IrDA forbindelse
Fra : Morten Nielsen

Dato : 27-02-02 22:11

Nu har jeg undret mig længe nok. Jeg har et Soltek 75DRV bundkort, som har
en IrDA-connector til infrarøde forbindelser. Jeg har også set at andre
bundkort har sådan en.

Eftersom der ikke sidder nogen IR-modtager på benene, kan jeg jo nok regne
ud at der skal anskaffes et lille stykke hardware. Jeg har bare aldrig
kunnet finde noget der sal bruges, endsige fortælle mig hvilke muligheder
jeg får.

Det ville jo være rart at kunne bruge sin fjernbetjening til mp3, dvd og
divx (hvis det er det den er til).
Jeg købte på et tidspunkt et byg-selv sæt til com-porten, men det er en
jubilæumsudgave (virker hver 25. gang).

Er der nogen der har erfaringer med de dersens IrDA porte på bundkortet?
Kan man evt. bare poppe en IR-modtager direkte på ?

/Morten

Fra : Søren

Dato : 28-02-02 11:00

[snip]
> Er der nogen der har erfaringer med de dersens IrDA porte på bundkortet?
> Kan man evt. bare poppe en IR-modtager direkte på ?
>
> /Morten

Hej Morten
Jeg har ikke selv nogen erfaring med IrDA direkte på MB-porten.
Har selv samlet modtager-byggesættet til serialporten og åbenbart fået
de-luxe udgaven
= virker hver gang

Men teoretisk set burde det være muligt at koble IrDA-modtageren på
bundkortet, hvis signalerne er ens.
Læs mere om bundkortets signal-pins på:
http://www.hardwarebook.net/connector/pc/mbirda.html
Eller i bundkortets manual.
Og sammenlign med signalerne fra modtageren (serial-port?).

Se også: "Manufacturers of IrDA adapters"
i bunden af siden:
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/1475/remotectrl.html
For produkter til at koble på bundkortet.

Hvis motherboard-fabrikanten følger den givne standard (www.IrDA.org),
så bør de 5 pins på motherboardet altså have følgende signaler.
Motherboard IrDA
For motherboards with a IrDA compliant Infrared Module connector.

1 2 3 4 5
.. . . . .
5 PIN IDC MALE at the motherboard.

Pin Name Description