Chaintech 7AJA og BIOS-opdatering.
Fra : Madsen

Dato : 01-03-02 03:05

Hej,

Jeg har lovet at hjælpe en bekendt med hans skrantende WinXP, som
har det med at stoppe under opstart med BSOD, og noget tyder på en
hardware-fejl af en eller anden art, men jeg vil lige prøve med en
BIOS-opdatering inden hans grafikkort bliver flået ud, for det har
jeg den største mistanke til. (Et Riva 32 MB M64 TNT2 Ulstraspeed)

Nå, men sagen er at jeg ikke kan hitte ud af hvilket Flash-utility
jeg skal bruge til det bundkort. Det er et Chaintech 7AJA0, så vidt
jeg kan se, og jeg mener ikke han har en cd hvor det ligger på.
<http://www.chaintech.com.tw/products/socketa/7aja.htm>

Ifølge denne side, <http://www.chaintech.com.tw/Support/Bios.htm>,
så skulle det være muligt at downloade det Flash-utility inde på
Chaintechs sider, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde
linket til det, efter at have siddet i snart en halv time og ledt.

Er der nogen der ved om jeg skal bruge version 5.33 eller version
5.35 til et Chaintech 7AJA0, hvis jeg på et tidspunkt får fundet
linket til de to versioner?

Madsen.

Fra : orbital

Dato : 01-03-02 08:54

On 01 Mar 2002 02:04:41 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen der ved om jeg skal bruge version 5.33 eller version
>5.35 til et Chaintech 7AJA0, hvis jeg på et tidspunkt får fundet

5.35 eller 5.36 ? versioner indenfor hvad ?

bios-filerne står her:
http://www.chaintech.com.tw/Downloads/MBBIOS.htm

Der er faktisk også lidt versions-snak der: 7Aja2/100 7aja0/100

Hvis du har en award bios, skal du bruge awdflash

Det program ligger 117 steder på nettet.

Asus kalder det aflash og deres version klarer både 1 Mbyte og 2 Mbyte
bios'er:
http://www.chaintech.com.tw/Downloads/MBBIOS.htm

Der ligger også en amiflasher til ami-bios.

Husk at flashe fra dos. Bedst efter ren dos-boot, f.eks. med en
windows startup diskette (gammelt begreb fra win98 og win95).

Eller download en dos 6.22 boot diskette:
http://www.putergeek.com/downloads/

Når man booter sådan, går det altid godt for mig. Uheldet kan være
ude, hvis konen slukker for stikkontakten imens.

Vedr. TNT kort: jeg har lige haft lidt dårlige erfaringer med via
chipset og xp og asus v3400 tnt sammen med den gammel skærm (800x600
kun). Det ville ofte ikke starte helt op. Jeg havde installeret en
'Memory Enabler' som sætter 4-way-interleave. Jeg havde det program
under mistanke, men løste problemet ved både at fjerne det program
(ligger i startup) og isætte et voodoo3 3000 grafikkort.

mvh

John

Fra : Madsen

Dato : 01-03-02 12:57

orbital skrev:

> 5.35 eller 5.36 ? versioner indenfor hvad ?

Flash-utility.

På Chaintecs egen side som jeg sendte link til, står der følgende:
»Use the correct FLASH utility.
The FLASH utility has many versions. The latest versions are 5.33
and 5.35. It is recommended to use the version that came with your
mainboard.«

Jeg aner ikke hvad der kom med hans bundkort, da han jo ikke
længere har cd'en så vidt jeg ved.

> bios-filerne står her:
> http://www.chaintech.com.tw/Downloads/MBBIOS.htm

Ja, BIOS'en har jeg hentet, men der er ingen flash-utility med til.
Kun en *.bin-fil.

> Der er faktisk også lidt versions-snak der: 7Aja2/100
> 7aja0/100

Hvor? Jeg ser en side hvor jeg kan vælge bundkort-type og nede i
bunden er der et link til hvordan man flasher sin BIOS, afhængig af
om det er en ny eller en gammel version. I venstre side er der link
til de nyeste BIOS-versioner, men det er ikke noget jeg kan bruge
til noget.

> Hvis du har en award bios, skal du bruge awdflash
>
> Det program ligger 117 steder på nettet.

Muligvis, men hvad hjælper det når jeg ikke ved hvilken version jeg
skal bruge?

> Asus kalder det aflash og deres version klarer både 1 Mbyte og
> 2 Mbyte bios'er:
> http://www.chaintech.com.tw/Downloads/MBBIOS.htm
>
> Der ligger også en amiflasher til ami-bios.

Det er stadig ikke noget jeg kan finde på ovenstående link.
Jeg har selv et Asus-bundkort så du vil mene jeg blot kan bruge
aflash til at flashe hans Chaintech-bundkort med også?

> Husk at flashe fra dos. Bedst efter ren dos-boot, f.eks. med
> en windows startup diskette (gammelt begreb fra win98 og
> win95).

Det er jeg klar over, men tak. :)

> [...]
> løste problemet ved både at fjerne det program (ligger i
> startup) og isætte et voodoo3 3000 grafikkort.

Ja, jeg gider ikke at eksperimentere med alt for meget tweaken
rundt for at få det skrammel til at fungere. Hvis det med BIOS-
opdateringen ikke virker, så ryger det grafikkort ud. Jeg tror dog
ikke at den BIOS-opdatering har den store effekt, for den nyeste
udgave til 7AJA0 er der jo næsten ikke ændret på i forhold til den
nyeste BIOS til 7AJA2.

<http://www.chaintech.com.tw/AP/BIOS/model.asp?model=7AJA0>
Her er vist ikke sket ret meget og det er jo det bundkort han har.

<http://www.chaintech.com.tw/AP/BIOS/model.asp?model=7AJA2>
Her er der derimod sket en del. Bla. den der 'Fixed Windows
XP/Administrative Tools/Event Viewer/System/ACPI error marked.'
kunne jeg godt lige bruge, da den kommer hele tiden og så igen
på hans WinXP inde i logbogen. Ikke fordi jeg tror at den kan være
årsagen til hans ustabile system, men det kunne alligvel være rart
at få fejlen fjernet.

Madsen.

Fra : orbital

Dato : 01-03-02 13:30

On 01 Mar 2002 11:57:08 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>på hans WinXP inde i logbogen. Ikke fordi jeg tror at den kan være
>årsagen til hans ustabile system, men det kunne alligvel være rart

Nu nævner du jo selv disse versioner for 7aja2 og 7aja0. Det kan ikke
være lige meget. Enten har du 7aja2 eller 7aja0.

Man kan ikke regne med, hvad de skriver, der er rettet. De retter jo
gerne fejl, og man praler aldrig med fejl. Det er da min erfaring.

Men man kan altså flashe en award bios med awdflash bare den er ny nok
til 2 Mbyte bios chips.

Søger du på www.google.com efter awdflash download er der mange hits.
jeg har bare peget på asus ftp'en, hvor een ligger som jeg er sikker
er ny nok.
Men klippebordet havde snydt mig, her er den:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/BIOS_FLASH_UTILS/

Nu vil jeg naturligvis ikke tage ansvaret, - det må du selv.

mvh

John

Fra : Madsen

Dato : 01-03-02 13:42

orbital skrev:

> Nu nævner du jo selv disse versioner for 7aja2 og 7aja0. Det
> kan ikke være lige meget. Enten har du 7aja2 eller 7aja0.

Jeg siger jo netop også at det er et 7aja0 han har og det er også
det bundkort jeg har hentet en BIOS-opdatering til.

> ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/BIOS_FLASH_UTILS/
>
> Nu vil jeg naturligvis ikke tage ansvaret, - det må du selv.

Det er jeg klar over, men det er sådan noget der gør at jeg godt
kan blive lidt småsur når en producent som Chaintech selv
skriver at de har et Flash-utilty liggende på deres egen side
uden samtidig at give et link til det.

Madsen.

Fra : T. Mogensen

Dato : 01-03-02 16:59

Hej

Flash-utilty er indbygget i bios-tryk "" alt+F2 " under opstart og den nye
bios skal ligge på en diskette i drevet,
pakket ud! -.bin fil

mvh T.Mogensen

Fra : Madsen

Dato : 01-03-02 19:53

T. Mogensen skrev:

> Flash-utilty er indbygget i bios-tryk "" alt+F2 " under
> opstart og den nye bios skal ligge på en diskette i drevet,
> pakket ud! -.bin fil

Ja, det opdagede jeg i aftes, men det kræver jo stadigvæk at jeg
skal have fat i det rette flash-utility. :)

Jeg har hentet det inde fra
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/BIOS_FLASH_UTILS/ som hedder
aflash202.zip og har så pakket indholdet ud på en diskette og
placeret *.bin-filen fra Chaintech på disketten også. Håber så at
den vil acceptere det flash-utility når jeg kommer ud til ham her i
løbet af weekenden.

Madsen.

Fra : JSM

Dato : 01-03-02 23:20

> Ja, det opdagede jeg i aftes, men det kræver jo stadigvæk at jeg
> skal have fat i det rette flash-utility. :)

Nej, Hvorfor det ? Som T.Mogensen jo helt rigtigt skriver er
flash-programmet indbygget i BIOS'en og kaldes frem med Alt +F2 ved opstart.
Du har _ikke_ brug for andre programmer. Sæt din diskette med bin-filen i
drevet. Tænd PC-en, Tryk Alt + F2 og resten går af sig selv.

mvh
Jesper
--
Der som EDB-tekniker i et firma, der bl.a. forhandler Chaintech har
BIOS-opdateret en hel del boards med den indbyggede flash-utility.

Fra : Madsen

Dato : 01-03-02 23:38

JSM skrev:

> [...]
> +F2 ved opstart. Du har _ikke_ brug for andre programmer. Sæt
> din diskette med bin-filen i drevet. Tænd PC-en, Tryk Alt + F2

(Det er Alt + F2 ifølge manualen)
Den anden aften opdagede jeg at der står i manualen, at BIOS har
sit eget flash-utilty indbygget, men jeg kan ikke få det til at
fungere som det er vist i manualen.
Sagen er, at hvis jeg trykker Alt + F2 under opstart, så spørger
den om en diskette med et flash-utility på. Den gør ikke som vist i
manualen hvor der skulle komme et skilt op på skærmen hvor du kan
se hvad versionsnummer den nuværende BIOS har osv.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 01-03-02 23:40

Madsen skrev:

> (Det er Alt + F2 ifølge manualen)

DOH, det skrev du jo også. Jeg synes du skrev Ctrl + F2. Tror min
hjerne dugger lige for tiden. :}

Madsen.

Fra : JSM

Dato : 01-03-02 23:47

> [...]
> manualen hvor der skulle komme et skilt op på skærmen hvor du kan
> se hvad versionsnummer den nuværende BIOS har osv.

Spooky. Jeg har haft fingrene i en _hel_del_ Chaintech boards efterhånden og
det der har jeg (heldigvis da ikke været udsat for endnu. Nå men
ellers er det da heller ikke værre end at du kan bruge den utility du har
hentet hos Asus. Den burde virke glimrende (men det sagde jeg jo også om den
indbyggede flash-utility :-/)
mvh
Jesper
--
Som på mandag skal have testet flash-utilty'en på den stak chaintech boards
der står i skabet inde på arbejdet.

Fra : Madsen

Dato : 02-03-02 02:05

JSM skrev:

> Spooky. Jeg har haft fingrene i en _hel_del_ Chaintech boards
> efterhånden og det der har jeg (heldigvis da ikke været
> udsat for endnu.

Det er også sådan noget der har gjort mig lidt mistænkelig, for
den spørger altså efter et flash-utility og ikke en bin-fil når
man trykker Alt + F2. Den skrev noget i retning af 'Insert disk
with Awdflash now', så vidt jeg husker.

> Nå men ellers er det da heller ikke værre end at du kan bruge
> den utility du har hentet hos Asus. Den burde virke glimrende
> (men det sagde jeg jo også om den indbyggede flash-utility
> :-/)

Ja, det er jo blot en ganske almindelig Award-bios, så det er nok
rigtigt at det sagtens kan lade sig gøre med den jeg har hentet hos
Asus, så det skal i hvert tilfælde prøves. (Ikke fordi jeg tror det
gør den mindste gavn, men så er det da i det mindste prøvet også.
:)

Madsen.