briller
Fra : km

Dato : 28-02-02 00:13

Hej videnskab"
er der nogen der ved om der sket noget nyt på brilleglas
fronten .findes der linser med variabel styrke over hele fladen ,som man
selv kan styre styrken på ,??
jeg er selv 53 år og det er ireterende at jeg skal skifte briller hele hiden
med venlig hilsen KM:

Fra : Martin Skøtt

Dato : 28-02-02 14:22

"km" <oz1dlp@private.dk> writes:

> [...]
> selv kan styre styrken på ,??
> jeg er selv 53 år og det er ireterende at jeg skal skifte briller hele hiden

Nyt og nyt, men der er da både bifocale og trifocale briller. Jeg
bruger f.eks. selv bifocale glas (bedre kendt som læsefelt).
Jeg så for noget tid siden nogle briller, som vist mest var henvendt
til u-lande hvor hvert glas var udstyret med en sprøjte anordning, der
sprøjtede olie ind immellem to glas. Ved at justere mængden af olie
kunne man så justere styrken (eller noget i den retning).
Kan desværre ikke pt. finde et link, de så ellers meget morsomme ud
selvom de nok ikke ville passe ind i de moderne letvægts stel (hvor
der nærmest ikke engang er plads til et læsefelt).

--
Martin Skøtt
martin@z3n.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-02-02 16:46

km skrev:

>er der nogen der ved om der sket noget nyt på brilleglas fronten .

Jeg ved ikke om der er nyt.

>findes der linser med variabel styrke over hele fladen ,som man
>selv kan styre styrken på ,?

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener. Man kan få glas [1] med
trinløst variabel styrke så man ved at vælge det udsnit man
kikker gennem, kan bestemme hvilken styrke man benytter.

Selv vil jeg have store synsfelter, så jeg vil ikke benytte den
slags glas. Jeg har dobbeltslebne glas.

>jeg er selv 53 år og det er ireterende at jeg skal skifte briller hele hiden

Ja. Snak med din optiker om mulighederne. Vælg evt. den billige
(hvis navn jeg har glemt, men som snart får butik i Horsens
Hurra).

[1] I gamle dage sagde jeg altid linser. Hvis jeg siger det i
dag, studser min optiker og tror at jeg vil have kontaktlinser.

--
Bertel

Fra : Peden

Dato : 28-02-02 17:37

> Ja. Snak med din optiker om mulighederne. Vælg evt. den billige
> (hvis navn jeg har glemt, men som snart får butik i Horsens
> Hurra).
Louis Nielsen, ved ikke om det er ham, men han har da både en butik
her i Hjørring og en stor en I Aalborg (hvis ikke flere), der koster
briller jo nærmest ingenting i forhold til de andre karteller, og
servicen etc. er lige så god.

mvh
Peter