Alm. planter part II
Fra : Kelloggs

Dato : 02-03-02 20:20

Hejsa

Så er det omkring 1½ måned siden (tror jeg nok), at jeg spurgte om man kunne
smide alm. planter i et akvarium og der var en som anbefalede en fredslinie.
Jeg købte sådan en fætter og smed den i vandet og i dag står den ligeså godt
som da jeg plantede den. Den har godt nok mistet blomsten, men det havde jeg
også regnet med.

Da planten kun kostede 25,- i ISO regner jeg med at jeg nok skal i ISO i
løbet af næste uge og købe en mere, for jeg synes godt nok der er lidt mere
plante for pengene i forhold til dem akvariebutikkerne sælger.

Til dem som vil prøve den kan jeg sige at jeg vaskede alt jorden af roden og
satte den direkte ned i akavariet. Heldigvis delte roden/planten sig
allerede da jeg vaskede den, så jeg fik faktisk 1 stor og 2 små planter ud
af det. Med lidt mere vold kunne jeg nok have delt den mere op.

Mvh
Henrik

Fra : J@N

Dato : 02-03-02 20:39

Jeg synes det er uæstestisk med alm. stueplanter i akvarier, det ser forkert
ud, og jeg vil foretrække akvarieplanter i plastik, frem for stueplanter.

Jan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-03-02 23:07

> Jeg synes det er uæstestisk med alm. stueplanter i akvarier, det ser
forkert
> ud, og jeg vil foretrække akvarieplanter i plastik, frem for stueplanter.
>
> Jan

Det er også risikabelt at have et helt akvarium fyldt med døende planter,
jeg ville ikke vove det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-03-02 11:01

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes det er uæstestisk med alm. stueplanter i akvarier, det ser
forkert
> ud, og jeg vil foretrække akvarieplanter i plastik, frem for stueplanter.
>
> Jan

Øhh - mange af de planter, der bliver solgt som er akvarieplanter er
egentlig sumpplanter, der i det virkelige liv heller ikke er vant til at
leve under vand - men klarer sig fint - så hvad det angår adskiller f.x.
fredsliljer sig ikke ikke meget fra de andre.....

En anden Jan

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-03-02 15:54

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> wrote in message

> [...]
> leve under vand - men klarer sig fint - så hvad det angår adskiller f.x.
> fredsliljer sig ikke ikke meget fra de andre.....

Mange af disse er i stand til at leve og vokse under vand. Min påstand
tidligere vedr. fredslillien var, at den IKKE trives under vand - den er
blot uendeligt længe om at kradse af. Jeg har i hvewrt fald aldrig set en
fredslillie vokse under vand. Den sætter godt nok blade, men de erstatter
altid nogle større blade, der er gået ud, således at den samlede bladmasse
bliver mindre og mindre. Hos planter svarer dette vel til dødsprocessen.

mvh
en tredie Jan.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-03-02 17:11

"Jan Boegh" skrev i en meddelelse:

> [...]
> bliver mindre og mindre. Hos planter svarer dette vel til dødsprocessen.

Det er jeg heller ikke uenig i - Tropica har fredsliljen på deres
hjemmeside:

www.tropica.dk

og den kan findes ved at søge på

Spathiphyllum wallisii

- og de er enige i at den kun kolder et par måneder - men jeg kender ingen,
der har prøvet den i længere tid, så det kunne måske være interessant, at
høre hvordan Jan (1)'s fredsliljer klarer sig om nogle måneder.....

Jan (2)

Fra : J@N

Dato : 03-03-02 19:57

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> leve under vand - men klarer sig fint - så hvad det angår adskiller f.x.
> fredsliljer sig ikke ikke meget fra de andre.....

I flg. Tropica adskiller den sig væsenligt bl.a. holdbarhed:

Citat fra www.tropica.dk :

En terrariumplante der indimellem bruges i akvarier og bowler til guldfisk.
Den kan anvendes som dekorationsplante, men holdbarheden er begrænset til
nogle måneder. Hvis man ønsker at opretteholde en god balance i et normalt
akvarium, bør denne type plante ikke være i overtal. Den spises ikke af
planteædende fisk.
<citat slut>

...men det er da interessant at høre hvor den kan leve..
Man kan jo også prøve en alm. grøn philidendron,
en fingerphilidendron (kræver stort akvarie)
eller måske en væddeløber!!??

Nej, så hellere nogle ægte sumpplanter (akvarieplanter)...

Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-03-02 11:44

J@N <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a5trg4$v3$1@sunsite.dk...
> [...]
> Man kan jo også prøve en alm. grøn philidendron,
> en fingerphilidendron (kræver stort akvarie)

I stedet for at stoppe fingerphilidendronen i vand, kan man lade den
hænge over akvariet,
og lade den stikke roødderne ned i vandet. Så skal I se et naturligt
miljø, og en kæmpeplante
i løbet af ingen tid.

Carsten