E.T. .... Telefon ... Hjem
Fra : Tenzel Kim

Dato : 26-02-02 16:33

Så lige den danske trailer til E.T.

Wow, hvor bliver det fedt at kunne se den med dansk tale

Kunne ikke rigtigt finde ud af om jeg skulle grine eller græde.

Tenz.

Fra : Klaus G.

Dato : 26-02-02 17:02

> Wow, hvor bliver det fedt at kunne se den med dansk tale
omg, tror jeg graver mig ned...

> Kunne ikke rigtigt finde ud af om jeg skulle grine eller græde.
Nok det sidste....

--
Klaus G.

Klaus_godt@hotmail.com

Fra : Peter Larsen

Dato : 26-02-02 17:36

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> wrote in message
> Så lige den danske trailer til E.T.
>
> Wow, hvor bliver det fedt at kunne se den med dansk tale
>
> Kunne ikke rigtigt finde ud af om jeg skulle grine eller græde.
>
> Tenz.

det er bare løgn, det er bare så fucking meget løgn.

Hvad fanden sker der for dem? Vi må da gøre et
eller andet.

Hilsen
Peter, der er meget fortvivlet

Fra : Tenzel Kim

Dato : 26-02-02 18:44

Peter Larsen wrote:

> det er bare løgn, det er bare så fucking meget løgn.
>
> Hvad fanden sker der for dem? Vi må da gøre et
> eller andet.

Det eneste du kan gøre er nok at kontakte goe gamle Steven og sige at
det er for dårligt, da det vist nok er moderselskabet eller ham selv der
har besluttet at den skulle dubbes rundt omkring i verden.

Der kommer dog også nogle få kopier med originaltale.

Tenz.

Fra : Peter Larsen

Dato : 26-02-02 22:25

Hey

Det er UIP der har den ikke?

hilsen

Peter

Fra : Tenzel Kim

Dato : 27-02-02 15:28

Peter Larsen wrote:

> Det er UIP der har den ikke?

YUP

Tror dog ikke der er så meget at klantre dem for, da de vist har prøvet
at få fat i flere original-kopier end det var planen fra moderselskabets
side.

Tenz.

Fra : Morten DH

Dato : 26-02-02 20:47

Tenzel Kim <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C7BAA96.8030407@hotmail.com...
> Så lige den danske trailer til E.T.
>
> Wow, hvor bliver det fedt at kunne se den med dansk tale
>
> Kunne ikke rigtigt finde ud af om jeg skulle grine eller græde.

Hvis ikke din kalender står på 1. april - græd.... det er forhåbentligt løgn
ik?

Fra : Tenzel Kim

Dato : 26-02-02 21:19

Morten DH wrote:

> Hvis ikke din kalender står på 1. april - græd.... det er forhåbentligt løgn
> ik?

Well, nu lød det så dårligt at det var en smule svært ikke at grine.
Desværre er det et faktum at størstedelen af kopierne kommer ud med
dansk tale og selv om man kunne få sig en lille griner over traileren er
det absolut ikke noget at grine af

Tenz.

Fra : Sadat

Dato : 27-02-02 01:28

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så lige den danske trailer til E.T.
>
> Wow, hvor bliver det fedt at kunne se den med dansk tale
>
> Kunne ikke rigtigt finde ud af om jeg skulle grine eller græde.

Er det bare mig eller synker film industrien bare mere og mere?

--
Sadat ~ No Ones Iller
Sadat@mail.dk

- The good turn bad, and the bad die young

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-02-02 01:39

"Sadat" <sadat@mail.dk> skrev:

>"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Er det bare mig eller synker film industrien bare mere og mere?

Jeg tror, det bare er dig. Hvordan kan du postulere, at filmindustrien
synker, bare fordi en enkelt, i øvrigt gammel, film bliver forsynet
med dansk tale? Der bliver jo også mulighed for at se den på
originalsproget, så hvad er problemet?

Niels Søndergaard

Fra : Sadat

Dato : 28-02-02 17:33

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> synker, bare fordi en enkelt, i øvrigt gammel, film bliver forsynet
> med dansk tale? Der bliver jo også mulighed for at se den på

Sådan er det åbenbart blivet her i Danmark, hvis det ikke er dansk så skal
det blive det.

Men jeg mente nu også at den måde Hollywood er begyndt at fjerne scener og
slette lydspor på grund af det der skete d. 11 sep.

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 28-02-02 17:54

"Sadat" <sadat@mail.dk> wrote in message
> Sådan er det åbenbart blivet her i Danmark, hvis det ikke er dansk så skal
> det blive det.

Jeg synes nu ikke det er en generel tendens. Snarere tværtimod. Alt bliver
mere og mere engelsk. Produkter skal helst hede noget engelsk, og reklamerne
skal være engelske. Og folk er begyndt at bruge flere og flere engelske ord
og vændinger i daglig tale, selvom der findes ganske udemærkede danske
alternativer.

Joakim

Fra : Per Kristensen

Dato : 27-02-02 09:31

> [...]
>
> Wow, hvor bliver det fedt at kunne se den med dansk tale
>
> Kunne ikke rigtigt finde ud af om jeg skulle grine eller græde.

Argh, det er jo snart tyske forhold i Danmark!

Fra : Kasper Navrbjerg

Dato : 27-02-02 10:33

Tenzel Kim wrote in message <3C7BAA96.8030407@hotmail.com>...
>Så lige den danske trailer til E.T.
>Wow, hvor bliver det fedt at kunne se den med dansk tale
>Kunne ikke rigtigt finde ud af om jeg skulle grine eller græde.
>Tenz.

Hej alle.
Det lader til at I er meget enige om at ET på dansk er en vederstyggelighed.
Ok - det er da heller ikke sådan jeg husker ET, "ET, ringe hjem"

Men jeg glæder mig nu alligevel til den danske ET ... til at se den med
ungerne, som ikke forstår amerikansk eller kan læse hurtigt nok til at følge
med underteksterne. ET er jo egentlig mest for børn, eller hvad?

Mvh. Kasper

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 27-02-02 10:45

"Kasper Navrbjerg" <kana@mindless.NOcom> wrote in message
> [...]
følge
> med underteksterne. ET er jo egentlig mest for børn, eller hvad?

Jeg er så fuldstændig enig. Måske ikke i at E.T. er "mest for børn" men i
hvert fald at det er positivt at helt små børn nu også kan opleve filmen og
forstå den. For det er en film ganske små børn kan forstå og følge med i,
hvis de ellers kunne forstå hvad der bliver sagt. (Læs bare Eberts
anmeldelse)

Det er naturligvis en skam, hvis der kun kommer ganske få kopier med
original tale, for jeg er sikker på at vi er mange der gerne vil nyde et
"gensyn" (""nu da de har skam redigeret den) uden at vi skal belemres med
"tyske tilstande"

Joakim
PS: Kan man downloade en trailer med dansk tale? Og hvor? Jeg har ikke set
den og er ikke bosat i DK.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 27-02-02 10:48

Kasper Navrbjerg <kana@mindless.NOcom> escribió en el mensaje de
noticias EJ1f8.7429$NB2.178114@news2.nokia.com...

> [...]
med
> ungerne, som ikke forstår amerikansk eller kan læse hurtigt nok til at

Saa maa de jo laere det!
At synkronisere film er en uskik. Det er fordummende og en haan mod de
skuespillere der oprindeligt har lagt deres krop og stemme til filmen.

> ET er jo egentlig mest for børn, eller hvad?

Naeh.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kasper Navrbjerg

Dato : 27-02-02 11:23

Lars Hoffmann wrote in message ...
> [...]
>At synkronisere film er en uskik. Det er fordummende og en haan mod de
>skuespillere der oprindeligt har lagt deres krop og stemme til filmen.

Lars! Du ved jo godt hvad jeg mener Det kan da ikke være en uskik at
synkronisere film til børn - det er da synd for ungerne at de ikke kan komme
i biografen før de kan læse hurtigt nok til undertekster, eller hvad?
Du ville nok heller ikke syntes det var videre fedt at gå ind og se ET
sammen med en masse forældre der skulle sidde og synkron-oversætte for
poderne.
....Godt så! Nu ved du hvad jeg mener, så skal du bare mene det samme

>Naeh.

Jo den er - for ellers havde det jeg skrev foroven ingen relevans.

>Med venlig hilsen
>Lars Hoffmann

Selv venlig hilsen, Kasper.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-02-02 14:08

"Kasper Navrbjerg" <kana@mindless.NOcom> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du ville nok heller ikke syntes det var videre fedt at gå ind og se ET
> sammen med en masse forældre der skulle sidde og synkron-oversætte for

Interessant. Jeg husker den nemlig som særdeles mørk i episoder (som når der
spilles på gyserelementer, da Elliot først finder E.T.). Det kan godt være,
at det bløder filmen lidt op at gøre agenterne mindre truende, men jeg mener
stadigvækt ikke, at det er en film for de allermindste.

MVH
Jens

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 27-02-02 18:37

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk>

> [...]
> at det bløder filmen lidt op at gøre agenterne mindre truende, men jeg mener
> stadigvækt ikke, at det er en film for de allermindste.

Jeg er enig - den er fin til børn, men ikke til de mindste. Derfor synes
jeg også, den skal sidestilles med de fleste andre film af den type,
som ikke synkroniseres i Danmark. Det er en glidebane, mine herrer,
at sige, at det er helt fint uden forbehold. Desuden har jeg da højst
været 10 eller deromkring, da jeg så ET første gang. Jeg forstår ikke,
hvorfor nutidens børn skulle have større behov for dansk tale i dag,
når de samtidig har engelsk i skolen tidligere end dengang.

Og til dem som spørger, hvad problemet er, når der nu også er
nogle kopier på engelsk: Problemet er selvfølgelig, at alternativet
var, at ALLE kopierne var på engelsk, og så lige den detalje, at det
er skrupforkert at synkronisere film til dansk. Det skal være
undtagelsen snarere end reglen.

--
Peter Brandt Nielsen
peterbrandtnielsen@hotmail.com

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 27-02-02 19:42

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:a5j5je$kon$1@sunsite.dk...
> Det skal være
> undtagelsen snarere end reglen.

Er det ikke også PRÆCIS hvad der er tale om her? Altså en undtagelse. Hvis
vi ser bort fra animationsfilm, som traditionelt altid synkroniseres, hvor
mange andre film kan du så nævne der er blevet eftersynkroniseret i nyere
tid? Jeg vil tillade mig, nærmest uanset dit svar, at sige at det da netop
viser at vi snakker om en undtagelse frem for en regel. Og ved lige netop
E.T. kan jeg godt se en ide med det.

Joakim

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 28-02-02 17:29

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is>

> Er det ikke også PRÆCIS hvad der er tale om her?

Jo. Jeg omformulerer, så min holdning kommer bedre frem:
Det skal være så få film som muligt, der eftersynkroniseres,
og princippet skal være, at kun film decideret for mindre
børn skal eftersynkroniseres.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 01-03-02 01:10

> [...]

mener
> stadigvækt ikke, at det er en film for de allermindste.

Nej, og da heller ikke da FBI kommer marcherende i deres Biodragter
med lys i hjelmen, der giver associationer til når man selv holder
en stavlygte med hagen, for at skræmme nogen i mørket. Den måde
de bryder ind i huset er Close Encounters om igen.

For slet ikke at tale om scenen hvor ET bliver zappet med en af
de dér "få hjertet i gang igen med stød"-ting (kan aldrig huske
hvad den hedder. Defil .. defilli ... glem det.)

Spielberg har bestemt ikke lavet en børnefilm oprindeligt.

Det kan være, at det er det i den nye udgave.

Hilsen

Mark

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-03-02 01:44

"Mark Thomas Gazel" <mark@nospamgazel.dk> writes:

> Spielberg har bestemt ikke lavet en børnefilm oprindeligt.

Alligevel var det en af de første ikke-far-til-fire-film jeg så. På
engelsk. I en alder af 10, må det have været.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-03-02 01:45

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Alligevel var det en af de første ikke-far-til-fire-film jeg så. På
> engelsk. I en alder af 10, må det have været.

Nå ja, og jeg, der ellers er sådan et svagt gemyt, mener ikke, at jeg
var skræmt.
--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 01-03-02 11:32

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:
> Nå ja, og jeg, der ellers er sådan et svagt gemyt, mener ikke, at jeg
> var skræmt.

Det var da godt. Men jeg kan ikke lade være med at spørge om det er forbudt
at skræmme mindre børn lidt? Folks argumenter her for at det ikke er en
børnefilm er at der er scener der kan virke skræmmende på hel små børn. Og
hvad så? spørger jeg. Den er næppe så uhyggelig at de får traumer af det.
Her er et lille citat fra Eberts anmeldelse på
http://www.suntimes.com/ebert/greatmovies/et.html

" I wanted to see how a boy on his fourth birthday, and a girl
who had just turned 7 a week ago, would respond to the movie.
Well, it ``worked'' for both of you, as we say in Grandpa Roger's
business.

Raven, you never took your eyes off the screen--not even when it
looked

like E.T. was dying and you had to scoot over next to me because you
were afraid.

Emil, you had to go sit on your dad's knee a couple of times, but
you never

stopped watching, either. No trips to the bathroom or looking for
lost toys:

You were watching that movie with all of your attention. "

Man kan sige hvad man vil, men jeg tror ikke at man kunne lave det samme
eksperiment med en 4- og en 7-årig i Danmark med samme resultat, hvis filmen
blot var tekstet. Med dansk tale, tror jeg godt man kan. Jeg er ikek så
meget inde i det med børn, men mon ikke vi skal op til en 9-10 år før at
børn kan følge med i teksninger, og formentlig mere, for at få det hele med?
Det kan godt være at det ikke ER en børnefilm, men jeg tror måske at det er
børn i den alder (10 og under) der efterladesmed det største indtryk af den
film. Jeg var vel selv 6 eller 7 år da jeg så den i biografen, men jeg kan
ikke huske hvor meget jeg selv forstod, og hvor meget min mor fortalte mig
undervejs, men jeg tror det var det meste, som hun var nødt til at forklare
mig.

Når E.T. nu kommer op i biograferne igen, hvem mon der så er målgruppen? Jeg
tror ikke det er de normale biografpublikum fra 15 - 25 der normalt skal ind
og se de nye Hollywood actionbrag med mere. Nej jeg tror det er børn og
deres forældre som kan huske den fra deres barndom, og så måske os andre som
også kan huske den, men trænger til et gensyn. Og vi kan så heldigvis vælge
den engelsksprogede udgave. Det kan godt være at den holder for de unge og
smarte, men er de intereserede i at gå i biografen og se den? Jeg tvivle.
Især da de fleste af dem som måske gerne vil se den, allerede har set den i
tv eller på video. Den nye udgave kommer i biografen for børnenes skyld, så
lad da dem få mest muligt ud af den, på samme måde som med
animationsfilmene, som måske heller ikke altid er desiderede børnefilm...

Joakim

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 01-03-02 15:02

Jeg er til dels enig.

Min pointe er at det ikke er en decideret børnefilm, men jeg er
da sikker på, at de fleste børn kan tåle den.

Man kan så undre sig over hvorfor geværer o.lign. bliver
fjernet.

Jeg synes den falder ind i et mellemområde mht. til synkronisering
eller ej.

Hilsen

Mark

Fra : Jacob Andersen

Dato : 28-02-02 08:21

Personligt mener jeg kun at film til MEGET små børn bør oversættes. Meget
går tabt i oversættelserne, og som det er nævnt er det at sjofle med
skuespillernes præstationer. Den tendens der har været de sidste 10 (?) år
med at man også oversætter børnefjernsyn og endda hele kanaler som "The
Children's Channel" og "Cartoon Network" er helt hen i vejret, og kan ikke
undgå at betyde at børn idag har et handicap i forhold til at lære engelsk,
som jeg aldrig havde (der er ung nok til at have set ret meget engelsk
børnefjernsyn). Gode børnefilm er også underholdende uden oversættelse og de
små forstår lynhurtigt mere end man tror, det er jo som små de har nemmest
ved at lære det.

/Jacob (der ikke var ret gammel da han ikke gad se oversat børnefjernsyn)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-02-02 14:13

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> writes:

> At synkronisere film er en uskik.

Det ved jeg ikke rigtig... Jeg synes, at det er en god ting. Det er
altid rarest, når lyd og billede følges ad.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Stofa udnytter situationen - TeleDanmarks
The RockBear. ((^)) monopol - og skummer fløden."

Fra : Magnus

Dato : 27-02-02 18:09

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Det ved jeg ikke rigtig... Jeg synes, at det er en god ting. Det er
> altid rarest, når lyd og billede følges ad.

Du er oghså så gammeldags. Det næsten bliver vel, at du gerne vil have at
billedet er skapt.