.

Jeg forstod dette, men du har vel ikke tenkt på at det på en måte er
ganske logisk at når har lastet ned PHP fra php.net så skal du kunne
bruke det uten å installere noe mer ? ;)

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@online.no

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-03-02 12:57

> Jeg gjettet utifra nyhetsleseren. Men selvfølgelig kan det være at det
> dreier seg om noe annet....

Sagtens. Se fx. næsten alle mine spørgsmål (og svar) i dk.edb.system.unix er
skrevet i Microsoft Outlook Express. Det kan man intet gætte ud fra.

> Jeg forstod dette, men du har vel ikke tenkt på at det på en måte er
> ganske logisk at når har lastet ned PHP fra php.net så skal du kunne
> bruke det uten å installere noe mer ? ;)

Jo, og det kan man da også.
Fx. på den Windows jeg sidder ved lige nu, der er PHP installeret, men ingen
webserver. Og PHP fungerer ganske fint. Men det er ikke lige hjemmesider jeg
bruger det til, på denne maskine.

Hvis man vil bruge PHP til hjemmesider, så synes jeg det er ganske logisk at
man allerede har nogenlunde styr på hjemmesider.

Du sætter dig jo heller ikke til at lære at lave bearnaise sauce fra bunden,
før du har lært at bruge komfur, gryde osv. Hvorfor skulle man have behov
for at lave bearnaise, hvis man slet ikke laver mad?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 03-03-02 13:21

> [...]
dk.edb.system.unix er
> skrevet i Microsoft Outlook Express. Det kan man intet gætte ud fra.

Helt greit det ...

> [...]
ingen
> webserver. Og PHP fungerer ganske fint. Men det er ikke lige

=)

> Hvis man vil bruge PHP til hjemmesider, så synes jeg det er ganske
logisk at
> man allerede har nogenlunde styr på hjemmesider.

Det er de som finner ut at de ønsker å lære seg PHP (på hjemmesider) og
å teste det uten å måtte laste det opp på en server for hver gang. Det
er ikke alle disse som er så inne i denne merkelige dataverdenen som vi
lever i, at de vet at de må installere en webserver før de kan
installere PHP ...

> [...]
behov
> for at lave bearnaise, hvis man slet ikke laver mad?

Nå tror jeg at du må roe deg litt ned her ... Hvis du tror at jeg svarte
på ditt første innlegg fordi jeg var ute etter deg så tar du feil. Jeg
postet der rett og slett fordi du hadde skrevet det så fint at jeg kunne
legge til noe der (og da tenkte jeg ikke på at du kunne komme til å ta
deg nær av det, slik som det virker som om du har ...).

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@online.no

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-03-02 13:55

> Det er de som finner ut at de ønsker å lære seg PHP (på hjemmesider) og
> å teste det uten å måtte laste det opp på en server for hver gang.

Hmm... Det er nok bare mig, der er blevet alt for vant til helt andre
arbejdsgange.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mette Frederksen

Dato : 03-03-02 19:21

> Hun sitter på Windows. Men hun må jo også ha en webserver. Apache er å
> anbefale, men siden det er Win så kan hun også bruke IIS eller PWS.

Hejsa!

Tak for de fine svar! *S* Og ja jeg sitter på Windows! *S*

I øjeblikket understøtter mit webhotel ikke PHP.. men når jeg skifter..
hvilket jeg regner med at gøre så understøtter det nye PHP! *S*

Jeg går ikke ud fra at jeg så skal have andet liggende end programmet til at
lave PHP i?!?

Jeg må ærligtalt indrømme at alt hvad der hedder koder.. har jeg ikke en
snus forstand på!!! *S* og jeg aner heller ikke hvad jeg får ud af at
downloade det der PHP-stuff Men jeg finder jo heller ikke ud af det hvis
ikke jeg prøver! *S* Viser det sig at der er noget mere jeg skal kunne for
at lave PHP på min hjemmeside? jamen så må jeg jo sætte mig ind i det også!
*S*

Jeg erfaring med frontpage 98 og det er alt!*S* Så jeg satser på at blive
klogere hen af vejen!* S*

Grunden til at jeg har fanget interessen for PHP er at jeg gerne ville lave
chat, loin sider og så videre og så var der en kammerat der sagde at så
skulle bruge PHP... Så lige nu er jeg så i gang med at undersøge hvad det
er.. og hvordan det bruges.. (sidste del er jeg ikke kommet så langt med
endnu! *S*)

Jeg er temmelig overbevist om at nogle måneders læsning og træning på min
hjemmeside nok skal gøre mig til en lille PHP-amatør.. og så kan jeg jo
arbejde videre derfra! *S*

jeg glæder mig meget... til jeg kommer så langt at det virkelig kommer til
at se ud af noget! *S*

Det jeg så gerne vil vide... skal jeg have andet installeret på min comp for
at PHP kommer til at virke på mine hjemmesider? eller er det nok at jeg
arbejder i PHP i min webside og mit webhotel understøtter det?

på forånd tak
Mette

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 03-03-02 19:33

"Mette Frederksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i melding

> [...]

=)

> Jeg går ikke ud fra at jeg så skal have andet liggende end programmet

Det du laster ned fra PHP er en "motor" som gjør noe med
kodingen/scriptet du skriver. Den må kobles mot f.eks. en webserver. Det
vil si at du må sette opp en Internet-server på PCen. Ellers trenger du
en editor til å lage sidene i ... =)

> [...]
for
> at lave PHP på min hjemmeside? jamen så må jeg jo sætte mig ind i det

Du finner alt av informasjon på PHP.net ...

> Jeg erfaring med frontpage 98 og det er alt!*S* Så jeg satser på at
blive
> klogere hen af vejen!* S*

Jeg tror du må lære deg HTML da ...

> [...]

det
> er.. og hvordan det bruges.. (sidste del er jeg ikke kommet så langt

TTT - Ting tar tid ...

> [...]
min
> hjemmeside nok skal gøre mig til en lille PHP-amatør.. og så kan jeg

Det er ikke så mange ukene du trenger hvis du kan et par
programmeringsspråk fra før ...

> jeg glæder mig meget... til jeg kommer så langt at det virkelig kommer
til
> at se ud af noget! *S*

=)

> [...]
jeg
> arbejder i PHP i min webside og mit webhotel understøtter det?

Det skulle være nok at ditt webhotell støtter det ... Men som nevnt over
må du ha installert ting hos deg for å kunne vise slike sider ...=)

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@online.no

Fra : -Martin-

Dato : 04-03-02 16:09

[SNIPPE]

Hvis jeg var dig, så ville jeg kigge ind på www.webcafe.dk der er
faktisk en MASSE gode ting, og desværre også nogen dårlige!

Men der kan du finde opsætning af webserver med PHP og mySQL
(database) og andet. Og det er skrevet i rigtig godt newbie sprog, så
selv jeg fatter det