Ingen forbindelse
Fra : P.Sørensen

Dato : 27-02-02 17:59

Jamen jeg kæmper atter med at få mine to computere til at snakke sammen. Har
fornylig udskiftet et Realtek kort med et fra Sandberg, og har måttet
formattere - og nu er der igen ingen forbindelse.
Sidst jeg havde det problem, kom forbindelsen pludseligt, efter at jeg
ellers havde opgivet, og begge pc`er havde stået i ro nogle timer. Da jeg så
tilfældigt kom forbi så jeg, at de pludselig havde fundet hinanden.
Er det normalt - eller er det tegn på et dårligt kort eller andet? Skal det
ikke være sådan, at når/hvis jeg endelig får svaret rigtigt på de spørgsmål,
guiden (i wind. XP) stiller til begge pc`er, så skal forbindelsen være der
med det samme?
Preben

--
ps@vestnet.dk

Fra : Morten Larsen

Dato : 27-02-02 19:23

Køb nogle 3COM netkort, de virker hele tiden!

Fra : P.Sørensen

Dato : 27-02-02 19:54

Ja, hvis jeg havde sikkerhed for, at det er et eller flere af netkortene, så
skiftede jeg dem gladeligt ud. Men jeg kan jo ikke være sikker på, om min
opsætning er korrekt. Er den ikke det, hjælper andre netkort jo ikke...!
Problemet er at XP`s guide ikke tager rigtigt hensyn til lige MIN situation,
altså at netværk og internet IKKE skal dele netkort - jeg har 2 kort i hver,
et til adsl, et til netværket. Og derfor er jeg usikker på, hvad der skal
svares på de forskellige opsætningsmuligheder, XP spørger om..., både på den
ene og den anden computer. Og når jeg som tidligere nævnt har oplevet, at
forbindelsen først "åbnede" efter et stykke tid, så er det altså ikke nok at
prøve de forskellige svarmuligheder, men jeg bliver også nødt til at "give
den et stykke tid" på hver opsætning, for at se, om der sker noget...hvis du
forstår, hvad jeg mener...!
Preben

Fra : Zwam

Dato : 27-02-02 20:06

Hvordan sidder de sammen? via hub/switch eller direct?

Det først du skal gøre er hvertfald at tjekke om der er noget galt med
ledningerne mellem computerne.

Vilket styresystem køre du med? Kører du med Win XP på begge?

David

Fra : P.Sørensen

Dato : 27-02-02 20:57

Der er XP på den ene, og W98 på den anden.
(- og det HAR virket før jeg formatterede)
De er forbundet inbyrdes med det blå "krydskabel" fra netkort til netkort.
Derudover har de endnu et netkort hver, som går til adsl forbindelsen, via
en switch og til adsl modem`et - tdc`s standardopsætning.
På XPèn er følgende protokoller installeret: "NWLink Netbios", "NWLInk
IPX/SPX/Netbios-kompatibel transportprotokol", samt "Interneprotokol
(TCP/IP)".
På 98èren er installeret "IPX/SPX kompatibel protokol - 100/10 ethernet pci
adapter", IPX/SPX kompatibel protokol - opkaldskort", IPX/SPX kompatibel
protokol-SIS900 pci fast ethernet adapter". (gentages 3 gange for NETbeui,
samt 3 gange for TCP/IP).
Er DET som det skal være - er der for meget, for lidt, mangler der noget???
Preben

Fra : P.Sørensen

Dato : 27-02-02 21:12

Ah, jeg skulle vel lige tilføje, at W98èren GODT kan koble på XPèn, men XPèn
kan ikke se 98èren -kun sine egne delte filer!!
Så det er et ènvejsproblem.
Preben

Fra : P.Sørensen

Dato : 27-02-02 23:24

Og så vil jeg også tilføje, at jeg ikke kan pinge, hverken den ene eller den
anden vej. Hvilket undrer mig lidt, når jeg som nævnt ovenfor har ok
forbindelse fra 98èren til XPèn???
Preben

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-02-02 23:29

On Wed, 27 Feb 2002 23:24:08 +0100, "P.Sørensen" <ps@vestnet.dk>
wrote:

>Og så vil jeg også tilføje, at jeg ikke kan pinge, hverken den ene eller den
>anden vej. Hvilket undrer mig lidt, når jeg som nævnt ovenfor har ok
>forbindelse fra 98èren til XPèn???

Det tyder så på, at det ikke er TCP/IP, der giver forbindelsen, men en
af de to andre protokoller, du har installeret.

Mvh. Jørn

Fra : P.Sørensen

Dato : 28-02-02 00:02

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Det tyder så på, at det ikke er TCP/IP, der giver forbindelsen, men en
> af de to andre protokoller, du har installeret.
>
> Mvh. Jørn

Okay, så hvad skal jeg gøre ved det - fjerne hvilke protokoller??
Preben

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-02-02 01:05

On Thu, 28 Feb 2002 00:01:47 +0100, "P.Sørensen" <ps@vestnet.dk>
wrote:

>Okay, så hvad skal jeg gøre ved det - fjerne hvilke protokoller??

Jeg ved ikke, om du skal fjerne nogen, da jeg ikke ved, hvad du har
brug for.

Men jeg ville gå efter at få styr på TCP/IP'en.

Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår dit setup. Er det noget
TDC-noget? Jeg er ikke specielt dus med deres produkter.

Du siger du har to netkort i hver maskine.

De to kort til ADSL'en har så offentlige IP-adresser?
Har de fat i ADSL-forbindelsen gennem den samme switch/ADSL-box?
Og så har du et *krydset* kabel mellem de to andre netkort?
Eller - ?

For at få styr på TCP/IP'en ville jeg starte med at kigge på, hvilke
IP-adresser de to maskiner har.

Prøv at køre "ipconfig" i en "DOS-box" på XP'en og winipcfg (tror jeg
nok den hedder) fra "Kør" i 98'eren.
Her får du oplyst IP + subnetmaske + gateway. Notér dem ned for alle 4
kort.

De to lokale IP-adresser skal ligge i samme subnet - typisk 10.0.0.x
og .y eller 192.168.0.x og .y eller noget der minder om det.
Subnetmasken skal være 255.255.255.0

For at komme i gang med noget systematisk fejlsøgning, så skal du
tænke i, at der skal være 3 forudsætninger til stede for at du kan
skabe forbindelse:
1) Netkortene skal være i orden og installeret korrekt
2) Forbindelsen mellem dem skal være i orden
3) Protokol og klient-program skal køre OK.
(Her er protokol TCP/IP og klient-programmet er Ping)

Start med på PC nr. 1 at pinge PC 1's netkort med:
ping 127.0.0.1
og ditto på PC 2
(127.0.0.1 er "mig selv" (localhost) på hver maskine)

Hvis du kan det, er dine netkort og protokollen installeret korrekt.
- Der kan principielt stadig være fejl på netkortet i den del, der
vender ud af PC'en - men det tyder dine tidligere meldinger ikke på.
at der er.
- Og det er heller ikke sikkert, at dine IP-adresser er korrekte, men
det kræver en tilbagemelding ...

Hvis *ikke* du kan pinge dig selv, ville jeg kigge på, om netkort og
TCP/IP-protokollen er installeret korrekt.

Hvis jeg har rodet med den samme maskine i længere tid og ikke fundet
egentlige fejl (eller fundet nogen og rettet dem) og det så stadig
ikke virker, har jeg ofte haft succes på Win9x med simpelthen at
slette alle registreringer i Netværksindstillinger (altså slette
Netkort, protokoller og klient-programmer).
Genstart så maskinen og installér dem forfra. Det er ofte hurtigere
end at rode videre med noget som "ikke vil" :)

Prøv at vende tilbage med nogle af ovenstående oplysninger.
Problemet for os private med netværksfejlfinding er ofte, at vi kun
har 2 maskiner - havde vi 3, kunne vi prøve dem af hver især op mod en
tredje og på den måde få tjekket, at kort og kabler dur.
Så på forhånd kan intet udelukkes :(

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : P.Sørensen

Dato : 28-02-02 09:29

Er det ikke risikabelt at udstille alle ip adresserne her i offentligt
forum?? Jeg kan evt. sende dem hjem til dig..
Preben

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-02-02 12:46

On Thu, 28 Feb 2002 09:29:13 +0100, "P.Sørensen" <ps@vestnet.dk>
wrote:

> Er det ikke risikabelt at udstille alle ip adresserne her
> i offentligt forum??

Det er ret ligegyldigt.

De Slemme(TM) scanner selv for IP-adresser, og de har i øvrigt
lister over DSL- og dial-puljers adresser. Hvis man sætter en
helt ny box op på en helt nu forbindelse, vil man se de første
'pokes' indenfor meget kort tid.

-A

Fra : P.Sørensen

Dato : 28-02-02 10:23

IP adresser er sendt direkte til modtageren - men her er resten...

> Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår dit setup. Er det noget
> TDC-noget? Jeg er ikke specielt dus med deres produkter.
Nej, jeg mener tdcs udgangspunkt er ET netkort, både til adsl og internt
netværk. Men det ønskede jeg ikke, da det ville betyde, at begge pcèr skal
være tændt, for at pc nr. 2 kan gå på nettet.

> Du siger du har to netkort i hver maskine.
>
> De to kort til ADSL'en har så offentlige IP-adresser?

HM, "offentlige" - det ved jeg ikke. Men det er købt med "2 dynamiske ip
adresser", som de kalder det.

> Har de fat i ADSL-forbindelsen gennem den samme switch/ADSL-box?

JA

> Og så har du et *krydset* kabel mellem de to andre netkort?

Ja

> [...]
> nok den hedder) fra "Kør" i 98'eren.
> Her får du oplyst IP + subnetmaske + gateway. Notér dem ned for alle 4

Okay, her kommer de - skrevet ordret ned:

W98 maskinen:

0 - Ethernet netværkskort
ip adresse o.o.o.o.
Undernetmaske o.o.o.o.
Std.gateway: (blank)

1 - Ethernet netværkskort:
ip adresse
undernetmaske 255.255.254.0 (fejl her..254??)
stdgateway

2. - Ethernet netværkskort:
ip adresse
undernetmaske 255.255.255.0
std gateway
XP maskinen:

ADSL:
DNS suffix - opasia.dk
ip adresse undernetmaske 255.255.255.0
stdgateway
Netværk:
Dns suffix - (blank)
ip adresse for automatisk configuration
stdgateway (blank)

> Start med på PC nr. 1 at pinge PC 1's netkort med:
> ping 127.0.0.1
> og ditto på PC 2
> (127.0.0.1 er "mig selv" (localhost) på hver maskine)

Det kan jeg ikke fra XP maskinen - der siges "anmodning fik timeout" og
derefter "sendt 4, modt. 0"
Hvorimod det godt kan lade sig gøre fra 98 maskinen!

Kan disse oplysninger bruges? Den med 254 i stedet for 255 på 98 maskinen er
vel lidt mistænkelig.... Hvis det er problemet, hvordan laver jeg den så om?
Der er også en anden åbning, som jeg ikke ved om betyder noget: XP har jo
ikke Netbeui mulighed - og dog. Der findes faktisk en procedure, angivet på
Microsofts support sider, som angiver hvordan man alligevel kan få netbeui
ind på XP - men det er spørgsmålet, om det er smart - og nødvendigt?
hilsen Preben