Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
stadig problemer med s/h prints
Fra : Flemming Aagaard

Dato : 28-02-02 17:48

Hej Ng.
Ja nu er jeg godt igang med at formøble en mindre formue i inkjet fotopapir
for at finde ud af om det er papiret der gør at mine s/h prints ikke bliver
rigtig gode.
Inden jeg får en vinter depresion, og med magt må fjernes fra pcén foreslog
min ellers i pc`forhold u -interesserede hustru at der måske var andre i NG.
som brugte samme printer som jeg. Og så var det måske nemmere at spørge en
der var klogere.
Jeg bruger Hp PhotoSmart P 1000.(lidt endnu)
p.s. For event. nye på tråden! Mine s/h bliver lidt blå/sorte Blå/grøn/sorte
ikke meget men nok til at folk siger! det ser skide flot ud med den tone du
har givet billedet, hvordan har du lavet det.
Jeg har prøvet at udskrive ved i fotoprogrammet at gå i gråskala, og ellers
udskrive som jeg plejer.Det giver det halv dårlige resultat. Jeg har prøvet
at sætte printeren på print in grayscala, og jeg har prøvet at skrue op og
ned for blækket. Det eneste tidspunkt jeg kan se, at jeg får en gråskala som
ligner den fra mit gode gamle mørkekammer er når jeg udskriver i mellemste
print kvalitet(normal) og på alm. papir så bliver det gråt, men den kvalitet
kan jeg jo ikke bruge.
Jeg har prøvet at ringe til Hp. men verdens firmaet vil have kr. for at
hjælpe når det er efter garanti perioden,ikke lige en melding til en
middelaldrende mand, der kæmper for at opretholde livsmodet og fotoglæden
Suk!
Flemming Aagaard

--
flemmingaa@mail1.stofanet.dk

Fra : Gonzo3

Dato : 28-02-02 18:38

Hej.
Mit bedste bud er prøv en Epson Photo printer, men det gode gamle
mørkekammer er vel nok stadig det bedste til s/h.

Hilsen
Jes

Fra : EGON STICH

Dato : 01-03-02 08:50

> [...]
> hjælpe når det er efter garanti perioden,ikke lige en melding til en
> middelaldrende mand, der kæmper for at opretholde livsmodet og fotoglæden

Med fare for at starte en religionskrig:
Anskaf dig en Epson Fotoprinter og tilhørende papir. Den er ikke så dyr.
Der er en grund til, at branchen bruger denne til prøvetryk.

MVH
Egon.

Fra : j

Dato : 03-03-02 20:21

Hej Flemming.

Problemet lægger i det enkle faktum, at inkjet printere slet ikke kan lave
sort/hvid udprintninger som andet end - sort/hvid! Og hvordan skal nu det
forståes? jo cirka sådan her: Printeren har blot en sort farve, derfor kan
forskellige nuancer af gråt kun laves ved at iblande andre farver, deraf de
kedelige farvestik i dine udprintninger. Eneste andet alternativ er
"raster". Det er måden hvorpå man bla. i aviser simulerer flere gråtoner.
Nærkig et avisbillede. Det er den bedste forklaring på raster...
Der er dog en løsning på dit problem. Blot er det en temmelig kostbar
løsning. Men stadig billigt i forhold til at komplet mørkekammer.
Løsningen hedder Lyson. Dette firma fremstiller specielle inks til næsten
alle bedre fotoprintere, og måske også til din. Det fungere på den måde, at
man erstatter blækpatronerne med de specielle Lyson typer. Disse indeholder
en sort samt et antal gråtoner (antallet afhænger af hvor mange farver
printeren har). Derefter prøver man sig frem med forskellige settings i
printerdriveren, og viola! Fremragende resultater. Se f.eks sidste udgave af
det engelske fotoblad "Practical Photography". Det kan fåes i velassorterede
kiosker rundt om i landet.

Se også: http://www.splashofcolor.com/pages/lyson/quad.html

MVH
John K Hansen