Frederica Caroline, plejebarn hos Hans Lor~
Fra : Kim Melchior

Dato : 28-02-02 23:42

Er der nogen der kan vaere behjaelpelig med oplysninger om Frederica
Caroline, jeg har ikke fundet et efternavn endnu.

I folge folketaellingen for 1787 staar hun opfort som
Frederiche 3 Plejebarn

I 1801 staar hun som
Friderica Caroline 16 Ugift et opfostringsbarn Tjenestefolk

Da hun bliver trolovet og viet er folgende indforsler fundet:

Trolovelse: Marvede Kirkebog, Sorø Amt 1797-1814 side 89
Ungkarl Hans Hansen og Pigen Friderica, begge af Mindstrup
Fredagen den 17 November 1809 mødte Gaardmand Peder Larsen og
Gaardmand Niels Hansen, begge af Mindstrup og begjærede følgende at
indskrives til Ægteskab nemlig Ungkarl Hans Hansen tjenende Peder
Larsen og Pigen Fridericke tjenende Niels Hansen. Undertegnede 2de
Trolovelsesmænd forelagde at der intet var til hinder for deres
lovlige Ægteskabs fuldbyrdelse.
Peder Larsen Niels Hansen

Vielse: Marvede Kirkebog, Sorø Amt 1797-1814 side 101
Ægteviede: Ungkarl Hans Hansen og Pigen Frideriche begge af Mindstrup
Bye, Viet 28 Januar 1810 uden Vielsesbrev

Niels Hansen der er naevnt som forlover var son af hendes plejefader
Hans Lorentsen.

HJAELP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fra : ErikRN

Dato : 03-03-02 13:36

Siden der skrives "af" Mindstrup, er det 99% sikkert, at hun er født i nævnte sogn/by. Det
mistænkelige er, at hun ikke nævnes med efternavn !!! Det får mig til at tænke på en
"udsat" pige, altså en der er født i hemmelighed på f.eks. Den Kgl. Fødselsstiftelse i
Kbh. (der var vist også andre steder end dér, hvor piger, der var kommet i ulykkelige
omstændigheder, kunne føde hemmeligt, Århus ? måske). Du bør gennemgå hele sognets
pastorat-arkiv (i.e. alle regnskaber, div. korrespondance . . . m.a.o. alt!) - netop i
pastorat-arkiver kan der gøres de mest intressante fund.

Erik R N
Denmark

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 04-03-02 18:58

Hej Kim!
Ægteparret Hans Hansen og Frederikke Hansdatter findes i Fyrendal sogn ved
FKT 1834,1840,1845,1850, og hendes fødested angives som København.
Efternavnet Hansdatter kan man nok ikke stole på, når man kender dine
oplysninger fra FKT 1787 og 1801.
Mon ikke det er muligt, at finde noget om hende i Københavns Fattigvæsens
protokoller på Stadsarkivet??
Eller er der andre gode forslag?
Mvh.
Ole Bech Knudsen