Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Digitalt kamera og hvitbalanse
Fra : P.K.

Dato : 26-01-01 16:32

Jeg har tatt noen "snø-bilder" med et digitalt kamera (Canon G1). De som
er tatt når det er sol og fint, blir veldig fine. De som er tatt i mere
grått vær f.eks. når det snør, får et rosa-lilla skjær, ihvertfall på
pc-skjermen. Har det noe med innstillingen av hvitbalansen å gjøre, at
man f.eks. bør stille den manuelt, eller bør det korigeres med et
filter?

P.K.

Fra : Lars Idar Waage

Dato : 26-01-01 16:52

P.K. <johakr@privat.cybercity.no> skrev i
> [...]
> pc-skjermen. Har det noe med innstillingen av hvitbalansen å gjøre, at
> man f.eks. bør stille den manuelt, eller bør det korigeres med et

Hvitbalansen har jo med fargetemperaturer fra lyskilder å gjøre (rett meg
dersom jeg tar feil)
At snøbilder gir et ukorrekt fargestikk er et velkjent problem på vanlig
film, og dette kan vel forbedres ved å overeksponere litt.

Det kan hende dette gjelder det samme på din G1.

Men jeg er ikke helt på trykk grunn her...

larsidar

Fra : Roine Karlsson

Dato : 26-01-01 19:49

Hej

Det stämmer på min Canon Ixus. Att snön inte blir vit är inte enbart ett
problem med vitbalansen.
Kameran försöker ju få snön 18% grå.
Prova att lägga ca 1-1,5 AE + på exponeringen, dvs förläng tiden ger
ljusare bild.

Roine