Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
G2 under vandet...
Fra : William

Dato : 02-03-02 17:21

Hej folk,

Jeg er den lykkelige ejer af et canon G2, men er nu begyndt at lede efter et
undervandschassis, så kameraet kan komme med til stranden til sommer.
Ligeledes for uden risiko at kunne tage billeder i beskidte/våde elementer
ovenfor havoverfladen. Jeg kender til Ikelites model, har også prøvet det,
men det tiltaler mig ikke: Det er for klodset og stort til en
ikke-professionel, og i øvrigt lidt for dyrt (Omkring 5700 dkr).

Jeg regner med at mange andre end mig er interesseret i emnet nu op til
foråret, så mit håb er at nogen ved nærmere om HVOR jeg kan finde et sådant
chassis. Tak på forhånd!

William

--
______________________
William A. Husted [eaid.dk]

Fra : Peter Kjær

Dato : 04-03-02 09:39

Hej Wiliam,

Jeg tror du får svært ved at finde en anden producent, har selv brugt et par
måneder på det og det endte aligevel med Ikelite.

Du har ret i at det er lige stort nok over vand, men under er det genialt!

--
Mvh,

Peter
www.air365.dk - Dykkerklubben for alle certifikater.

Fra : William

Dato : 04-03-02 12:55

"Peter Kjær" <Peter@dacor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måneder på det og det endte aligevel med Ikelite.
>
> Du har ret i at det er lige stort nok over vand, men under er det genialt!

Jeg har også samme erfaring, men kan ikke rigtig affinde mig med det - jeg
ved at Canon har lavet nogle chassis til nogle af deres billigere modeller,
så hvorfor ikke G2'eren også?! Og Olympus arbejder vist en hel del med at
udvikle dykker-huse til mange af deres kameraer...Øv, sådan noget møj at det
er besværligt at finde frem til. ...

....fortsætter min søgen, sig til hvis i falder over det jeg mangler :)

William

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-03-02 08:51

> Jeg har også samme erfaring, men kan ikke rigtig affinde mig med det - jeg
> ved at Canon har lavet nogle chassis til nogle af deres billigere
modeller,
> så hvorfor ikke G2'eren også?!

Har du erfaring med dem ?

Jeg har lige bestilt et til mit digital ixus. Sidste sommer kunne jeg ikke
rigtigt nyde strandturene når kameraet var ude i det fri med så mange
sandkorn omkring ... Så til sommer regne jeg med at kunne pjaske lidt mere
roligt i vandkanten. Desuden regner jeg med at skulle tage en del billeder i
svømmehallen (babysvømning). Jeg regner ikke med at den indbyggede blitz kan
gøre noget særligt under vand, så det vil sikkert kræve meget af lyset...

--
Anders Majland - Digital Ixus

Fra : William

Dato : 05-03-02 11:04

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> gøre noget særligt under vand, så det vil sikkert kræve meget af lyset...

Hej Anders,

Nej, jeg har ikke lang erfaring med mit eget G2, men jeg er kommet i
dykkerkredse snart længe, og der har jeg set og været med til at teste en
del materiel under vandet. Du har ret i at den indbyggede blitz let kommer
på en uoverskuelig opgave....hvis altså man dykker flere meter ned eller
lysintensiteten fra oven er ringe - Det er nødvendigt med en ekstern blitz,
hvilket man gerne køber som tilbehør...Har set Ikelites model, og det
fungerer helt fint. Den eksterne flash har en lysfølsom sensor der giver
signal til den eksterne flash når kameraets indbyggede tænder - og begge
tænder "samtidig" (Reelt er den eksterne jo bagefter idet den først skal nå
at reagere på den internes tænding..). Skal siges, at jeg satser på at brug
min egen indbyggede blitz - så må man bare erkende at ikke al fotografi
lader sig gøre...Og i regelen er man vel også kun ved stranden og i vandet
på varme, solskinsramte dage, ik...Det blir min lommefilosofi :)

Jeg er i øvrigt ikke stødt på et undervandschassis til IXUS, men jeg skal da
sige til hvis jeg finder det :)

William

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-03-02 13:26

> Det er nødvendigt med en ekstern blitz,
> hvilket man gerne køber som tilbehør...Har set Ikelites model, og det
> fungerer helt fint.

Hvis jeg bliver bidt af undervandsfoto kan jeg jo altid supplere med en
slaveblitz - men et skridt ad gangen

> Jeg er i øvrigt ikke stødt på et undervandschassis til IXUS, men jeg skal
da
> sige til hvis jeg finder det :)

Det har jeg - det hedder Canon AW-PS 200 - og jeg har bestilt det i tyskland
hos http://www.mediacheckpoint.de/ da deres pris er god, deres site virker
professionel, de oplyser udenlands porto up front, og lover fornuftige
leveringstider. Eneste ulempe er at kredit kort kræver enten en tlf. opkald
eller en fax. Jeg sendte bestillingen igår og forventer en leveringstid på
3-6 dage plus et par dage for udenrigs. Så i starten af næste uge skulle jeg
gerne have det og onsdag er fast dag i svømmehallen - så skal jeg nok komme
med en anmeldelse (uden dog at have andet end engangskameraer at sammenligne
med).

--
Anders Majland - Digital Ixus

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-03-02 09:03

> Hvis jeg bliver bidt af undervandsfoto kan jeg jo altid supplere med en
> slaveblitz - men et skridt ad gangen

Eller tage skridtet videre og købe
http://www.ikelite.com/web_pages/elph_s100.html Ikelite housing # 6140.10
..... $ 500. Men canons eget koster under det halve og men kan så også kun
bruges ned til et par meters dybde. Men da jeg ikke er dykker, men kune
svømmer/snorkler lidt er canons pt. også tilstrækkeligt. Den største mangel
bliver sikkert en ordenlig og kraftig blitz men nu får vi se ...

/A

Fra : William

Dato : 05-03-02 11:27

Kom i tanke om, at dit behov måske kan stilles med en avanceret
"plastic-pose": Her et link : http://www.aquapac.co.uk/

William

Fra : Peter Kjær

Dato : 05-03-02 11:31

Det ser da smart ud, og så til en lidt mere overkommelig pris!

Har du nogen erfaring med disse "poser"

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-03-02 13:44

> Det ser da smart ud, og så til en lidt mere overkommelig pris!

Ja - Mini Compact Camera Case Price US Dollars: 24.99 er jo ligefrem
billigt nu jeg lige har revet mig for ~1600-1700kr (dk butikspris ~2500kr)

--
Anders Majland - Digital Ixus

Fra : William

Dato : 05-03-02 21:46

"Peter Kjær" <Peter@dacor.dk> skrev i en meddelelse
> Det ser da smart ud, og så til en lidt mere overkommelig pris!

> [...]
Nope, jeg har kun fået dem anbefalet selv - det skulle altså være en god og
billig løsning, som dog ikke er beregnet til dyk...men hvis man starter m.
at tage til stranden med sådan en pose, så kan man jo se om havet under
overfladen trækker...indtil overfladen kan det i al fald fint bruges - som
sagt, det skulle fungere ganske fint, men måske knapt så smart som en
hardcase af acryl/aluminium :)

Jeg har i øvrigt fundet ud af at stevens digicams har en linksamling over
sites m salg/produktion af chassis til digital kam.:
http://www.steves-digicams.com/digresources.html#uw

Selvfølgelig kan jeg ikke finde en anden løsning end Ikelites dyre - eller
den helt billige pose. Gid der måtte være en gylden middelvej ...

William