Luft i sutteflasker???
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-02-02 10:15

Hej Alle

Ja nu må i sgu ikke grine, men der er noget jeg undre mig meget over når jeg
står og laver sutteflasker til Jr. så jeg spørger lige her om der er nogen
der kan komme med en forklaring på dette fænomen..

Først koger jeg vand i en elkedel, det hælder jeg så i flaskerne og venter
til det er kølet ned til ca. 40 grader, så kommer jeg modermælkserstatning i
og når det er opløst sætter jeg sutten på og ryster flasken. Nu kommer
spørgsmålet så!!!! Nå jeg sætter flasken efter at jeg har rystet den så
blæser der luft ud af sutten, hvor kommer det fra ??? Jeg har jo holdt en
finger for hullet mens jeg rystede den, det samme fænomen optræder når jeg
varmer flasken efter den har være i køleskabet, låget af ind i mikro ovnen,
ud igen og så lige en rystetur for at fordele varmen så puster den igen ???

Med fare for at blive til grin
Jesper

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 27-02-02 12:34

> [...]
ovnen,
> ud igen og så lige en rystetur for at fordele varmen så puster den igen
???

Du varmer luften op inde i flasken, derved har det større volumen, større
tryk. Det tryk vil forsøge at udligne sig med trykket udenfor flasken, og
der findes kun den ene vej ud, det er gennem sutten. Boblerne kommer vel af
at du har rystet flasken så meget at der sidder lidt "mælk" helt oppe i
sutten som så bliver blæst ud som var det tyggegummi i munden på en
teenager:)

Fra : LR

Dato : 27-02-02 19:42

Det samme sker med fx en termokande med kaffe/te... den kan også stå og
puste og sige sjove lyde

--
Hilsen L.R.
------

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 27-02-02 23:03

"LR" <No.Sp@m.2.Me.to> skrev i en meddelelse
> Det samme sker med fx en termokande med kaffe/te... den kan også stå og
> puste og sige sjove lyde

Ja det er lige så det går en på nerverne :)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 27-02-02 15:54

Jesper Pedersen wrote:

> [...]
> varmer flasken efter den har være i køleskabet, låget af ind i mikro
> ovnen, ud igen og så lige en rystetur for at fordele varmen så puster den

Fænomenet med mikrobølgeovnen kan jeg godt forklare: Det skyldes at mikro-
bølgerne ikke opvarmer luften men kun vandet i flasken, der ikke udvider
sig særligt meget ved opvarmning. Når du så ryster flasken bliver luften
også opvarmet og udvider sig.

-Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-02-02 16:18

Jesper Pedersen skrev:

>Først koger jeg vand i en elkedel, det hælder jeg så i flaskerne og venter
>til det er kølet ned til ca. 40 grader ...

Men luften i flasken er måske kun 20 grader. Prøv at tage en tom
flaske og hæld en deciliter lunkent vand i. Ryst den, og den
puster. Luften er blevet varmet op af vandet, og derved fylder
det mere.

Der er ingen fare for at du bliver til grin. Gruppen her er også
til den slags diskussioner. Du skulle bare have set de indlæg der
kom når folk fortalte at de havde målt hvor meget deres
badeforhæng blafrede ind mens de tog brusebad. Der var en del
kærester der morede sig.

--
Bertel

Fra : Fie & Erik

Dato : 27-02-02 19:16

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kom når folk fortalte at de havde målt hvor meget deres
> badeforhæng blafrede ind mens de tog brusebad. Der var en del

Hov-hov. Ikke grine af vores badeforhæng, for nu er den helt gal. I den
senere tid er det nemlig begyndt at bule ud i ca 1 meters højde, når Fie er
i bad. Jeg må have gjort et eller andet forkert. Er der nogen der har
forslag til årsag og afhjælpning af problemet ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-02-02 20:15

Fie & Erik wrote:

> [...]
> i bad. Jeg må have gjort et eller andet forkert. Er der nogen der har
> forslag til årsag og afhjælpning af problemet ?

Vandet er for varmt. Luk for den varme hane og skru helt op for den
kolde, så skrumper forhænget ind igen.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Desilva

Dato : 27-02-02 20:20

> [...]
> i bad. Jeg må have gjort et eller andet forkert. Er der nogen der har
> forslag til årsag og afhjælpning af problemet ?

Ja man skal passe på med hvad man gør ved kæresten. Mon ikke det retter sig
snart?
Så kan det til gengæld være at jeres lejlighed hjemsøges af underlige høje
skingre vræl dag og nat.. mest nat

Fra : Steffen Møller

Dato : 28-02-02 15:22

On Wed, 27 Feb 2002 19:16:10 +0100, "Fie & Erik"
<fie.hermansen@mail.tele.dk> wrote:

> [...]

Nu har jeg desværre ikke fulgt med her, men emnet har også været
diskuteret heftigt i ugebladet ingeniøren.

Se fx. http://cph.ing.dk/bagsiden/bagsiden0207a.html

Møller