p4 eller athlon xp?
Fra : sniper_Nolight

Dato : 01-03-02 12:41

p4 er dyrere, men er det bedre?
jeg har altid været til intel, men jeg kan ikke tillade mig at være den
kendsgerning overhørig at AMD er billigere!
min far har netop anskaffet sig en athlon xp 1800+ (heldige svin)
jeg er ærligt talt blevet en anelse misundelig på ham og har overvejet en
opgradering.
Jeg har alt tilbehør og mangler kun bundkort og cpu (og vel egentlig osse
ram).
P4 er sgu dyrt, men det har altid været driftsikkert... førhen havde jeg en
amd k6-2 og den kunne ikke køre med geforce osv. Er AMD nu så langt fremme
at det er lige så kompatibelt og driftsikkert som Intel?
I må være objektive og ikke kun skrive det er godt fordi i har det
Jeg har kigget på Asus A7V266-E med Raid (som jeg ikke rigtig er klar over
hvon funker)
Er det et topkort, skal jeg opgradere vil jeg have det bedste og nyeste.
Nævn eventuelt et bedre kort (helst Asus... jeg er Asus fan)
Derpå vil jeg gerne have en Athlon XP1800+ ... er Athlon XP det sidste nye
fra AMD?... ThunderBird og de andre navne er det ældre generationer hvad?...
som sagt vil jeg have det nyeste... siden jeg opgraderede sidst er der
virkelig kommet mange nye kort og cpu's så jeg er lidt forvirret. Hvad bør
jeg satse på?... oc er vigtigt så det skal jeg kunne via bios. Desuden
hvilke ram bør jeg satse på?
Forklar mig lidt hvis i gider og hvad i kan anbefale...
1000 tak på forhånd!
sniper_Nolight

Fra : Deaster

Dato : 01-03-02 13:38

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilke ram bør jeg satse på?
> Forklar mig lidt hvis i gider og hvad i kan anbefale...

Jeg tror tit det er et religionsspørgsmål, og jeg har haft masser af både
Intel og AMD men efter jeg har fået min Soltek DRV2 og XP1600 har jeg aldrig
nogensinde haft et mere stabilt system. Det er endnu ikke gået ned, hverken
programmer eller selve Windows. Det er relativt billigt og hurtigt. Så jeg
ville klart købe AMD, medmindre man selvfølgelig kunne få fat i en OC venlig
Northwood processor og clocke den r**** ud af bukserne.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : sniper_Nolight

Dato : 01-03-02 14:45

> [...]
> programmer eller selve Windows. Det er relativt billigt og hurtigt. Så jeg
> ville klart købe AMD, medmindre man selvfølgelig kunne få fat i en OC

Nu har jeg siddet på Asus.com og edbpriser.dk og tjekket alt ud og jeg
kommer frem til at så store prisforskelle er der faktisk heller ikke.
Alle de Northwood CPU'er der er på edbpriser.dk er alle In-a-Box og det gør
det jo lidt svært at påføre en ny Global WIN til nedkøling så jeg må vel
"nøjes" med en Willamette
Men alt i alt tror jeg jeg har besluttet mig for følgende:

Bundkort: Asus P4B266 (uden audio)

P4 1.8GHz (helst Northwood) men ellers Willametten.

Global WIN WDW76 cooler (op til 2.2GHz)

enten 512 eller 2x 256 mb PC2100 DDR-RAM (ved ikke hvad ECC ram er men det
kan osse bruges)

Aopen HQ Full Tower (til P4)... seføli'

nu skal der bare lige snakkes med kæresten om hvornår det kan blive en
realitet

Jeg har et Asus v7700 geforce 2 GTS 64 MB der stadig sparker røv så der kan
jeg da spare lidt.

Hva syn's I??

sniper_Nolight

Fra : Lars Krag

Dato : 01-03-02 19:18

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3c7f85da$0$56569$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[snip]

> [...]
> det jo lidt svært at påføre en ny Global WIN til nedkøling så jeg må vel

Hvorfor dog det? At den kommer In-a-box betyder bare at Intel køleren følger
med i samme papkasse, og at du får 3 års garanti. Du tænker sikkert på de
"gamle" slot1 cpu'er, hvor det godt kunne være svært at få køleren af.

> Men alt i alt tror jeg jeg har besluttet mig for følgende:
> Bundkort: Asus P4B266 (uden audio)

Fint bundkort, overclocker godt.

> P4 1.8GHz (helst Northwood) men ellers Willametten.

Du skal altså købe Northwood'en. Jeg har en 1.8 som render 2.5 Ghz med
luftkøling.

> Global WIN WDW76 cooler (op til 2.2GHz)

Den ville jeg ikke vælge. http://www.vr-zone.com/reviews/Intel/P4Coolers/
Når Thermaltake Volcano 7+ (kobber bund) kommer er den et godt bud.
Ellers er den ultimative køler en Swiftech MCX478. Men den koster....

> enten 512 eller 2x 256 mb PC2100 DDR-RAM (ved ikke hvad ECC ram
> er men det kan osse bruges)

Lad være med at vælge ECC, det har du ikke brug for. Se om du kan få
nogle "gode" PC2100 ram. Samsung skulle have lavet nogle DDR333
ram som kan køre 200+ Mhz ved cas 2.5. Har det fra et par engelske
fyre på www.hardforum.com Ellers er der mange andre gode mærker,
bl.a. Crucial, men jeg bruger selv RDRAM, så der er sikkert andre her,
der ved mere om valget af DDR ram.

> Aopen HQ Full Tower (til P4)... seføli'

Jeg foretrækker et kabinet med bedre airflow. Chieftech/Antec ville jeg
vælge, men her er smag og behag jo som bekendt forskellig. Vær også
opmærksom på hvormange AMP strømforsyningen leverer ved 12V, da
P4'eren trækker rigtig meget på 12V'en. Men det er først et problem ved
eller over 2.5 Ghz. Men du skal vel også opgradere på et tidspunkt igen..

> nu skal der bare lige snakkes med kæresten om hvornår det kan blive en
> realitet

He-he, her i huset er det absolut det mest besværlige element, når jeg
skal købe ny hardware

[snip]

Lars

Fra : sniper_Nolight

Dato : 01-03-02 20:00

> [...]
> med i samme papkasse, og at du får 3 års garanti. Du tænker sikkert på de
> "gamle" slot1 cpu'er, hvor det godt kunne være svært at få køleren af.

Ok, så er der da heldigvis noget jeg har fået galt i halsen
Så bliver det en 1.8 Northwood!

> Fint bundkort, overclocker godt.

Lyder godt!... fås det uden audio delen eller er jeg nødt til at betale
ekstra for lyd?... måske der er en without audio udgave?...

> Du skal altså købe Northwood'en. Jeg har en 1.8 som render 2.5 Ghz med
> luftkøling.

Grrreat!

> [...]
> Ellers er den ultimative køler en Swiftech MCX478. Men den koster....

> Lad være med at vælge ECC, det har du ikke brug for. Se om du kan få

Har hørt at Kingston laver gode ram og de er osse i en fornuftig pris.

> Jeg foretrækker et kabinet med bedre airflow. Chieftech/Antec ville jeg
> vælge,

sjovt du nævner det har netop lige besøgt deres hjemmeside og besluttet mig
for et Dragon Tower
det har 340W

> He-he, her i huset er det absolut det mest besværlige element, når jeg
> skal købe ny hardware

sån er det sgu!

ITbutikken lader til at have de fleste nr 1 priser så dem vil jeg tjekke ud!

Tusind tak for dit meget informative indlæg!
Især det med In-a-Box som jeg var helt forvirret over!

sniper_Nolight

Fra : Lars Krag

Dato : 01-03-02 21:17

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3c7fcfad$0$222$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
[snip]

> Ok, så er der da heldigvis noget jeg har fået galt i halsen
> Så bliver det en 1.8 Northwood!

Det kommer du ikke til at fortryde

> Lyder godt!... fås det uden audio delen eller er jeg nødt til at betale
> ekstra for lyd?... måske der er en without audio udgave?...

No idea, sorry. Jeg har ikke helt overblik over de forskellige udgaver.

> Grrreat!

Ja jeg klager heller ikke. Jeg kører den nu "kun" ved 2.4 Ghz normalt, men
det gør den så til gengæld 24/7.

> Har hørt at Kingston laver gode ram og de er osse i en fornuftig pris.

Muligvis. Jeg har hørt både godt og skidt om Kingston mht. overclock,
men som sagt har jeg ikke så mange personlige erfaringer med DDR,
så det vil jeg høfligt blande mig udenom.

> sjovt du nævner det har netop lige besøgt deres hjemmeside og besluttet mig
> for et Dragon Tower
> det har 340W

Jeg har selv haft et Aopen HX08 tower, og har nu et Antec SX1030, men
med en Enermax 431W psu. Antec/Chieftec kabinetterne er IMO meget
mere gennemtænkte. Og airflow er slet ikke noget problem. Især kan jeg
godt lide placeringen af harddiskene, og de gode muligheder for køling
af dem.

[snip]

> Tusind tak for dit meget informative indlæg!
> Især det med In-a-Box som jeg var helt forvirret over!

Velbekomme

Lars

Fra : sniper_Nolight

Dato : 01-03-02 23:07

> godt lide placeringen af harddiskene, og de gode muligheder for køling
> af dem.

Jep en meget fiks detalje, i min computer bliver der ret varmt... ikke alene
pga af oc men osse at jeg har scsi... jeg stødte på en side hvvor en fyr
billede for billede illustrerede sit Chieftec Tower og det var sgu total
iorden
Men jeg må vel hellere droppe emnet nu inden jeg ryger alt for OT

hygge
sniper_Nolight

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-02 20:31

Jeg tror mere det er chipsettet der afgøre om et system bliver godt eller
ikke, men det er sikkert bare.. Har kun bygget 2 systemer... Lige nu har jeg
en AMD slot a via-kx133 og den er jeg ikke helt tilfreds med. Syntes der er
for mange problemer med 101% kompatibel hed med de enheder jeg sidder og
roder med.. Så i næste uge køber jeg mig en P4 NW også må jeg se om det det
bliver bedre eller om det bare skal være sådan med computere..

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-02 23:30

> Bundkort: Asus P4B266 (uden audio)

hvorfor ikke et bundkort der er basert på SIS 645? Jeg køber sådan et i
næste uge:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264747898