aktivering uden godbidder?
Fra : Pia

Dato : 26-01-01 13:00

Nogen gode ideer? Jeg skal til at have Max vænnet til at være alene
hjemme, han har nu fulgt mig som en lille skygge i 8 dage og jamrer og
gør så det høres i hele boligblokken, hvis jeg blot forsvinder rundt om
hjørnet i 30 sekunder. Han virker tryg nok ved lejligheden og som om han
føler sig hjemme.

Men han er bare ikke så madglad, som jeg troede, inden jeg fik ham. Han
gider dårligt spise sin mad op, der er mindst 1/3 tilbage af dagens
afmålte ration. Godbidder til træning (sit, slip, kom) virker ca. 2
gange måske 2 gange om dagen, jeg bruger mad eller kiks af samme
størrelse, som jeg bider over, altså meget små portioner. Gider ikke
lede efter dem, som for eksempel at han ser jeg smider en håndfuld i
legetøjskurven. Han hopper i og gnasker en, hvorefter hylekoncerten
begynder igen, selvom jeg lige så stille er smuttet i mellemtiden, uden
han så det. Jeg har ikke råd til at købe hus lige her og nu, så vi ikke
generer nogen! Klager naboen, kan vi blive tvunget til at skille os af
med ham.

Da jeg arbejder hjemme, er det ikke det store problem endnu, men jeg kan
hverken handle eller tage på kundebesøg og hvad jeg ellers plejer at
foretage mig. I dag da bilen gik i stå, og jeg var ude og fedte med
benzinslangen, gik han helt agurk inde i bilen på trods af, at han kunne
se mig. Han kører ellers fint med som passager.

De fleste lege og udfordringer jeg har læst om her, indvolverer
madsøgning o.lign. Han gider bare ikke. Hvis han er i legehumør er det
sjovere at gnaske i mit tøj eller drøne rundt efter en tom flaske. Det
første resulterer i, at jeg vender mig og går, det andet kan han få lov
til selv, men jeg pisker ham ikke op. Noget krudt skal de jo have løbet
af i 9 ugers alderen, smage på ting osv.

Han sover ikke i min seng, men endnu er kurven i soveværelset. Jeg
prøver så vidt muligt at bestemme, hvornår vi leger, istedet for at lade
mig forstyrre midt i noget. Som regel lægger han sig da også til at
gumle på en bamse eller sove. Under min stol.

Ost giver meget større motivation (og mindre koncentration...), men det
er jo ikke det han skal fødes op på, hvis han i forvejen spiser lidt.
Griseører er af samme grund hårdt rationeret.

Nu hvor ormekuren er overstået, havde jeg forventet bedre appetit, men
ikke endnu.

Skal jeg slæbe hans kurv med op og ned af trappen (2-etagers lejlighed)
og lokke ham til altid at sove i den om dagen, så den bliver mere
"hjemme"? Han kan generelt bedst lide gulvet, flytter sig ofte rundt til
nye pletter i løbet af en lur.

:Pia

Fra : Søren Petersen

Dato : 26-01-01 13:41

Hej Pia

Det ville hjælpe lidt hvis du skrev hvilken slags hund du havde - da nogle
hunde har visse tendenser osv.

Men generelt er hvalpe meget afhængig af selskab, især når de lige er taget
fra moderens tryghed. Har du arbejde i øjeblikket? - Hvor meget er du sammen
med din hund her i starten?

Jeg ved ikke hvor meget erfaring du har med hunde, men her er et tips, som i
hvert fald har virket på min hund. Du skriver ikke lige hvad det er du
bruger som godbidder, men et sikkert hit hos næsten enhver hund er små
leverstykker el. dejlige røde pølser (ok - de behøver ikke lige være røde)
skåret i meget små stykker. I stedet for at smide en håndfuld så han kan
lede efter dem, skal du bruge dem til en ja/nej øvelse. Når du har fået
hundens opmærksomhed med godbidden (det må også gerne være et stykke ost,
som du vist skrev at han var vild med), så lægger du godbidden på jorden og
siger nej - hvorefter han jo så ikke må ta' den (prøver han at spise den,
sætter du en hånd over godbidden og siger nej - bestemt, men stadig
venligt). Når du så løfter hånden kan du siger ja - og når han så tager
godbidden, roser du ham til skyerne (det skal du også gøre når han ikke
tager godbidden efter du har sagt nej).

Når han så er begyndt at forstå ja/nej-øvelsen kan du begynde på at lade der
gå længere tid imellem nej og ja. Til sidst prøver du at gå ind i et andet
lokale, når du har sagt nej, så hunden blot venter på at du kommer ind og
siger ja til hunden. Det er dog stadig nødt til at være en meget lækker
godbid (især når du siger at han ikke gider have almindelige godbidder).
Dette er blot for at vænne hunden til at det ikke behøver at være
ubehageligt at være alene hjemme.

Men generelt er det nødvendigt at give en 9 ugers hvalp masser af selskab og
tryghed (det er ret almindeligt at hvalpe, især når de ikke er ældre,
hurtigt bliver bange når de er alene), og give den en masser oplevelser. Så
tag den bare med alle mulige mærkelige steder, så den får en masse nye
indtryk. Det er med til at styrke hvalpens psyke.

Du må ha' held og lykke med hvalpen - og giv den nu en chance inden I
overvejer at skaffe jer af med den, jeg er ret sikker på at hvalpens hylen
og gøen holder op. Invitér dog naboerne ind, så de kan se det lille vidunder
(som på trods af størrelsen godt kan hyle og gø temmelig højt) - og vupti,
så har du ikke problemer med at få hunden luftet (mine naboer vil hellere
end gerne lufte min hund).

Venlig hilsen og hundekiks til den lille vovse

Søren og Timi

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-01-01 13:48

Søren Petersen <spet98@musik.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ffec6.64746$W81.786693@twister.sunsite.dk...
Når du så løfter hånden kan du siger ja - og når han så tager
> godbidden, roser du ham til skyerne (det skal du også gøre når han ikke
> tager godbidden efter du har sagt nej).

<> hejsa!

Jeg har altid synes det var lidt vildt at rose når hunden tager godbidden
efter at der er sagt ja(og har derfor altid undladt dette) idet godbidden er
ros i sig selv ... derimod har jeg gjort meget ud af rose når den efter der
er sagt nej lader godbidden ligge.

MVH

Anne-Marie

Fra : Pia

Dato : 26-01-01 14:37

"Søren Petersen" wrote:

> Det ville hjælpe lidt hvis du skrev hvilken slags hund du havde
>Har du arbejde i øjeblikket? - Hvor meget er du sammen
> med din hund her i starten?

Han er labrador/rottweiler! Så han burde ikke være helt så kræsen... Jeg
har ikke ret meget at lave i øjeblikket, så jeg kan heldigvis være
hjemme hele tiden eller tage ham med i bilen. Han er altså sammen med
mig eller min kæreste 24 timer i døgnet!

> men et sikkert hit hos næsten enhver hund er små
> leverstykker el. dejlige røde pølser

Dog ikke særlig nærende - jeg har prøvet, hvorefter han INTET spiser af
sit tørfoder. Pølser var ikke så sjovt.

> Men generelt er det nødvendigt at give en 9 ugers hvalp masser af selskab og
> tryghed

Naturligvis - jeg havde egentlig heller ingen forventning om, at han
skal være meget alene. Mit mål er ca. 4-5 timer ad gangen i løbet af den
næste måned. Ikke nødvendigvis hver dag. Jeg har ikke travlt. Han kommer
på besøg, får besøg, går tur udenfor butikken mens en af os handler, i
morgen skal han på golfbanen og lege med 2 søde sheltie piger vi kender.
Han er meget udadvendt og glad, da jeg tog til dyrlægen for anden gang i
dag (første gang til chip og vaccination, anden gang med en ormeprøve),
spænede han op ad trappen og for ind, for at se, om der var nogen. Han
bærer skam ikke nag! :)

> Du må ha' held og lykke med hvalpen - og giv den nu en chance inden I
> overvejer at skaffe jer af med den,

Jeg vil da gøre alt for at jeg ikke skal af med ham! Derfor mit
spørgsmål, da han må lære at være lidt stille. En af vores naboer er
tyrkere, og vil ikke have noget med hunde at gøre. Selv kunne jeg nok
godt holde larmen ud, indtil han lærer at hviske.

Det er da muligt, at det med appetitten stadig er ormerelateret - da den
første kur ikke har virket - de er nu nærmest 10 gange større... Så vi
må lige tage 3 dage mere.

Aino:

Jeg bliver stort set ikke vred på ham, og skælder aldrig ud - han er jo
kun en baby. Desværre virker gitter ikke - han hyler som blev han
pisket...

Det ser dog ud til, at han er holdt op med at "lække" når jeg lige går
ovenpå alene for eksempel, så det er da fremskridt. Jeg må bare finde
det der motiverer ham. Og måske træne når der er størst chance for, at
han er sulten! Jeg har prøvet at gå, når han snorksover - men der går
ikke et øjeblik, så vågner han og holder øje med mig.

Han kan godt lide at jage ting der larmer, så om ikke andet har
godbidden i flasken da underholdningsværdi

Jeg skal afrapportere og fortælle, om han synes om det...

Max har i øvrigt sin egen hjemmeside på http://fantopia.com/max

:Pia

Fra : Bettina

Dato : 30-01-01 08:34

åh nej, hvor er han skøn!!!
Alt muligt held og lykke med ham.

Bettina

Fra : Aino

Dato : 26-01-01 13:57

Pia wrote:

> [...]
> gør så det høres i hele boligblokken, hvis jeg blot forsvinder rundt om
> hjørnet i 30 sekunder. Han virker tryg nok ved lejligheden og som om han

Det vigtigste, så vidt jeg har læst, er, at han ikke må nå at gå i
panik. Jamrer han sig efter 30 sekunder, så øv det i 10 eller 20. Nøjes
med at gå ind i et andet rum, og luk døren efter dig. Vend ikke tilbage,
medens han kalder, vent til der er stille, og prøv lidt kortere tid
næste gang. Gå *langsomt* op i tid. Vær aldrig sur, når du vender
tilbage, uanset hvordan der ser ud.

> Men han er bare ikke så madglad, som jeg troede, inden jeg fik ham.
> Godbidder til træning (sit, slip, kom) virker ca. 2
> gange måske 2 gange om dagen, jeg bruger mad eller kiks

Måske en anden slags mad/kiks? Jeg har hørt nogle bruge tørrede
leverstykker, skulle være en succes.

> Klager naboen, kan vi blive tvunget til at skille os af med ham.

Måske skulle du tage dig en forebyggende snak med naboen, forklare, at
det er noget du arbejder på, og lad vedkommende møde dit vidunder af en
hvalp

> Da jeg arbejder hjemme, er det ikke det store problem endnu

Enestående chance for at bruge den tid det tager at lære ham det
rigtigt. Kan redde dig fra mange problemer senere.

> De fleste lege og udfordringer jeg har læst om her, indvolverer
> madsøgning o.lign. Han gider bare ikke. Hvis han er i legehumør er det
> sjovere at gnaske i mit tøj eller drøne rundt efter en tom flaske.

Hvad med en enkelt godbid nede i en flaske, hvor han er nødt til at
bruge lidt tid - og koncentration - på at få den ud.

> mig forstyrre midt i noget. Som regel lægger han sig da også til at
> gumle på en bamse eller sove. Under min stol.

Måske kunne han vænnes til, at når du arbejder på dit kontor må han ikke
komme derind, f.eks. ved hjælp af et børnegitter. Altså, han kan se og
høre dig, så der er ingen grund til panik, men han kan lige så godt
lægge sig og slappe af (eller lege med sig selv), for du kommer ikke og
henter ham.

> [...]
> og lokke ham til altid at sove i den om dagen, så den bliver mere
> "hjemme"? Han kan generelt bedst lide gulvet, flytter sig ofte rundt til

Kurven skal i hvert fald være et ubetinget godt sted, hvor der altid
sker gode ting godbidder/ros/nussen, det må ikke være et sted hvor han
sendes hen i vrede.

Jeg mener, at det er Roger Abrantes, der har skrevet et lille hæfte om
det at lære hunden at være alene hjemme.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 26-01-01 14:27

Aktivering uden brug af godbidder. Her kan jeg nævne, at jeg bruger en
bold som belønning til min ikke-madglade hund.

Men rent faktisk tror jeg, at din hund lider af stress i forbindelse
med alene-hjemme-problemet.
Du kan prøve at kontakte en hundepsykolog, eller besøge følgende
hjemmesider:
http://www.hundepsykologen.dk
http://www.hundepsykolog.dk

Kærlig hilsen Lone og Makker

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Pia

Dato : 26-01-01 14:57

ja, han er simpelthen mor-syg. Men, nu ser vi tiden an. Vi andre skal jo
også have mere end en uge på nyt job inden vi lærer alting - det er bare
svært at gøre ham tryg, hvis der ikke er noget der er spændende nok til,
at man glemmer det farlige.

Måske har han ondt i maven af orm eller kur, der kan være så meget. Men
jeg gemmer dine links!

:Pia

Fra : Michael

Dato : 29-01-01 00:38

Heeej !

Min dejlige lille cavalier king charles havde haft det knap så godt inden
hun blev adopteret af mig og min lille familie ( hmm og resten af familien
*SS* ) og jeg troede faktisk at vi ville få et kæmpe problem ( hun er en
trygheds narkoman af første grad ) så jeg lagde første salen i blød, for det
er/ var godt nok mange år siden vi i familien har haft en enkelt hund, men i
starten handlede jeg to til tre gange om dagen, ( jeg gik hjemme ) og tog
hende med hver gang så hun lærte at selv om jeg gik så kom jeg tilbage igen,
med MAD hæ hun troede nok at det var det jeg hentede, men ideen er at når du
kommer ud så får hunden først god biden når den sidder stille/ pænt på den
måde belønner du ønsket adfærd.

Efter en tid begyndte jeg at lade hende alene medens jeg gik ud med
skraldeposen, vi har en affaldsskakt lige uden for døren, førhen kom hun med
ud på trapperne. Igen fik hun først en godbid når hun sad pænt.

en anden go ting er en kat for den er jo altid hjemme.

I skal nok passe på ikke at være så søde ved ham at i er sammen med ham 24
timer i døgnet for det eneste han lære af det er hjælpeløshed og det er
trist for det er svært at få bugt med. Min bror aflev sin shcæfer i en alder
af ca.2,5 år fordi hun åd alt ( sofa 3stk, paneler, døre osv. tro mig det
ønsker i jer ikke ) og hendes problem var indlært hjælpeløshed, hun havde
også tilbragt 24 timer i døgnet med farmand, men pludselig kunne det ikke
længere lade sig gøre, og namnam.

Men held og lykke og go fornøjelse for det er en fornøjelse at få hund med
alt hvad det indebær.Og husk man kan næsten ikke starte for tidligt men
nænsom træning, men man kan godt forkæle dem for meget.

hilsen Amani og Dali