Interne regler for nabonetværk
Fra : TB

Dato : 01-03-02 13:28

Jeg skal lave et netværk med nogle få (2-4) naboer med henblik på deling af
en adsl. Da forbindelsen står i mit navn og befinder sig i min husstand,
kunne det være interessant at vide om jeg kan komme i klemme hvis mine
naboer laver internetkriminalitet eller bryder udbyderens regler.

Måske er det en god ide med nogle regler og retningslinier for brug af
forbindelsen. Hvis nogen har forslag, ideer eller måske et eksisterende
regelsæt for boligforeningsinternet eller lignende må I meget gerne poste
det her. Jeg tænker også på en definition af hensynsfuld opførsel med hensyn
til båndbredde.

Og hvad gør man hvis folk glemmer at betale? Hiver deres kabel ud? Nogle
klare regler på det område er måske også en god ting så vi ikke bliver
uvenner.

TB

Fra : Heine Laursen

Dato : 01-03-02 13:53

"TB" <tb@trustme.dk> wrote in news:MsKf8.60$Iz5.1743@news.get2net.dk:

> [...]
> min husstand, kunne det være interessant at vide om jeg kan komme i
> klemme hvis mine naboer laver internetkriminalitet eller bryder

Ja det er dig der kommer i klæmme. Oftest, vil det tog være sådan at
udbyderen lukker internet forbindelse.

Heine Laursen

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 01-03-02 14:02

On Fri, 1 Mar 2002 13:27:30 +0100, "TB" <tb@trustme.dk> wrote:

>Hvis nogen har forslag, ideer eller måske et eksisterende
>regelsæt for boligforeningsinternet

Her er links til en del udbyderes abonnementsbetingelser.
De kan være en god start:
http://usenet.dk/netikette/udbydere.html

--
Per K. Nielsen

Fra : Jens

Dato : 02-03-02 00:08

"TB" <tb@trustme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne det være interessant at vide om jeg kan komme i klemme hvis mine
> naboer laver internetkriminalitet eller bryder udbyderens regler.

Da den står i dit navn, vil du jo være ansvarlig. Så ja, du vil kunne komme
i klemme.

> Måske er det en god ide med nogle regler og retningslinier for brug af
> forbindelsen.

En eller anden form for tro og love erklæring er jo nok ikke tosset i den
sammenhæng.

>Hvis nogen har forslag, ideer eller måske et eksisterende
> regelsæt for boligforeningsinternet eller lignende må I meget gerne poste
> det her.

Prøv at kigge rundt på nettet efter andre boligforeninger. De har som regel
regelsæt, kontrakter osv. liggende frit direkte til at downloade.

> Jeg tænker også på en definition af hensynsfuld opførsel med hensyn
> til båndbredde.

Nok ikke én dum idé. Typisk vil enkelte brugere snuppe en temmelig stor del
af båndbredden.

> Og hvad gør man hvis folk glemmer at betale?
> Hiver deres kabel ud?

Ja, det er vel den eneste løsning.....

> Nogle klare regler på det område er måske også en god ting så vi ikke
bliver uvenner.

Regler og retningslinier er aldrig tossede. For mange stive regler kan dog
være det !

Jens

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 04-03-02 22:32

Hejsa

"TB" <tb@trustme.dk> wrote in message
> [...]
> kunne det være interessant at vide om jeg kan komme i klemme hvis mine
> naboer laver internetkriminalitet eller bryder udbyderens regler.

Når det står I dit navn, er det umiddelbart dig der hæfter for den.
Men rent juridisk, vil man kunne sikre sig mod andres dumheder, ved nogle
papire, som fx en erklæring der frifinder dig i tilfælde af bla-bla-bla...
Men før en sådan skulle tages seriøst, vil jeg mene at du skal sikre dig mod
misbrug, fx ved at installere en firewall, eller anden form for pakkefiltre
der blokker for div sager og som fx kun tillader www, mail osv.
Hermed vil du have en stærkere sag, hvis tvister opstår, i og med at du kan
dokumentere både erklæringer og din installations regelsæt.

Når I er en 3-4 stykker, så bliver investeringen jo også mere overkommelig,
samt alle parter burde være interesseret i at sikre sig mod misbrug.
Både indefra, men så sandeligt også udefra.
Blot een person skal fx modtage en trojan, via mail, og en hacker ville
komme til at tilgå alle PC'ere på hele nettet.
Ikke nogen rar tanke, vel ? Husk på det er jo ikke kun dig og din naboer,
men også alle naboens unger, med venner osv... efter skoletid uden opsyn...

> [...]
> regelsæt for boligforeningsinternet eller lignende må I meget gerne poste
> det her. Jeg tænker også på en definition af hensynsfuld opførsel med

Hvordan ser sådane erklæringer ud ? - Jeg ville søge Advokatbistand, da det
jo skal være juridiskebindende dokumenter.
Det koster ikke mere en 5-600 kr...

> Og hvad gør man hvis folk glemmer at betale? Hiver deres kabel ud? Nogle
> klare regler på det område er måske også en god ting så vi ikke bliver
> uvenner.

Helt sikkert - Skriv så meget ned som I kan tænke på før i går til en
advokat og får det udfærdiget.
Jeg ville helt klart køre efter "Ingen Arme - Ingen småkager"-pricippet !
dvs Ingen penge ingen access.

> TB

Kald mig bare paranoia, men jeg er aldrig blevet hacket, eller andet - Dem
der har forsøgt er alle blevet anmeldt, så holder de op...
Man man ser sin syslog, fra sin firewall, er jeg *meget* glad for jeg har en
sådan dejlig lille Cisco PIX 501, med 4 ports 10/100 switch....
Listepris 595USD
Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Tornøe

Dato : 05-03-02 23:11

> [...]
> kunne det være interessant at vide om jeg kan komme i klemme hvis mine
> naboer laver internetkriminalitet eller bryder udbyderens regler.

Det er to forskellige ting. Hvis dine naboer begår decideret strafbar
kriminalitet, kan de vanskeligt skyde skylden på dig, fordi det tilfældigvis
er dig, der står noteret som indehaver af linien. Hvis din nabo låner din
bil og bliver fanget i en fartfælde, er det jo heller ikke dig, der får
bøden. Dog kan du i begge tilfælde komme under mistanke, hvis politiet ikke
kan finde ud af, hvem 'førte' computeren / bilen, der blev brugt til den
strafbare handling.

Hvis internetudbyderen på den anden side registrerer, at der fra din
forbindelse foregår trafik, der strider mod kontrakten for forbindelsen, så
bliver den lukket. Ligemeget hvem der begår ulovlighederne, din nabo eller
dig. Her er der nok ingen kære mor. ISP'en kan dog ikke straffe dig, og
sålænge der ikke er foregået noget ulovligt, bliver der ingen politisag,
jvf. ovenfor.

> [...]
> regelsæt for boligforeningsinternet eller lignende må I meget gerne poste
> det her. Jeg tænker også på en definition af hensynsfuld opførsel med

Jeg administrerer vores andelsforenings netværk, og vi har netop lavet en
kontrakt med alle tilsluttede. Jeg kan maile den til dig til inspiration,
hvis du er interesseret.

> Og hvad gør man hvis folk glemmer at betale? Hiver deres kabel ud? Nogle
> klare regler på det område er måske også en god ting så vi ikke bliver
> uvenner.

Få evt. alle til at lægge et depositum på 3 mdrs. abonnement. Så har du lidt
elastik, så du ikke kommer til at hænge på regningen.

Jeg vil afslutningsvis sige, at du sandsynligvis ikke behøver at være
specielt nervøs. Vores netværk har 17 tilsluttede, alle betaler uden
problemer og vi har ikke haft misbrug af nettet. Folk bliver simpelthen så
afhængige af deres internetforbindelse, at de meget nødigt vil risikere at
få trukket stikket ud!

God fornøjelse!

Jens

Fra : TB

Dato : 06-03-02 10:19

Tornøe skrev:
> Jeg administrerer vores andelsforenings netværk, og vi har netop lavet en
> kontrakt med alle tilsluttede. Jeg kan maile den til dig til inspiration,
> hvis du er interesseret.

Jotak!

> Få evt. alle til at lægge et depositum på 3 mdrs. abonnement. Så har du
lidt
> elastik, så du ikke kommer til at hænge på regningen.

God ide.

Tak til alle for kommentarerne.

TB

Fra : p@lex

Dato : 06-03-02 02:07

> [...]
>
> Og hvad gør man hvis folk glemmer at betale? Hiver deres kabel ud? Nogle
> klare regler på det område er måske også en god ting så vi ikke bliver

Nu skriver du jo ikke noget om hvad det er for en ADSL forbindelse du har,
er det sådan en pakke man kan købe i TELE butikkerne, som du så nu har tænk
dig at dele med naboerne via et lille netværk, skal du huske at der som
standard kun medfølger 2 IP-adresser.

DVS at der kun er 2 maskiner der kan være på nettet samtidig,
men der kan dog ekstra IP-adresser fra TDC for et mindre beløb pr måned, dog
er der vist et max. på mener det er 4 ell. 6 IP-adresser.

Men så findes der jo andre løsninger

Regards Palex

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 06-03-02 08:25

> [...]
> men der kan dog ekstra IP-adresser fra TDC for et mindre beløb pr måned, dog
> er der vist et max. på mener det er 4 ell. 6 IP-adresser.

Eh... Nå.... Hvis man benytter en router behøver man kun 1 ægte IP
addresse.
Man skal bare benytte en intern DHCP server - routeren eller en bestemt
maskine.
Det er oftes nemmest at bare benytte routeren.
Fungerer fint på mange virksomheder - samt hjemme hos mig!

Mvh
Dennis

Fra : p@lex

Dato : 06-03-02 12:21

"Dennis Sørensen" <dennisslaegt@ofir.dk> skrev

> [...]
> maskine.

> Det er oftes nemmest at bare benytte routeren.
> Fungerer fint på mange virksomheder - samt hjemme hos mig!

[snip]

Det har du ret i men som jeg skrev at hvis det var en af de pakker fra TDC
er det jo ikke i alle pakkerne at du får en router.! Men deriomed et ADSL
Modem samt et skillefilter 2 dynamiske IP eller der kan vælges 1 fast.

Og som jeg skrev : "Så findes der jo andre løsninger"
F.eks indkøb af router eller opsætning af en server med DHCP ell. lign.!

[snip]

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 06-03-02 13:01

KLIP
KLIP
> [...]
>
> Og som jeg skrev : "Så findes der jo andre løsninger"
> F.eks indkøb af router eller opsætning af en server med DHCP ell. lign.!

Ja.. og nej...

Jeg skrev også "en bestemt maskine (her forstået som den der "sidder" på
forbindelsen) eller en router...

Men ok - vi er vist i bund og grund enige

Fra : TB

Dato : 06-03-02 14:38

p@lex wrote

> [...]
tænk
> dig at dele med naboerne via et lille netværk, skal du huske at der som

Vi snakker en Tiscali-løsning med en cisco 677-router.

Vi indkøber:

en 8-ports switch til under 500 kr
noget billigt netkabel
en håndfuld stik
nogle stikdåser

og låner en tang af min arbejdsplads. Ved 4 brugere er
etableringsomkostningerne dermed under 350 kr. pr lejlighed, så vidt jeg kan
se. Mangler jeg noget?

TB

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-03-02 22:06

"Dennis Sørensen" <dennisslaegt@ofir.dk> writes:

> Eh... Nå.... Hvis man benytter en router behøver man kun 1 ægte IP
> addresse.

En NAT-router. En vilkårlig router der ikke kan køre NAT kan ikke
klare problemet.

> Man skal bare benytte en intern DHCP server - routeren eller en bestemt
> maskine.

Det er ikke nødvendigt. Man kan sagtens kører med statisk tildelte
adresser, selv om man bruger NAT.

--
Jacob - www.bunk.cc
I haven't lost my mind -- it's backed up on tape somewhere.