Supernøjagtig bestemmesle af en større van~
Fra : J.R.

Dato : 26-02-02 21:00

Hej.

Jeg står overfor at skulle bestemme vandmassen i en beholder på ca. 600
liter vand.

Og det så nøjagtigt, som det overhovedet kan lade sig gøre.
Gerne ned til 1/10 - 1/100 gram.

Findes der en smart metode, eller en fintfølende vægt, som samtidigt kan
tage de ca. 600 kg.

Hilsen J.R.

Fra : stephen frederiksen

Dato : 26-02-02 23:20

>Gerne ned til 1/10 - 1/100 gram

det kommer vel an på hvordan dette vand er opbevaret, især med hensyn til
fordampningen og damptrykket, jeg vil mene at det bliver svært at måle så
præcis.
men eller skulle en strain-gauge + AD med stor bit opløsning kunne klare
det.

stephen

Fra : N. Foldager

Dato : 27-02-02 22:52

J.R. skrev:

>Jeg står overfor at skulle bestemme vandmassen i en beholder på ca. 600
>liter vand.
>
>Og det så nøjagtigt, som det overhovedet kan lade sig gøre.
>Gerne ned til 1/10 - 1/100 gram.

En måleusikkerhed på 0,00002 til 0,0002 promille lyder enten meget,
meget specielt eller urimeligt.
Hvad skal man med 8 betydende cifre?

>Findes der en smart metode, eller en fintfølende vægt, som samtidigt kan
>tage de ca. 600 kg.

Hvis beholderen kan flyttes over på en vægt før og efter (eller under)
fyldning, vil det være det mest nøjagtige.

Men jeg tror ikke, du finder en vægt med den lave, relative
usikkerhed.

Hvis beholderen ikke kan flyttes, og hvis vandmængdens form er
uregelmæssig, så den ikke kan måles nøjagtigt ud, kan man benytte et
fortyndingsprincip:

En kendt (nøje afvejet!) mængde indikator-stof (f.eks. et
azo-farvestof eller et radioaktivt stof) sprøjtes ned i vandet. På en
eller anden måde skal der så omrøres indtil indikatoren med sikkerhed
er fuldt opblandet. (Der må jo ikke spildes så meget som een dråbe med
en evt. omrører). Herefter udtages en prøve til nøjagtig
koncentrationsbestemmelse (f.eks. spektrofotometri eller
scintillationstæller).

Hvis intet af farven sætter sig på beholderens vægge, kan du gå ud
fra, at massen af indikator, M, før og efter tilsætningen er den
samme:

Mf = Me

Du kender koncentrationerne før og efter: Cf og Ce.

Dermed har du:

Cf Vf = Ce Ve

hvor Vf er indikatorvæskens volumen ( = indikatorens fordelingsrum
inden tilsætningen. I sprøjten)

Ve = det søgte vandvolumen + Vf.

Det søgte vandvolumen = Ve - Vf.

Gang med væskens vægtfylde for at få massen.

Temperaturvariationer på 1 grad vil give ændringer på volumnerne på 4.
eller 5. betydende ciffer.

Metoden vil nok have en usikkerhed af størrelsesrdenen 0,1% - 1%.

Man kan også tilføre en bestemt mængde varme, men så skal væsken være
totalt isoleret, eller i hvert fald varmeafgivelsen som funktion af
temperaturen være kendt og fuld opblanding igen vigtigt. Næppe
realistisk.

Venlig hilsen

Niels Foldager

P.S. Når man beder om hjælp fra andre, er det høfligt ikke at gøre det
anonymt.