Wha kan katte ikke bruge snuden ??
Fra : Carsten

Dato : 28-02-02 15:20

Hej Alle (så har vi ik glemt nogen

Jeg har en bette hunmis på 1 år, når jeg smider en godbid til hende, så
går hun kun efter den, hvis hun ser hvor den lander.
Hun leder ikke efter den, heller ikke selvom hun ikke får flere.

Q: Er det "normalt" ??????

PS: hun tigger sku som en hund, incl savl

Mvh

Carsten, rotten Tica og møgmissen Fie

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Peter

Dato : 28-02-02 15:30

Om man overhovedet kan bruge ordet "normalt" om katteadfærd er jo et stort
spørgsmål )
Normalt går katte efter nedslagslyden, når man smider noget, de skal fange.
Hørelsen er uden konkurrence kattens skarpeste sans og er specielt
"beregnet" til netop jagtformål.
Måske har godbidden ramt noget blødt, så det ikke siger noget, de gange, hun
ikke er gået efter den?

Hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-02-02 15:49

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message
> [...]
> "beregnet" til netop jagtformål.
> Måske har godbidden ramt noget blødt, så det ikke siger noget, de gange,

er det ikke også noget med at kattens øjne er beregnet på bevægelse og de
ikke er smadder gode til at se stilleliggende ting??
jeg har samme problem med min hankat... og sådan har det altid været.....
skal jeg give ham en godbid skal jeg altid holde den i fingerspidserne
ellers kan han ikke finde den... slet ikke hvis jeg har den i håndfladen....
jeg tror duften fra mig måske forstyrrer hans opfattelses evne for når der
ligger noget på gulvet og venter er han ret god til at finde frem til det
med knurhår og lugtesans.....
dog ikke uden at jeg med bevægelse har gjort opmærksom på hvor det er
henne....

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 28-02-02 16:00

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> er det ikke også noget med at kattens øjne er beregnet på bevægelse og de
> ikke er smadder gode til at se stilleliggende ting??

Jo, det er helt rigtigt. Øjnene i sig selv kan godt se ting, der ligger
stille, men det sted i hjernen, hvor synsindtrykket skal registreres,
prioriterer bevægelser højst.
Ved jagt (og det er det, katten "træner", når den leger), bruger den først
hørelsen til at finde et beboet musehul.
Når musen så kommer op af hullet, er det netop dens pilende bevægelser væk
fra hullet, der "trykker på kattens aftrækker".
Men hvad synet angår, har katten det handicap, at den er langsynet, så hvis
man anbringer en godbid lige foran den, er det ikke så let for den at se
den, især ikke, som sagt, hvis den bliver holdt helt stille.

Hilsen, NP

Fra : Niels Peter

Dato : 28-02-02 15:55

Lugtesansen bruges stort set ikke til jagt, men er mest beregnet til
kommunikation med artsfæller, f.eks. til at aflæse de duftmærker, andre
katte har afsat ved at hvæsse kløer eller gnide kinderne op ad forskellige
genstande.

Hilsen, NP