SMS-spam :(
Fra : Devast8or

Dato : 03-03-02 01:28

Jeg fik en SMS-reklame tidligere på aftenen fra 49225922. Det var en reklame
fra noget der lignede et Diskotek ved navn "Next Stop" i Helsingør, og da
jeg søgte på nummeret pr krak.dk kom de da også frem.

Er der andre end mig der har fået noget fra dem, og kan man gøre noget ved
det? Og hvor kan de have fundet mit nummer? Jeg dukker ikke op på hverken
krak.dk eller degulesider.dk (har Telmore).

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail use: Morten (at) Teilmann (dot) Biz

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-03-02 01:52

"Devast8or" <no@no.no> wrote in

> Er der andre end mig der har fået noget fra dem, og kan man gøre
> noget ved det? Og hvor kan de have fundet mit nummer? Jeg dukker
> ikke op på hverken krak.dk eller degulesider.dk (har Telmore).

du har ikke registreret dig et eller andet sted, f.eks. på deres
hjemmeside eller lign. ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Devast8or

Dato : 03-03-02 03:11

Nopes, jeg ha på intet tidspunkt registreret mig med mit telefonnummer noget
sted. Jeg får nok spam i min mail og jeg har set at folk beklagede sig over
vindenhunds spam-SMS'er så det har jeg været forsigtig med ikke at gøre. Men
jeg har jo ikke hemmeligt nummer så det kan være det er fundet et sted, bare
ikke på de to sider jeg nævnte tidligere. Men når nu det er et diskotek
kunne man forvente at de både fandt folks nummer og alder (jeg er 22). Der
ville jo nok være for mange spildpenge i at sende ud til alt og alle. Det
kunne være jeg skulle prøve at besvare SMSen. Det bliver bare ikke lige nu.

Devast8or

Fra : René Blumensaadt

Dato : 03-03-02 12:20

Hej.

Jeg modtog også denne besked fra Next Stop. Jeg kender faktisk en der
arbejder deroppe og vil da lige snakke med ham ang de juridiske
aspekter i denne sag....

René.

Fra : Devast8or

Dato : 03-03-02 14:00

Tak, det ville da være rart hvis du gad og sige til at det er for lamt :)

Devast8or

Fra : GJ

Dato : 03-03-02 23:33

On Sun, 3 Mar 2002 03:10:51 +0100, "Devast8or" <no@no.no> wrote:

> [...]
>kunne være jeg skulle prøve at besvare SMSen. Det bliver bare ikke lige nu.

jeg besvarede med beskeden " hvem er du?" men den kom aldrig frem...
den står stadig som afventer

Fra : Nenad Dragic

Dato : 03-03-02 09:25

Jeg har også fået den og jeg har ikke registreret mit nummer nogle steder.
Jeg tror at jeg ringer og ser hvad de siger omkring hvor de har mit nummer
fra.

Hvad siger loven omkring dette?

Mvh
Nenad

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-03-02 17:39

"Nenad Dragic" <nenad@dragic.com> wrote in

> Hvad siger loven omkring dette?

at det er ulovligt med mindre du selv har opgivet dit nummer og givet
dem lov til det.
Markedsføringslovens §6 (mener jeg)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Devast8or

Dato : 03-03-02 18:01

Det må vel gå ind under dørsalgsloven (som måske også er den du referr til,
jeg ved ikke hvad den rigtigt hedder). Well, lad os håbe at René Blumensaadt
kan snakke dem lidt til fornuft så man er fri for at skulle slås med dem.

Devast8or

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-03-02 23:48

"Devast8or" <no@no.no> wrote in

> [...]
> referr til, jeg ved ikke hvad den rigtigt hedder). Well, lad os
> håbe at René Blumensaadt kan snakke dem lidt til fornuft så man

nok nærmere loven om telefonsalg *eller* loven om uopfordret
elektronisk henvendelse (som nok er den samme lov nu jeg tænker over
det), og det var den jeg henviste til.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Devast8or

Dato : 04-03-02 14:57

Går telefonsalg ikke også ind under loven om dørsalg? Well, det er vel
egentlig ligemeget hvad loven hedder indtil videre. Jeg gider ikke at gøre
noget ved det, men hvis jeg får noget fra dem en gang til, så gør jeg.

Devast8or

Fra : Per Velschow

Dato : 03-03-02 16:15

> [...]
> det? Og hvor kan de have fundet mit nummer? Jeg dukker ikke op på hverken
> krak.dk eller degulesider.dk (har Telmore).

På samme måde som med email-spam, hvor man bør klage til afsenderens ISP,
bør man vel klage over SMS-spam til afsenderens mobil-operatør. Spørgsmålet
er så om der er en nem måde at finde frem til operatøren alene ud fra et
mobilnummer. Nogen der kan svare på dette? Og tager operatørerne sådanne
klager alvorligt?

/Per

Fra : Nenad Dragic

Dato : 03-03-02 18:22

Det var ikke et mobil nummer, men noget i stil med coolsms. Jeg ved ikke om
det var coolsms eller hvad det var pga. der findes massere af den slags
services der kan sætte bestemt afsender nummer.
Jeg tror ikke at man kan gøre ret meget mod den slagt og jeg tror at men vil
se meget mere til den slags

Mvh
Nenad

Fra : GJ

Dato : 03-03-02 23:31

On Sun, 3 Mar 2002 01:27:45 +0100, "Devast8or" <no@no.no> wrote:

> [...]
>det? Og hvor kan de have fundet mit nummer? Jeg dukker ikke op på hverken
>krak.dk eller degulesider.dk (har Telmore).

jeg fik den også... og har telmore *s*
jeg ved heller ikke hvorfo rmen jeg bor i hillerød og tror måske de
har sendt til olk i omegenen... ved ikke hvorfra de havde mit nummer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-03-02 23:49

GJ <nospamming@zwallet.com> wrote in

> jeg fik den også... og har telmore *s*
> jeg ved heller ikke hvorfo rmen jeg bor i hillerød og tror måske
> de har sendt til olk i omegenen... ved ikke hvorfra de havde mit
> nummer

jeg har ikke fået den, bor også i H-rød

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : H3nrik V!

Dato : 04-03-02 07:26

"GJ" <nospamming@zwallet.com> wrote in message

> jeg fik den også... og har telmore *s*
> jeg ved heller ikke hvorfo rmen jeg bor i hillerød og tror måske de
> har sendt til olk i omegenen... ved ikke hvorfra de havde mit nummer

Hmmm..... Gad vide om det kan være knyttet til en bestemt mast, så når
mobilos kommer på den kommer SMS'en flyvende? Jeg ved at nogle svenske
operatører lige sender en SMS med "Välkommen til Sverige" når man som
udenlandsk kunde registrerer på deres netværk. Hvad mobilos har i?

/H3nrik!

Fra : Devast8or

Dato : 04-03-02 09:27

Jeg var i Ballerup da jeg fik den, og jeg bor i Ølstykke. Og jeg har ikke
været deroppe af i næsten touger (da var jeg i hillerød). Så jeg tvivler
lidt, men det er da en mulighed.

Devast8or

Fra : H3nrik V!

Dato : 04-03-02 11:06

> Jeg var i Ballerup da jeg fik den, og jeg bor i Ølstykke. Og jeg har ikke
> været deroppe af i næsten touger (da var jeg i hillerød). Så jeg tvivler
> lidt, men det er da en mulighed.

Tjah... Så er den mulighed nok udelukket...!

Fra : Peter

Dato : 04-03-02 14:34

Jeg fik også den SMS fra Next Stop lørdag aften og det samme gjorde 2 af
mine venner. Vi bor alle i Helsingør. Hvordan de har fået fat i vores numre
har vi ikke kunne finde ud af, men hvis de fortsætter med de reklame sms'er
skal jeg nok finde ud af det.

Hilsen
Busted

Fra : Kristian Bønnelykke ~

Dato : 05-03-02 00:54

Har også fået den mail, og undrer mig også+ jeg ved en masse af mine venner
har fået den, og de er også meget undrende...
bor i Allerød (10 km fra hillerød hvis nogen er i tvivl :)

Kristian Bønnelykke Nielsen
http://www.stairway.dk

Fra : ArneJohannsen

Dato : 05-03-02 08:22

Hej.

Ved tilmelding til TELMORE får man følgende valgmulighed:

"Ja tak - jeg vil gerne have at TELMORE har mulighed for at anvende mine
data, så jeg kan modtage tilbud og relevant markedsføringsmateriale pr.
e-mail."

Hvad har I svaret?

Mvh.

Arne

http://www.kandu.dk/

Fra : Devast8or

Dato : 05-03-02 12:39

Der har jeg svaret Nej. Men selvom jeg havde svaret ja, kunne det nok ikke
gå ind under det punkt. For det første står der e-mail, og for det andet
står der relevant markedsføringsmateriale. Jeg synes ikke det er særlig
relevant at få en reklame fra et diskotek (eller whatever) i Helsingør når
jeg selv bor i Ølstykke, og da slet ikke fra mit telefonselskab. 'Relevant'
fra Telmore ville have været at de startede med at sælge telefoner eller
noget i den stil. Hvis de vil retfærdiggøre en reklame fra et diskotek
skulle de have skrevet 'fra vores samarbejdspartnere'.

Devast8or

Fra : Peter

Dato : 05-03-02 14:44

Det er ikke kun Telmore kunder som har fået den sms, så jeg tvivler på at de
har numrene der fra...

Fra : Nenad Dragic

Dato : 07-03-02 20:16

Hejsa

Vores telefon nummere stammer fra ww.coolsms.dk har jeg lige fået at vide
ved at ringe på det telefon nummer som blev opgivet som afsender..
Når man bliver tilmeldt coolsms.dk så står der på deres hjemside.:

For at fortsætte med at bruge din telefonbog, skal du indtaste
dit postnummer i boxen forneden.

Vi skal bruge oplysningen til at levere dig den rigtige reklame
på de reklamepladser vi har på sitet. :)

Dit Postnummer:

Vi misbruger selvfølgelig ikke denne oplysning til at bombe dig
med massere af reklamer.
Vi ønsker blot at kunne vise reklamer på vores site for lokale
reklamører. :)
Oplysningen bruges heller ikke til at sende reklame til din
mobil, eller på anden måde generer
dig med irriterende reklame.
Dette er fra deres betingelser
Betingelser ved brug af www.CoolSMS.dk accepteres følgende:

Cool Systems ApS tillader ikke at servicen bliver anvendt til udsendelse af
reklamer eller foreningslister o. lign.

13. Cool Systems ApS tillader ikke at servicen bliver anvendt til udsendelse
af reklamer eller foreningslister o. lign.
15. Brugeren accepterer ved brug af eget nummer, at Cool Systems ApS må
sende reklamer, quizer o.l. til brugerens nummer.
Den sidste afsnit i tilmeldingen og §15 er noget modsigende.

Gad vide om coolsms vil kommentere dette:

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-03-02 20:40

> Gad vide om coolsms vil kommentere dette:

har du skrevet til dem ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Nenad Dragic

Dato : 07-03-02 21:09

Hej Henrik

Ja jeg har skrevet til dem, her til aften så der sker nok ikke noget før
engang imorgen hvis der sker noget.

Mvh
Nenad

Fra : Devast8or

Dato : 07-03-02 21:49

Vi ser frem til at høre om svaret (jeg gør ihvertfald :)

Devast8or