Godt i gang med HTML?
Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 26-01-01 16:56

Hej,

Jeg har kastet mig hovedkulds ud i design af en hjemmeside. Jeg er
nybegynder og kunne egentlig godt trænge til nogle råd om, hvordan jeg
kommer bedst i gang. Hvilke bøger bør jeg læse?

Jeg har forsøgt mig lidt med "Homesite", men selv om der er integreret et
opslagsværk med forklaringer, føler jeg mig lidt på herrens mark. Hvad skal
jeg fx. vælge som dokumenttype (<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2
Final//EN"> eller <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//Microsoft/DTD Microsoft
Internet Explorer 3.01 HTML//EN">)?

Martin N. Rasmussen (=> http://home.worldonline.dk/~Netfisk/)
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/
Besøg Jagt & Fiskerimagasinet, Aasvej 87 - Vildsund
7700 Thisted, Tlf. 97 93 13 25

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 26-01-01 16:59

Hej igen,

....og hvordan pokker sikre jeg mig, at siden bliver "browser-kompatibel", så
dén kan ses både med IE og fx. ældre versioner af Netscape (måske også på
Mac).

Fra : Jonas Atrup, html.dk

Dato : 26-01-01 17:53

Martin Nystrup Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> ....og hvordan pokker sikre jeg mig, at siden bliver
> "browser-kompatibel", så dén kan ses både med IE og fx.
> ældre versioner af Netscape (måske også på Mac).

Generelt bør du validere din kode på http://validator.w3c.org - dermed er der
gode chancer for at de fleste browsere vil vise et nogenlunde acceptabelt
resultat. Problembarnet er Netscape version 4, som har en meget dårlig
understøttelse af de officielle standarder. Der er ingen anden udvej end at
teste dine sider med de mest udbredte browsere.

Et godt råd er at holde sit design og kode rimelig simpel - og ikke være for
optaget af at siderne skal være 100% ens i alle browsere. HTML dokumenter bliver
nu engang fortolket forskelligt at forskellige browsere.

Held og lykke med webdesignet

Jonas

Fra : Jonas Astrup, html.d~

Dato : 26-01-01 17:54

Jonas Atrup, html.dk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Generelt bør du validere din kode på http://validator.w3c.org

Hmmm... her er det rigtige link:

http://validator.w3.org

Mvh
Jonas

Fra : Jonas Astrup, html.d~

Dato : 26-01-01 17:46

Martin Nystrup Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvad skal jeg fx. vælge som dokumenttype [snip] HTML 3.2 eller
> [snip] DTD Microsoft Internet Explorer 3.01

Ingen af de to - du bør istedet vælge mellem

HTML 4.01 strict
XHTML 1.0 strict

eller

HTML 4.01 Loose
XHTML 1.0 Loose

Læs mere om de to DTD'er på http://www.w3c.org/markup

Det vigtigste er at du husker at validere din kode på
http://validator.w3c.org

Mvh
Jonas

Fra : Andreas Hjordt

Dato : 26-01-01 22:50

"Martin Nystrup Rasmussen" <netfiskeren@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> nybegynder og kunne egentlig godt trænge til nogle råd om, hvordan jeg
> kommer bedst i gang. Hvilke bøger bør jeg læse?

Jeg har fået meget udad HTML 4 på 10 minutter af Tim Evans fra IDG og Active
Server Pages For Dummies af Bill Hatfield også fra IDG.
Jeg er har gået efter korte introduktions hæfter for at komme hurtigt igang.

Mvh
Andreas Hjordt

Fra : Birger Bech Jessen

Dato : 10-02-01 23:25

Hvis jeg var dig så ville jeg læse bogen "HTML for dummies".
Den kan godt lyde lidt som en bog for idioter, men det er faktisk en af de
bedste HTML - startbøger der findes. Der kan du læse og lære alle de
grundlæggende ting der er værd at vide om HTML.

Jeppe B. M.
W-site: {~~http://www.cyberdroom.subnet.dk~~}