min hund trodser mig
Fra : tina

Dato : 24-02-02 07:39

Hej NB
Jeg har en Tervueren tæve der er 1år og hun er begyndt at trodse mig, når vi
går tur og når hun er løs.
Vi kan kalde og kalde men ligemeget er det.Vi kan gå modsat og gemme os alt
, men hun vil ike med hjem.
Og det er ikke fordi at hun kommer i snor hver gang vi kalder på hende.Og
det er pinligt at man ikke kan kalde sin hun til sig hver gang
,Jeg vil lige sige, at det er ikke hver gange der er indkaldelses problemer.
Vi går til træning 2 gange om ugen og træner hver dag morgen og aften.Kan
nogen hjælpe mig
Hilsen Tina

Fra : Stine Frandsen

Dato : 26-02-02 23:57

Hej
Først handler det jo om hvordan du reagerer når hun så kommer ??
Altid glad og masser af godbidder Men det går jeg ud fra at du gør
Hvad siger de på din træningsplads ??
Er der nogle specielle situationer hun ikke kommer i ?? F.eks. andre hunde,
katte aov. ???
Kan du skrive lidt mere udførligt, lidt om dine reaktioner, stemmeføring
osv. så er det lidt lettere at komme med nogle ideer til hvad der kan
hjælpe.
Har du evt. kontaktet din opdrætter for et råd ???

Stine Frandsen
Kennel Santippe's
http://santippe.homepage.dk

tina <simon.leth.jensen@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7c0e67$0$245$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : ulla

Dato : 27-02-02 00:31

Jeg havde i sin tid en labrador-tæve ... pragtfuld hund med
selvværd i topklasse.
Da hun var ca. et år, begyndte hun sin "pubertet" ... og så havde
vi 14 dage med intern "magtkamp". Hun begyndte at tisse inde
under bordet .. mens jeg så det!!! Et klart signal om, at dette
var hendes territorium!!!

Kan det tænkes, at din hund osse prøver at overbevise dig om, at
hun vil tilegnes sig en højere rang??

Bedste hilsener
Ulla

Fra : tina

Dato : 03-03-02 08:24

Hej NB.
Når jeg kalder på hunden får hun altid ros og godbidder, min kæreste mener
nok at jeg roser hende for meget og det er nok også rigtigt.
Jeg bruger meget denne øvelse plads og fri plads og fri når vi leger med
bold, men når vi skal hjem og hun ikke syntes det er det der det går galt.Så
holder hun en afstand fra mig og intet hjælper.Så prøver jeg at lege med
hende lidt igen også plejer det at gå og få hende med hjem.
Men det er forskelligt for hvis hun ikke har været aktiv i nogle dage og vi
så kommer ud begynder hun på det sjov, for da der var alt det stormvejr var
det begrænset hvor meget vi kom ud.og det var der det begyndte.
Der er ikke problemer når hun leger med andre hunde,der er hun nem til at
komme og folk roser mig og siger jeg har en lydig hund. Det er tit at hun
hellere vil lege med bolden end hunden. Detr syntes jeg alligevel er
utroligt.
Hilen Tina

Fra : Stine Frandsen

Dato : 03-03-02 12:05

Hej
For det første : Nej , man kan IKKE rose en hund for meget.

Det næste er at du skriver i leger meget med bold. Prøv i en periode at lade
være med det. At lege med bolde, pinde m.m. stresser hunde.
Lav i stedet roligere aktiveringsøvelser med hende. F. eks. spor, søge efter
ting/genstande, frit søg på foder, godbidder gemt under spande osv.
Og gå ture i gågader, det trætter en hund helt utroligt

Samtidig kan du træne indkald og afstressning under leg med andre hunde.
Kald hende til dig, og hold hende der. Gå lidt væk fra de andre hunde og få
hende til at slappe af - lav evt. kontaktøvelser med hende, rulle osv.
efter et stykke tid kan du så slippe hende og give fri til leg.

Næste spørgsmål : Hvad er FRI PLADS ???????

Den kommando har jeg aldrig hørt om

En belgier er en aktiv hund og du skal huske på at hun er omkring første
løbetid.
Når vejret er for dårligt !!! ???? ( eller er det førerens beklædning *G*)
så lav aktivering indendøre - gem godbidder, træn simple øvelser som
deløvelser til apport, igen søgeøvelser på godbidder gemt under kopper,
tallerkener m.m. eller træn cirkusøvelser med hende. Du kan lære hende at
danse, gå på bagben osv.

Du kunne også så småt begynde at cykeltræne med hende, men husk at hun kun
må trave - ikke galoppere.

Håber noget af det kan bruges

Fra : Pia

Dato : 04-03-02 09:04

"Stine Frandsen" <santippe@knus.dk> wrote in message
> Du kunne også så småt begynde at cykeltræne med hende, men husk at hun kun
> må trave - ikke galoppere.

Hvorfor må de ikke galoppere?

:Pia

Fra : Stine Frandsen

Dato : 04-03-02 19:49

> Hvorfor må de ikke galoppere?
>
> :Pia

Og så er det man skal komme med et helt vildt klogt svar *G* MEn helt ærligt
kan jeg ikk elige huske den præcise årsag til at de ikk emå galoppere, men
mener at huske noget med stress(igen) samt hundens naturlige bevægemønster,
der er trav til længere afstande og galop til de korte. I trav løber hunden
uden at bruge den helt samme muskelmasse!!! og energi og derfor kan de bedre
fysisk holde til længere ture.. MEner det er noget i den retning. At det
har noget at gøre med at de under galop producerer stress-hormon ( optagt
til jagt f.eks.) Det er det samme med leg med bolde osv. hvor hunden også
"tæsker" af sted.

Men jeg sammenligner det lidt med mig selv - jeg kan bedre holde til at løbe
f.eks. 5 km i roligere tempo end i fuld "der ud af" -

Stine

Fra : Pia

Dato : 04-03-02 20:15

> Og så er det man skal komme med et helt vildt klogt svar *G* MEn helt
ærligt

Jo, der er lige det, at min hund synes det er vildt sjovt at jeg cykler (vi
har kun prøvet et par gange pga vejret) og HOPPER op og ned mens han løber
ved siden af - jeg skal køre meget hurtigt før han løber lige. I øvrigt er
han pasgænger!

:Pia

Fra : Jan

Dato : 07-03-02 00:14

"tina" <simon.leth.jensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> komme og folk roser mig og siger jeg har en lydig hund. Det er tit at hun
> hellere vil lege med bolden end hunden. Detr syntes jeg alligevel er

Jeg syntes det lyder som om du gør mange rigtige ting og at i har et dejligt
liv, det der er problemet er at hunden læser dig og ved hvad du siger og
mener længe inden du rent faktisk får det udtrykt, du afslører dig selv med
dit kropssprog og det er tilsyneladende en lille klog dame der ved at være
meget opmærksom på dig, har fundet ud af en masse ting om dig. Ikke nok med
det, men den har også fundet ud af hvordan den skal få dig til at blive og
lege lidt ekstra, det er bestemt ikke fordi den trodser dig, det er heller
ikke fordi den bevidst forsøger at snyde sig til mere leg, den sender blot
et signal til dig om at den ønsker at lege mere, og det har du tidligere
accepteret ved at du har genoptaget legen, og det forsøger den så at gøre
igen, når den har lyst til at lege mere.

Hvis du havde været mere konsekvent og holdt fast på at gå hjem når du ville
hjem, så var det aldrig sket, ligeledes ville det heller kunne ske hvis ikke
hunden havde så let ved at forstå dig.

Du kan gøre flere ting, f.eks.

1) Du fra nu af være konsekvent og gå når du vil gå, den skal nok følge med
når det forstår hvad du mener, du kan evt. i starten hoppe og springe lidt,
så hunden bare tror at i påbegynder noget nyt, evt. spille lidt med bolden
selv og gøre den misundelig, så skal den nok komme.

2) Du kan sløre dit kropssprog og på et tidspunkt i legen når du vil hjem,
som lyn fra en klar himmel sætte snoren på den, og gå.

Når jeg tror i har et dejligt liv sammen, så er det fordi hunden givetvis
finder tryghed i at den har så let ved at forstå dig. Den modsatte
situation, at den ikke har nemt ved at forstå dig, gør dog ikke hunden mere
utryk, den vil derimod tage udfordringen op og forsøge også at forstå dig,
også når du slører dit kropssprog. Det kan give anledning til misforståelser
fordi hunden tolker forkert, det må du endelig ikke lade føre til en negativ
konfrontation, blot udtryk dig mere tydeligt, så vil du se at hunden
lynhurtigt tolker om og gør det rigtige.