Længde af kabler til ADSL?
Fra : Philip Haargaard

Dato : 27-02-02 09:11

Hvor lange kabler kan man tillade sig at trække, til en ADSL forbindelse,
fra telefonstik til delefilter? Hvor langt må kablet være mellem delefilter
og modem/router? Hvor langt må der være mellem modem/router til computerens
netkort?
Til sidst vil jeg høre om man skal vælge modem eller router?

På forhånd tak
Philip Haargaard

Fra : Esben

Dato : 27-02-02 13:45

"Philip Haargaard" <phils@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor lange kabler kan man tillade sig at trække, til en ADSL forbindelse,
> fra telefonstik til delefilter?

Jeg har prøvet med en ledning på ca. 15 meter, virkede fint - men jeg har
som sådan ikke noget filter mellem telefonstik og modem, kun på telefonerne.

> Hvor langt må kablet være mellem delefilter
> og modem/router? Hvor langt må der være mellem modem/router til
computerens
> netkort?

5 meter mellem modem og pc, hvis det er USB interface. Hvis det er et rj45
kan de være noget længere

> Til sidst vil jeg høre om man skal vælge modem eller router?

Hvis du kun skal have en pc på nettet er det tilstrækkeligt med et modem.
Ønsker du derimod flere pc'er på nettet, er det en fordel med router.

--
Esben

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 27-02-02 13:46

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du kun skal have en pc på nettet er det tilstrækkeligt med et modem.
> Ønsker du derimod flere pc'er på nettet, er det en fordel med router.

Eh, kommer det ikke lidt an på, hvilken type adsl-forbindelse der er tale
om?

Vh
Peter

Fra : Esben

Dato : 27-02-02 14:28

"Peter Hindsgaul" <hindsgaul@tdcspaceremove.dk> skrev i en meddelelse

> Eh, kommer det ikke lidt an på, hvilken type adsl-forbindelse der er tale
> om?

Jo sikkert - hvilke typer findes der?

--
Esben

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 27-02-02 14:31

> Jo sikkert - hvilke typer findes der?

De forskellige udbydere har forskellige produkter.
I øvrigt, handler et om at have flere maskiner på Internet kan en løsning
med flere dynamiske IP-adresser og en switch (evt. hub) også være en
mulighed. Det går ud over hjemmenetværket, men hvis det er underordnet.

Vh
Peter Hindsgaul

Fra : Esben

Dato : 27-02-02 15:52

> [...]
> med flere dynamiske IP-adresser og en switch (evt. hub) også være en
> mulighed. Det går ud over hjemmenetværket, men hvis det er underordnet.

Ja, men han spurgte egentlig bare om han skulle vælge mellem modem og
router. Ville det ikke (groft skitseret) være det rigtige at vælge et
adsl-modem som tilsluttes direkte til pc'en såfremt der kun er en pc, og en
router/switch/hub-løsning såfremt der er flere pc'er?
--
Esben

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 27-02-02 16:13

> [...]
en
> router/switch/hub-løsning såfremt der er flere pc'er?

Jo, lidt afhængig af anvendelsen (server og den slags). Det er den løsning
jeg selv har. Men uanset hvad kommer han vel næppe udenom ADSL-modemet, så
routeren/switchen er ikke et alternativ til modemet, men en udvidelse af
"funktionaliteten". Det er i hvert fald tilfældet med de produkter jeg
kender. Mit indlæg skyldtes at jeg ikke er klar over, om der er udbydere,
der kalder deres bokse noget andet end modem.
Så det var bestemt ikke for at pindehugge.

Venlig hilsen
Peter

Fra : Casper Mønster

Dato : 27-02-02 21:37

> [...]
> kender. Mit indlæg skyldtes at jeg ikke er klar over, om der er udbydere,
> der kalder deres bokse noget andet end modem.

CyberCity og Tiscali bruger en router med modem i. Så her er det valg mellem
modem til USB, eller router med indbygget modem.

/Casper

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-02-02 15:38

On Wed, 27 Feb 2002 09:11:19 +0100, "Philip Haargaard"
<phils@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvor lange kabler kan man tillade sig at trække, til en ADSL forbindelse,
>fra telefonstik til delefilter?

Det kommer lidt an på, hvor langt du bor fra centralen.
Det er jo blot en forlængelse af det kabel, der går fra centralen til
dig, så hvis ikke du er "ude på grænsen", så træk den roligt rundt om
huset et par gange.

>Hvor langt må kablet være mellem delefilter
>og modem/router?

Ditto

>Hvor langt må der være mellem modem/router til computerens
>netkort?

svjh omkring 100 meter, hvis kabel og netkort er af en OK kvalitet og
det hele er monteret korrekt.

Mvh. Jørn