Eheim - nu også med snask...
Fra : Thomas Kristensen

Dato : 28-02-02 21:03

Hej,

Jeg har to 128L akvarier hvor der på det ene sidder et Eheim 2322
termofilter og på det andet et Eheim Ecco 2233 spandfilter. Mit problem er,
at slangerne til og fra filterne slammer til forholdsvis hurtigt, dvs. i
løbet af ca. 3 uger. I slangerne sætter der sig noget
hvidligt/gulligt/halvbrunligt snask der i sagens natur nedsætter
gennemstrømningen ganske gevaldigt.

Er der nogen der udfra erfaring kan fortælle hvad dette snask er og hvordan
jeg evt. kan undgå det???

Med venlig hilsen
Thomas Kristensen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-02-02 23:55

"Thomas Kristensen" <ThomasK@psu.dk> wrote in message

> [...]
> gennemstrømningen ganske gevaldigt.
>
> Er der nogen der udfra erfaring kan fortælle hvad dette snask er og

At det blokere efter 3 uger er ikke godt, jeg plejer selv at rense slange 1
gang om året, cirka.

Prøv evt, et sætte en svamp rundt om indsugning, så der ikke ryger
bladstykker osv ned i filteret.
Om det dog hjælper tør jeg ikke garantere.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Madsen

Dato : 01-03-02 03:28

Thomas Kristensen skrev:

> [...]
> slangerne sætter der sig noget hvidligt/gulligt/halvbrunligt
> snask der i sagens natur nedsætter gennemstrømningen ganske

Det kan muligvis skyldes at filteret er underdimensioneret og suger
for meget skidt ind på for kort tid. Stopper det også hurtigt til
inde i selve filteret? Hvis det gør, så er det en god idé at købe
et indvendigt filter til at tage det grove, som du så renser engang
hver 14. dag, eller noget i den stil. På den måde får spandfilteret
mere ro og tager sig kun af de mindre snavs-partikler.

Jeg ved det ikke, men det er sjældent at jeg behøver at gøre mine
slanger rene til spandfilteret i hvert tilfælde.

Dine slanger til og fra pumpen kan måske være for gennemsigtige(?)
Igennem tiden har jeg set større tendens til noget der ligner alger
på indersiden i de lysere slanger end i de mørke. Noget tyder på at
den brungule algebelægning ikke blomstrer op så hurtigt i de mørke-
grønne slanger som i de lysegrå / røgfarvede slanger, men det
kommer jo selvfølgelig også an på hvor lyst akvariet står, og om
slangerne får meget lys ind også.

Madsen.

Fra : Tom Manczak

Dato : 07-03-02 22:48

> [...]
> grønne slanger som i de lysegrå / røgfarvede slanger, men det
> kommer jo selvfølgelig også an på hvor lyst akvariet står, og om

Det kan der være noget om. gennemsigtige slanger lukker alle
bølgelængder ind, men grønne slanger kan muligvis selektere for visse
alger, idet de kun lukker bestemte bølgelængder ind. Det forskellige
algegrupper er faktisk indrettet således, at deres indhold af pigmenter
til fotosyntesen varierer. Disse variationer afspejler sig også i at
disse forskellige pigmenter udnytter forskellige bølgelængder af lys.
Altså en algetype kan måske ikke klare sig i en grøn slange. Og så er
der nogle der måske udkonkurrerer andre i en gennemsigtig slange, idet
de får det rigtige lys som de måske ikke får i en grøn slange.

Men den teori er faldt lidt til jorden efter at jeg ikke har renset
slanger i 7 mdr. De er stadig rimelig klare og uden så meget snask som
der var før, hvor jeg rensede hver 2. måned. Men, det er jo også vinter,
så omkring maj, kan jeg nok svare på om der flere alger om sommeren hvor
der er mere lys. Det kan også have noget at gøre med akvariets
økologiske tilstand (altså noget med næringsstoffer, og deres balance,
ikke den mad vi måske køber i supermarkedet) .

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.
..

Fra : Madsen

Dato : 07-03-02 23:45

Tom Manczak skrev:

> [...]
> der nogle der måske udkonkurrerer andre i en gennemsigtig
> slange, idet de får det rigtige lys som de måske ikke får i en

Ja, det er nok rigtigt. Den type jeg for det meste har set i de
lyse slanger er nogle gulbrune alger som virker mere "svampede"
i det end de mere mørkegrønne eller ligefrem sorte alger, som jeg
for det meste har set i de mørkegrønne slanger.

> [...]
> kan også have noget at gøre med akvariets økologiske tilstand
> (altså noget med næringsstoffer, og deres balance, ikke den

Ingen tvivl om at der er mange faktorer der spiller ind.

Madsen.

Fra : Tom Manczak

Dato : 08-03-02 00:20

> [...]
> i det end de mere mørkegrønne eller ligefrem sorte alger, som jeg
> for det meste har set i de mørkegrønne slanger.

kan bekræftes herfra.