Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Baggrundslys til dias-affotografering
Fra : Andreas Marcussen

Dato : 26-01-01 17:35

Hej, håber nogen kan hjælpe mig :

Jeg har et digitalt kamera ( NIKON coolpix 990) med dias-adaptor.
Som baggrundslys har jeg forsøgt mig med et hvidt A4 ark, belyst med
en 150W diasprojektor. Billedet ser godt ud, men er det optimalt ?

Hvis ikke; hvilken type lampe skal jeg så anvende ?
Hvilken farvetemperatur er optimalt ?

Med venlig hilsen
Andreas Marcussen

am@andreas-marcussen.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-01-01 17:54

"Andreas Marcussen" <am@andreas-marcussen.dk> wrote in message

> [...]
> en 150W diasprojektor. Billedet ser godt ud, men er det optimalt ?
>
> Hvis ikke; hvilken type lampe skal jeg så anvende ?

Udgangspunktet er måske værd at tage under overvejelse først. Ideelt set er
en diasfilm "født" til den farve, en normal - hvad det så er for en
størrelse - lampe i en lysbilledfremviser giver. Det må vel indikere at en
lysbilledfremviser må være ideel.
Men ellers er farvesammensætningen vel til en vis grad et spørgsmål om
subjektiv smag - vi vil jo normalt altid være afhængig af den lyskilde vi
betragter billeder ved - hvorfor billedernes farvetone også vil ændres efter
lyskilden.
Jeg tror jeg ville benytte enten muligheden for at lade kameraets automatik
indstille hvidbalancen efter lyset og så efterbehandle i et
billedbehandlingsprogram.
I gamle dage, da jeg kopierede dias på samme måde med min SLR, brugte jeg
altid blitz. Det var før TTL-lysmålingens dage, og jeg tror, at jeg brugte
en enkelt film til at skyde mig ind på korrekt blænde - og derefter kørte
jeg bare løs med en fast opstilling.
Hvad er det for en diasfortsats du bruger til Coolpix'en?

mvh
Jan

Fra : Andreas Marcussen

Dato : 26-01-01 18:58

Tak for dit svar

Jeg bruger en NIKON ES-E28. Der er placeret et mælkehvidt diffust filter
foran DIAS't

Mvh. Andreas Marcussen