Gosford Park - og Camus
Fra : Bo Warming

Dato : 27-02-02 01:40

Et jagtselskab på det britiske herresæde "Gosford Park" 1932 er der kommet
en fremragende film ud af . Det mystiske mord forklares nok bedst ved:

"How many crimes are not committed, because their authors could not end
being wrong! Albert Camus

Hævn for fortidig forurettelse opleves desværre pga. Hollywood og
journalister som AT VÆRE TRO MOD KAMPENS REGLER

"Det gælder blot om at være tro mod kampens regler. Denne tanke er
tilstrækkelig til at give ånden næring: den har båret og bærer stadig hele
kulturer. Albert Camus

Men fremtidsrettet forebyggelse er bedre, fx overvågning:

"Al tro og håb på noget udenfor mennesket er en form for flugt - et
filosofisk selvmord.

Tanken er altid forud. Den ser for vidt, længere end kroppen, som er i
nutiden.

At undertrykke håbet er at føre tanken tilbage til kroppen. Og kroppen skal
rådne.

Regel: først at søge det værdifulde i ethvert menneske". Camus

"En meget stor dyd består i at dræbe sine lidenskaber. En større dyd, der
består i at afbalancere dem." Camus

Filmen er selvfølgelig uden løsninger, men

"Europa bør lægge nihilismen bag sig og vælge oprør, det sande oprør,
mådeholdets oprør. Camus (Glistrupsk "oprør"?)

Gennemgående tema er upstairs-downstairs:

Gå ikke foran mig. Måske vil jeg ikke følge dig. Gå ikke bagved mig. Måske
vil jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og vær blot min ven.Albert Camus

At hygge og småsladder rummer potentielle mord, er et godt tema:

"Vi undrede os over, hvor krigen kom fra, og hvad der gjorde den så
modbydelig. Og nu ved vi det, den er inden i os selv." Albert Camus

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-02-02 01:49

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> skrev:

>Et jagtselskab på det britiske herresæde "Gosford Park" 1932 er der kommet
>en fremragende film ud af .

Bo Warming synes om Gosford Park! Endnu en god grund til at hade den.

Niels Søndergaard

Fra : Tina & Kevin

Dato : 27-02-02 15:45

I den oprindelige Gosford park tråd har Niels Søndergaard, med to a`er, lige
prøvet at belære mig om høflighed.
Tjaaah. Og han har sikkert stadig ikke set filmen.
Kevin
--
" We do a lot of surfing here. I like to finish operations early. " (
Lieutenant Colonel Kilgore )

> Fra: Niels Søndergaard <ns@post.cybercity.dk>
snip

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-02-02 16:44

Tina & Kevin <kevintina@mail.tele.dk> skrev:

>I den oprindelige Gosford park tråd har Niels Søndergaard, med to a`er, lige
>prøvet at belære mig om høflighed.
>Tjaaah. Og han har sikkert stadig ikke set filmen.

Nej, det har jeg ikke, og den oplysning har du jo fra mig selv, så jeg
forstår slet ikke, at du mener, du kan bruge den imod mig som en eller
anden fantastisk afsløring. Jeg kan altså ikke se, at der skulle være
noget forkert i at fortælle, at man ikke har set en film. Det er da
bedre end at lade, som om man har. Jeg har på intet tidspunkt udtalt
mig om Gosford Parks handling eller indhold, kun om mine forventninger
til den, og hvorfor i alverden skulle jeg ikke have lov til det?

Ingen i hele verden kan nå at se alle de film, der bliver produceret,
så det er vel på sin plads at sortere nogle af dem fra ud fra
forskellige kriterier. Nogle følger kritikernes anvisninger. Det gør
jeg sjældent, men jeg holder mig generelt fra film, der går i Grand og
Dagmar, da de så godt som aldrig rammer min smag. Jeg beklager, at det
generer dig, at den er anderledes end din, men det er og bliver altså
dit problem.

Niels Søndergaard

Fra : Tina & Kevin

Dato : 27-02-02 21:02

Kære Niels
Jeg fortsætter her da du jo redigerer så kraftigt som du gør, jeg mener ikke
at pointen i dette handler om hvorvidt du har set filmen, men om det er
rimeligt at hade en film man ikke har set bare fordi en anden person har set
den?
Om du har set filmen er rigtigt nok ikke så vigtigt, men at sige at dem der
har set dem er på en helt speciel måde og har en helt speciel filmsmag er en
grov generalisering, som jeg ikke føler mig personligt ramt af, men som jeg
mener alle bør være kritiske over for, uanset havd der generaliseres om.
VH Kevin

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-02-02 21:31

> [...]

>rimeligt at hade en film man ikke har set bare fordi en anden person har set

Det var nu mest for at drille Bo Warming - og dig og andre her i
gruppen. Skal man virkelig bruge smiley'er, hver gang man er ironisk?

>Om du har set filmen er rigtigt nok ikke så vigtigt, men at sige at dem der
>har set dem er på en helt speciel måde og har en helt speciel filmsmag er en
>grov generalisering

Det ved jeg da godt, og det var jo også lige præcis, hvad jeg skrev
det var. Siden du er så tungnem, så kommer citatet her:

"Jeg gav ikke nogen karakteristik af Gosford Park, for jeg har ikke
set den og kommer nok heller ikke til det. Jeg kom derimod med en
temmelig grov, men ikke helt urealistisk generalisering omkring den
type film, kritikerne elsker, og som ofte går i Grand og Dagmar og ses
af folk, der læser Information og stemmer på Enhedslisten."

Det kan da godt være, man skulle overveje at begynde at bruge
smiley'er.

Niels Søndergaard

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 28-02-02 15:12

Niels Søndergaard skrev:

> Det kan da godt være, man skulle overveje at begynde
> at bruge smiley'er.

Nej. Man skal ikke altid fedte for laveste fællesnævner, der ikke kan
læse indenad.

--
Mvh. Peter

Fra : Ole Mikkelsen

Dato : 28-02-02 21:25

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Man skal ikke altid fedte for laveste fællesnævner, der ikke kan
> læse indenad.
>
> --
> Mvh. Peter

Jeg har set filmen. Den er kedelig som et kammerspil fra 70'erne. Godt
skuespil - javel, men hvad nytter det, når der ikke er noget fremdrift i
historien. Det er den dårligste film, jeg har set i år.
/Ole