Vandskift ??
Fra : Flemming Hansen

Dato : 26-01-01 16:17

Hejsa...

Jeg er den heldige ejer af et 160L akvarie.....
Så nu står jeg bare og skal af med mit nye 54L, da jeg synes det er alt for
småt !!

Jeg har dog et lille problem....Ved vandskift, er det jo knap så smart at
smide iskoldt vand direkte fra vandhanen i akvariet....Hvad gør i andre for
at temperere vandet ??
Jeg mener....Jeg har et varmelegme, men hvis jeg skal opvarme 30-40 liter
vand fra 4-5 grader til 26 grader så tager det sin tid.....
Nårh, men lad mig høre hvad i andre gør....

Mvh Flemming Hansen
unlimited@get2net.dk

Fra : Gert

Dato : 26-01-01 17:55

Hej,

I stedet for at skifte f.eks hver 3 uge skifter jeg vand hver uge. På den
måde skal der ikke skiftes så meget. Derfor kan du bruge koldt vand uden at
det sænker temperaturen nævneværdigt.

Mvh

Gert

Fra : preben ipsen

Dato : 26-01-01 20:00

hej
hvad med og opfinde en vandhane hvor der kommer varmt vand ud af????

preben

Fra : Gert

Dato : 28-01-01 03:39

Hej,

Du kan selvfølgelig temperer vandet, men da en hver ved at der er betydeligt
flere bakterier (som ikke er specielt sunde) i varmt vand foretrækker jeg at
bruge koldt vand. I starten da jeg begyndte i akv. hobbyen brugte jeg også
tempereret vand og havde en del problemer med dette. Mange vil sikkert
aldrig opleve nogle problemer med dette, men hvis du kan eliminere det ved
at bruge koldt vand, så foretrækker jeg dette.

Og som det jo klart fremgår af denne nyheds gruppe er der lige så mange
måder at gøre det på som der er akvarister. Så der er ikke noget endegyldigt
svar på det. Jeg giver bare mine egne erfaringer videre, som har virket
rigtig godt for mig i gennem årene. Men alt andet lige er indholdet af
bakterier i koldt vand betydeligt mindre end i varmt.

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-01-01 20:02

"Gert" <nope@nope.dk> wrote in message

> Du kan selvfølgelig temperer vandet, men da en hver ved at der er
betydeligt
> flere bakterier (som ikke er specielt sunde) i varmt vand foretrækker jeg
at

Og bortset fra Legionella, hvilken termofil bakterie er det så, enhver
kender til?

Jeg kender den nemlig ikke (og mener faktisk også at det er en myte, at den
varme hane skulle være problematisk).
Så indtil en eller anden argumenterer herfor, vil jeg påstå at det er en
gang ammestuesnak, at varmt vand ikke kan bruges.

> bruge koldt vand. I starten da jeg begyndte i akv. hobbyen brugte jeg også
> tempereret vand og havde en del problemer med dette. Mange vil sikkert

Hvilke problemer?

> aldrig opleve nogle problemer med dette, men hvis du kan eliminere det ved
> at bruge koldt vand, så foretrækker jeg dette.

Det er da helt fint. Vi lever jo heldigvis i et frit land.

> rigtig godt for mig i gennem årene. Men alt andet lige er indholdet af
> bakterier i koldt vand betydeligt mindre end i varmt.

Jaså.

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 29-01-01 09:04

> [...]
> aldrig opleve nogle problemer med dette, men hvis du kan eliminere det ved
> at bruge koldt vand, så foretrækker jeg dette.

Jeg har altid brugt tempereret vand, og har aldrig haft problemmer med
> [...]

> rigtig godt for mig i gennem årene. Men alt andet lige er indholdet af
> bakterier i koldt vand betydeligt mindre end i varmt.

Det sidste har du måske ret i. Men jeg har som sagt aldrig haft problemmer
pga. dette.

Hverken på Færøerne, i Sønderborg eller nu i København (hvor det er diskus
der får lunkent vand)

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Gert

Dato : 29-01-01 13:45

Hej,

Som jeg også skrev vil det sikkert gå godt i mange tilfælde. Men at der er
flere bakterier i varmt vand er sikkert. Hvor mange og hvad det ved jeg
ikke. Men hvis du drikker vamt vand er du ret sikker på at få problemer med
maven. Det kan da godt være at fiskene kan tåle det, men hvis det kan
undgåes så gør jeg det !!

Gert

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 29-01-01 13:44

> [...]
med
> maven. Det kan da godt være at fiskene kan tåle det, men hvis det kan

Nix, det har fungeret i mange år hos mig uden problemmer.
Så jeg kan altså ikke se nogen grund til at ændre den praksis.

jeg tror altså ikke problemmet er så stort som du gør det til. Husk at bare
fordi nogle af bakterierne er skadelige for os, er det ikke ensbetydende med
at de samme bakterier generer fiskene.

Fra : Henrik og Heidi

Dato : 26-01-01 21:31

Hej

Jeg bruger en slange fra termostatbatteriet i badeværelset, jeg skifter også
ca 200 liter
hver 14 dg. (akvarie på 660L) og til at tømme bruger jeg en afskåret
colaflaske med på monteret 3/4 slange.
Den bruger jeg så til at "støvsuge" lidt i bunden af akvariet, tomningen
forgår via hævert princip
til afløbet i badeværelset.

Mvh
Henrik

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-01-01 03:03

"Henrik og Heidi" <heidifrederiksen@worldonline.dk> wrote in message

> Jeg bruger en slange fra termostatbatteriet i badeværelset

Det gør jeg også (dog via en spand). Er der nogen som mener, der kan være
problemer med på den måde at bruge lidt varmt vand fra vandvarmeren? Jeg er
ikke selv sikker på at det er problemfrit, da jeg har haft en del fisk, som
om man så må sige ikke levede så længe. Andre, af samme arter, har klaret
sig udmærket.

Niels

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-01-01 10:27

"Niels P Sønderskov" <niels.p.sonderskovNOSPAM@privat.dk> wrote in message
> [...]

som
> om man så må sige ikke levede så længe. Andre, af samme arter, har klaret

Denne problematik er jævnligt oppe at vende i diverse akvarienyhedsgrupper
og endnu har jeg ikke set så meget som en antydning af at der skulle være et
problem i at benytte varmt vand fra hanen.
Jeg har altid selv benyttet blandingsbatteriet til at temperere vandet.

mvh
Jan

Fra : Frank Bojsen Nielsen

Dato : 26-01-01 23:02

Hej Flemming.

Jeg har i nu 14 måneder kørt med en balje på 720 L + 2 på 128 L, når jeg
skifter
vand 1 gang hver 3-4 uge skifter jeg ca 20% og bruger direkte koldt vand.
Jeg har ikke opserveret problemmer med at gøre det og mine 3 digital
temperatur målerer siger at jeg "kun" taber 0.8 graders cel. i 720 L og 1.1
graders cel i
2 x 128 L ved dette.
Efter hvad jeg har læst mig til, om det passer ved jeg ikke men kan man
holde en
fast temperatur med et maks udsving på ca 1-2 grader skulle det ikke betyde
noget !

--

Med Venlig Hilsen

Frank Bojsen Nielsen

Fra : J. K. J

Dato : 26-01-01 23:52

Hej Flemming
Jeg har set råd om direkte tilførsel af koldt vand.
For mig lyder det helt forkert.
Jeg kan ikke finde på at tilføre vand der afviger væsentlig fra den
oprindelige temperatur.
Hvis du ikke har varmt vand i hanen, så gør en gryde kogende vand i en spand
eller balje altså underværker.
Hilsen
Jørgen

Fra : Madsen

Dato : 27-01-01 03:47

> [...]

> vand fra 4-5 grader til 26 grader så tager det sin tid.....
> Nårh, men lad mig høre hvad i andre gør....

Her hos mig bliver der skiftet 30-40% af vandet ca. hver uge
eller deromkring. (Der kan også gå op til 14 nogle gange.)
Først bruger jeg en ret tyk slange til at rense bunden for det
værste skidt og afrevne/visne blade fra planter osv.
Akvariet er på 530 Ltr. og er pt. beboet af Tankanyika cichlider.

Resten ned til de 30-40% tapper jeg af med en lang slange, som
kan nå ud til afløbet i brusenichen. Imens det tapper af, gør jeg
det indebords filter rent. Når jeg er færdig med det, så har jeg
en kobling som passer lige direkte på blandingsbatteriet i nichen
og så går det den anden vej med påfyldingen. Her kommer der
lidt køligere vand i end der er i akvariet. Jeg vil skyde på at temp.
ligger omkring de 22° hvor vandet normalt er ca. 26° i akvariet.
Det er altså ikke ret meget det termometer falder ved at hælde
lidt køligere vand i. Nogle siger at det SKAL være iskoldt vand,
fordi der er bakterier i tempereret vand, men det tager jeg som
en gang fis i en hornlygte. Det er måske aktuelt ved meget sarte
fisk, men har dog aldrig oplevet ubehag på de fisk jeg har haft,
ved at smide tempereret vand i akvariet. Faktisk så ser fiskene
ud til at være vilde med det.
De står somregel og boltrer sig i strålen ved slangens udløb, når
jeg fylder vand på.

Hele "operationen" tager ca. 30 min. så det er jo ikke det helt
store arbejde. (Det største problem er somregel at få den skide
slange på 20 meter rullet sammen igen ;)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Karsten Plesner

Dato : 27-01-01 09:20

> [...]
> Jeg mener....Jeg har et varmelegme, men hvis jeg skal opvarme 30-40 liter
> vand fra 4-5 grader til 26 grader så tager det sin tid.....

Jeg skifter 25-33% af vandet i mine akvarier ca. hver/hver anden uge. Jeg
bruger koldt vand direkte fra hanen. Til meget sarte fisk fylder jeg en 25-
eller 50-liters spand, som jeg anbringer højere end akvariet, og via en
luftslange lader jeg det nye vand løbe meget langsomt ned i akvariet.

Tror du vandet altid er tempereret, når der kommer nyt i deres naturlige
levesteder ? Ofte er det en sænkning i temperaturen, der udløser yngleadfærden.
Modsat har jeg dog gjort med visse labyrintfisk, som tilsyneladende hellere vil
have en mindre stigning i temperaturen, for at gå i gang med at yngle, men der
er jo altid undtagelser.

I øvrigt har mange sine fisk gående alt for varmt. Med mindre man lige holder
discus eller noget i den stil, så er der nomalt ikke grund til at holde fiskene
varmere end et par og tyve grader. Jeg har i snart en del år haft samtlige mine
fisk gående ved 22-24° om sommeren og 17-19° om vinteren. Ingen af mine fisk
har endnu taget skade af denne behandling. Tværtimod lever de længe, yngler
jævnligt og ser generelt sunde ud. Jeg synes ikke, at der er nogen grund til at
'pace' sine fisk.

M.v.h.
Karsten

Fra : J. K. J

Dato : 29-01-01 00:24

Hej Flemming
Du har fået en del svar, der for nybegyndere kan være ret misvisende efter
min mening.

Det med den "farlige" varme hane - mon ikke man kan blive enige om at
lunkent vand kan være lidt problematisk, men vand fra den varme hane kan
ikke indeholde nogle for akvariet skadelige bakterier hvis temp. er over
55-60 grader. Faren for fungus og hvide pletter ved brug af koldt vand må
nok siges at være ret stort i et alm. selskabsakvarium med en blandet
fiskebestand.
Dette er ikke for at starte en større diskussion, blot for at gøre opmærksom
på ret divergerende meldinger.
Hilsen
Jørgen