Hvad skal vi se? :-)
Fra : Tina

Dato : 27-02-02 20:30

Hej gruppe

En ven og jeg skal i biffen engang i næste uge. Men hvad pokker er værd at
se?

Vi er ikke til mainstreem film, så næsten alt fra Hollywood er på
minus-listen.

Det skal helst være en film med dybde, eftertænksomhed og humor.
Amélie er set (og er lige min smag i film).

Nogen gode forslag?

Vi skal i biffen i København, helst ikke Palads, Palladium, og hvad
teenage-biograferne ellers hedder.

Ser frem til jeres forslag

Tina

Fra : Lise

Dato : 27-02-02 20:27

Tina <misstina_dk@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7d261b$0$18447$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> minus-listen.
>
> Det skal helst være en film med dybde, eftertænksomhed og humor.
> Amélie er set (og er lige min smag i film).

Monsoon Wedding, så absolut!

--
Kig forbi!
www.cinemaonline.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-02-02 21:44

Tina wrote:

> [...]
> minus-listen.
>
> Det skal helst være en film med dybde, eftertænksomhed og humor.
> Amélie er set (og er lige min smag i film).

Jeg så "A Beautiful Mind" sidste lørdag og kan kun anbefale den. Den er
sikkert fra Hollywood, men jeg syntes den opfylder de krav du stiller.
Så vidt jeg husker har den præmiere i weekenden. Den handler meget kort
om en skizofren matematiker og hans liv fra uni til nobelprisen. Den er
bygget over en autentisk historie og jeg syntes ikke den er blevet
"hollywoodifiseret".

God tur, Trine

Fra : zcully

Dato : 27-02-02 22:06

Jeg ved godt at du siger at i ikke er til de Hollywood film....
Men prøv alligevel at overveje Vanilla Sky. Den tog jeg ind og så med det
der "Ååååh kærligheds Hollywood crap igen" i tankerne, men jeg måtte bare se
den. Jeg er syntes det er en fed film. Især fordi den overrasker en del. Tar
nogle vilde twists....

Men det er vel op til jer??

/Zcully

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-02-02 23:01

Hej!

Tina wrote:

> En ven og jeg skal i biffen engang i næste uge. Men hvad pokker er værd at
> se?

Jeg havde foreslået "The Big Lebowsky" hvis den stadig gik i biffen! Det er en
af mine absolut favoritfilm

> Vi er ikke til mainstreem film, så næsten alt fra Hollywood er på
> minus-listen.

Denne her er ikke mainstream. Alle de mainstreamere jeg kender hader den!

> Amélie er set (og er lige min smag i film).

Ellers et meget godt valg. Jeg var ihvertfald i den syvende himmel i de to timer
i selvskab med Amélie.

> Nogen gode forslag?

Tja, det skal jeg jo lige overveje... I _kunne_ jo se Monsters Inc. Den er godt
nok at karakterisere som mainstream, men dens humor er nu god nok :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

dk.fritid.bil - One group to rule them all.

Fra : Tina & Kevin

Dato : 27-02-02 23:43

Jeg synes du skal se en Jim jarmush film i husets biograf hvis de stadigvæk
har kavalkade. .
Ellers skal du se Elling en norsk film. og ellers skal du se Sange fra anden
sal et svanst mesterværk.
VH Kevin
Men jeg ved ikke hvad der går, forbered dig bare på en masse svar
--
" We do a lot of surfing here. I like to finish operations early. " (
Lieutenant Colonel Kilgore )

Fra : Jeppe Møller

Dato : 27-02-02 23:54

> Vi skal i biffen i København, helst ikke Palads, Palladium, og hvad
> teenage-biograferne ellers hedder.

niche:
www.gloria.dk
http://www.husetsbio.dk/
http://www.vester-vov-vov.dk/

semi-mainstream:
http://www.dagmar.dk/
http://www.grandteatret.dk/

ovenstående er ihvert fald midtby.

Og så er der
http://www.empirebio.dk/
http://www.parkbio-kbh.dk/
som jeg dog selv aldrig har besøgt.

Gosford Park er måske et bud på en interessant engelsk film der tyder på at
ville genoplive den gamle krimi-genre.
The butler did it!

/Jeppe

Fra : Sune Engsig

Dato : 28-02-02 16:07

Jeg ved godt at netiketten byder, at man skal snippe, men jeg synes jeg vil
lade nederststående stå et øjeblik - jeg tror ikke jeg kunne skrive noget
mere snobbet og forudindtaget om så jeg fik penge for det... Jeg er behørigt
imponeret.

Det er IKKE jantelov der er på spil her - jeg er faktisk enig et stykke ad
vejen. Men helt ærligt (Med forbehold at de mener at "næsten" alt er på
minus listen rent faktisk betyder "næsten" (Mainstream er i øvrigt med a))
så hjælper de briller fr. Tina har på ikke videre når der skal opdages nye
og gode film - hvad nogle af indlæggene i denne tråd jo er nydelige bevis
på. Horisonten spænder videre end "Behind enemy lines" og "Pearl Harbour"...
men det kræver at man prøver sig frem, og ikke er alt for forudindtaget.

Men OK: Lad os bare sige at alle gode film kun kommer fra Frankrig, Italien
og måske UK - forudsat at det er de rigtige der har lavet dem (Dvs. ingen
fra Working Title her...)

Nå. Nu vil jeg dukke mig for flakken!

Go' tur i biffen til jer alle!

/Sune

Fra : Per Kristensen

Dato : 28-02-02 16:47

"Tina" <misstina_dk@hotmail.com> wrote in message
> Hej gruppe
>
> En ven og jeg skal i biffen engang i næste uge. Men hvad pokker er værd at
> se?

Rat Race er kanon sjov, dog ikke den store dybde ;)
Vanilla Sky er en fantastisk og mind-blowing film, hvor jeg sad måbende i
lang tid efter filmen. Har i ikke set den, kan den varmt anbefales.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-02 17:08

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> writes:

> Rat Race er kanon sjov, dog ikke den store dybde ;)
> Vanilla Sky er en fantastisk og mind-blowing film, hvor jeg sad måbende i
> lang tid efter filmen. Har i ikke set den, kan den varmt anbefales.

"Ikke Hollywood-shit" var vidst essensen af Tinas forespørgsel.

Det diskvalificerer Rat Race med det samme.

Og nej Vanilla Sky er så uendeligt ligegyldig. Den bruger flere timer
på at _love_ os, at når vi får svaret, så er det hele fantastisk, men
ender med at svaret er et, der gør, at alt hvad der er sket indtil da,
er komplet og aldeles ligegyldigt og spild af min tid.

Æv.

> Glemte lige at nævne Ocean's Eleven

Se kommentaren til Rat Race. Ocean's Eleven er bestemt ikke en film
jeg hverken vil se to gange eller eje på DVD. Når en film er sådan, så
betyder det, at jeg ikke vil anbefale den til folk, der går sjældent i
biffen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : zcully

Dato : 28-02-02 20:06

Ååååårh sure menneske.
Jeg skrev også med forbehold, for det var en Hollywood film, så slap sgu da
af....

/Zcully

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-02 21:56

"zcully" <zcully@hotmail.com> writes:

> Ååååårh sure menneske.
> Jeg skrev også med forbehold, for det var en Hollywood film, så slap sgu da
> af....

Kom jeg fjols nu igen til at mene noget? Nej, det må du virkelig
undskylde. Jeg bliver ved med at tage fejl af dk.kultur.film og en
debatgruppe der engang hed det samme...

--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))

Fra : Per Kristensen

Dato : 28-02-02 16:51

Glemte lige at nævne Ocean's Eleven hvis i er til "intelligente thrillere".

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 28-02-02 19:28

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev:

>Glemte lige at nævne Ocean's Eleven hvis i er til "intelligente thrillere".

Intellligent thriller? Det er en veldrejet tjubang-film. Er det, fordi
det er Soderbergh, der har lavet den, at den absolut skal gøres til
mere, end den er: God, tomhjernet underholdning?

Niels Søndergaard

Fra : Per Kristensen

Dato : 01-03-02 08:50

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> det er Soderbergh, der har lavet den, at den absolut skal gøres til
> mere, end den er: God, tomhjernet underholdning?

Jeg er ikke specielt imponeret af Soderbergs film, men jeg syntes da Ocean's
Eleven er en solid thriller med masser af Olsen Banden elementer.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 01-03-02 10:45

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev:

>Jeg er ikke specielt imponeret af Soderbergs film, men jeg syntes da Ocean's
>Eleven er en solid thriller med masser af Olsen Banden elementer.

Så forstår vi ikke det samme ved ordet "thriller". For mig er en
thriller en suspense- og spændingsfilm i stil med Seven og Copycat,
tæt beslægtet med gysergenren - en film, der giver gåsehud, sådan som
det engelske navn antyder. Det har intet med Olsen-banden at gøre.

Niels Søndergaard

Fra : Per Kristensen

Dato : 01-03-02 13:14

> [...]
> thriller en suspense- og spændingsfilm i stil med Seven og Copycat,
> tæt beslægtet med gysergenren - en film, der giver gåsehud, sådan som

Jamen så tager du skam fejl. Eksempler på thrillere fra IMDB:

Memento
Fight Club
Pulp Fiction
Snatch
Fargo

Fra : Jens Thomsen

Dato : 01-03-02 14:28

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen så tager du skam fejl. Eksempler på thrillere fra IMDB:

> [...]

Der findes INGEN absolut genredefinition. Det er en hel videnskab, som der
er skrevet tykke bøger om. Hvorfor mener du, at IMDB er mere korrekt end
andre?

Du kan sammenholde ovenstående film med opslaget på 'thriller' i
Munksgaard/Rosinantes Filmleksiskon:

"filmgenre med hovedvægt på medrivende spænding. Thrilleren er stærkt
beslægtet, undertiden overlappende med genrer som actionfilm, kriminalfilm
og horrorfilm. Thrillerens spænding udgår fra det raffinerede plot og de
fascinerende personer i modsætning til actionfilmens mere udvendige
spænding. I modsætning til den traditionelle kriminalfilm er thrilleren
normalt ikke særligt optaget af indgående beskrivelser af politiarbejdet
eller gennemførelsen af et kup. Thrilleren vil normalt omhandle
forbrydelser, men personernes afvigende psykologi vil ofte være af større
betydning end selve handlingen..."

Det fremføres endvidere, at "Modsat horrorfilmen vil thrilleren ikke typisk
indeholde metafysiske elementer, de kan antydes, men vil normalt have en
naturlig forklaring. Ligeledes afviger thrilleren ved sjældent at svælge i
blod, vold og direkte gruopvækkende optrin"

Som eksempler nævnes Hitchcocks film, 70'ernes politiske spændingsfilm og
bidrag fra 1990'erne som Silence of the Lambs og Basic Instinct.

Ud fra denne definition vil det altså være særdeles oplagt at inkludere
Seven og Copycat.

Man kan så diskutere, om det ikke ville være mere fornuftigt at placere
Seven i bunken af film noir (eller neo noir). Men man kan også lige så godt
diskutere, om film noir overhovedet er en genre i sig selv, en sub-genre
eller bare en bestemt stil og tone.

Problemet er naturligvis, at langt de fleste, moderne genreproduktioner er
hybrider. De blander rask væk træk fra flere af de klassiske genrer og kan i
princippet tilhøre begge dele (er Alien f.eks. mest science fiction eller
gyserfilm?). Læg dertil, at mange genrer i forvejen er nært beslægtede og
overlapper hinanden, og du har en forklaring på forvirringen.

Hvis vi kigger på den liste, du fremlægger, så vil jeg personligt definere
Memento, Fargo og Pulp Fiction som (neo) film noir. Memento og Fargo
indeholder en række af de klassiske elementer, mens Pulp Fiction også
bevæger sig lidt indenfor gangstergenren. Jeg mener til gengæld ikke, at de
kan kaldes thrillers, for spændingen er ikke et centralt motiv i nogen af
dem.

Snatch indeholder elementer fra en række genrer. Jeg vil definere den som
hybriden 'kriminal-komedie', fordi hovedvægten ligger på at skildre de
kriminelle handlinger, men ofte i komisk øjemed. Det åbner også op til film
noir, men jeg mener, at noir typisk er langt hårdere og mere bitter-ironisk
end stemningen i Snatch. Der kan dog sikkert argumenteres fornuftigt for
begge dele.

Fight Club er interessant. Selvom den ikke udelukkende er
spændingsfokuseret, så falder den fint ind med " det raffinerede plot og de
fascinerende personer" med den afvigende psykologi. En 'psykologisk
thriller' ville nok ramme noget af det rigtige.

MVH
Jens

Fra : Jens Thomsen

Dato : 01-03-02 14:43

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP Ocean's Eleven og thrillere]

> Jamen så tager du skam fejl. Eksempler på thrillere fra IMDB:

> [...]

Der er en lille fejl i din argumentation her. Hvis du anser IMDB som en
absolut kilde til genredefinition, så kan du heller ikke kalde den for en
'thriller'. IMDB angiver filmen som en kriminalfilm (hvilket jeg i øvrigt er
fuldstænigt enig i).

MVH
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-02 16:56

"Tina" <misstina_dk@hotmail.com> writes:

> Det skal helst være en film med dybde, eftertænksomhed og humor.
> Amélie er set (og er lige min smag i film).
>
> Nogen gode forslag?

Der er flere danske film oppe at vende i øjeblikket, som måske kunne
være et kig værd.

Umiddelbart forestiller jeg mig, at Små Ulykker passer bedst i din
smag, men En Kort En Lang ville nok heller ikke være et dårligt valg.

Det er dog nødvendigt med lidt mere end en enkelt film på "kan
lide"-listen for at komme med en mere præcis vurdering.

> Vi skal i biffen i København, helst ikke Palads, Palladium, og hvad
> teenage-biograferne ellers hedder.

Ender det med Små Ulykker kan jeg varmt anbefale Empire Bio.

Det er byens bedste biograf.

(Bortset fra Imperial når man skal se et solidt Hollywood-drøn, men
det skal I jo ikke...)
--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Per Kristensen

Dato : 01-03-02 08:52

> Ender det med Små Ulykker kan jeg varmt anbefale Empire Bio.
>
> Det er byens bedste biograf.

Hvad med Cinemaxx?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-03-02 16:48

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> writes:

> Hvad med Cinemaxx?

CinemaxX er byens ringeste biograf, pris/kvalitet taget i betragtning.

Nok er deres sale bedre end Palads' sofastuer, men Palads' store sale
er væsentligt bedre end noget CinemaxX kan byde på - og så er Palads
billigere.

Og Palads var ellers Københavns ringeste biograf før CinemaxX kom til.

Jeg ser omkring 70-100 film om året i biografen og CinemaxX har jeg
vel besøgt ca. 10 gange i alt. Hver gang har det været en skuffende
oplevelse.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Stofa udnytter situationen - TeleDanmarks
The RockBear. ((^)) monopol - og skummer fløden."

Fra : Kefka

Dato : 04-03-02 10:32

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

Hej Peter,

> Nok er deres sale bedre end Palads' sofastuer, men Palads' store sale
> er væsentligt bedre end noget CinemaxX kan byde på - og så er Palads
> billigere.

Men er CinemaxX på Fisketorvet overordnet ikke bedre end Palads, uden at
tænke på prisen? Jeg bryder mig ikke om Palads, fordi den har 2-3 store sale
og så er resten relativt små. I CinemaxX er der 5-6 stykker med store
lærreder og gode sæder. Det kan jeg egentlig godt li´!

> [...]
>
> Jeg ser omkring 70-100 film om året i biografen og CinemaxX har jeg
> vel besøgt ca. 10 gange i alt. Hver gang har det været en skuffende

Hvordan er Empire så i forhold til CinemaxX? Er deres sale store og sæder
gode og hvordan er prisen?

Kefka

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-03-02 21:34

"Kefka" <NOSPAMmm@anarki.dk> writes:

> Men er CinemaxX på Fisketorvet overordnet ikke bedre end Palads, uden at
> tænke på prisen?

Det synes jeg ikke. Begge biografer er ringe. Men Palads' store sale
har i det mindste formildende træk.

Det er specielt til at blive vanvittig af, at man mange steder i
CinemaxX' "geniale" sale ikke kan se bunden af billedet for
foransiddende.

Og så er CinemaxX placering - Fisketorvet - heller ikke spor praktisk
for mig. Det spiller også ind.

> Hvordan er Empire så i forhold til CinemaxX? Er deres sale store og sæder
> gode og hvordan er prisen?

Jeg har aldrig oplevet af have problemer med foransiddende i Empire.

Der er rigeligt med benplads (man skal faktisk anstrenge sig for at
smække benene op.

Man sidder uhyre komfortabelt (det eneste "offentlige" sted, der er
lige så godt er business class på de svenske X2000-tog)

Deres priser er nogenlunde som centrum-biografernes, men man har
mulighed for at købe et klippekort til otte film for 400 kr. (Det
gælder dog ikke på premieredagen.)

Nå ja, så har de en lidt anden tidsplan end de andre: ca. 20.00 og
ca. 22.30 mod andres ca. 19.00 og ca. 21.30.

Empire har også et filmudbud, der passer godt til mig. En skønsom
blanding af Palads-film og Dagmar-film.
--
Peter B. Juul, o.-.o "EDB er noget lort!"
The RockBear. ((^))          -Asbjørn Højmark

Fra : Kefka

Dato : 05-03-02 10:49

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:
> Empire har også et filmudbud, der passer godt til mig. En skønsom
> blanding af Palads-film og Dagmar-film.

Tak, det lyder godt. Det vil jeg prøve i den kommende weekend!

Kefka

Fra : Tina

Dato : 28-02-02 20:58

Tak for jeres svar.

Valget er faldet på Gosford Park, i Grand.

Det havde ikke været nødvendigt at finde biografer frem, jeg skrev det blot
fordi det ville være surt at få en masse film, der kun gik i en eller anden
lokal bif i Jylland
Bor selv i København, så bifudvalget kendes.

Tina

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-02 21:55

"Tina" <misstina_dk@hotmail.com> writes:

> Tak for jeres svar.
>
> Valget er faldet på Gosford Park, i Grand.

Den går også i Empire... I bør overveje det. Empire er en langt bedre
biograf end Grand.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Baaad movie. Bad, bad movie. Skipped video and went
The RockBear. ((^)) straight to slides."

Fra : Tina

Dato : 01-03-02 00:24

> Den går også i Empire... I bør overveje det. Empire er en langt bedre
> biograf end Grand.

Er overvejet, men den går først 22.30 i Empire. Det bliver et problem, når
det er hverdag næste dag. Og et problem at komme hjem igen...

Tina