Hvordan laver man "sætte i kurv" - bestill~
Fra : Elin A. Gunnars

Dato : 26-02-02 16:25

Hej.
Jeg er ikke så god til computere, men alligevel vil jeg så meget
gerne sælge mine hobbyting på internettet. Jeg er kommet igennem
(nogenlunde) med opsætningen af hjemmesiden, MEN ER DER NOGEN DER
KAN FINDE UD AF HVORDAN MAN SAMLER BESTILLINGER PÅ ET STED OG
SENDER BESTILLINGEN SOM EMAIL TIL SIDST....puha....ikke for
nybegyndere...
På forhånd tak.
Elin nybegynder i computerverdenen....

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 27-02-02 00:38

Elin A. Gunnars wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> MEN ER DER NOGEN DER KAN FINDE UD AF HVORDAN MAN
> SAMLER BESTILLINGER PÅ ET STED OG SENDER BESTILLINGEN
> SOM EMAIL TIL SIDST....puha....ikke for nybegyndere...

Well, hvis det eneste du vil er at have et sted at "gemme"
bestillingerne kan du bruge en cookie eller en session. Og naar du
skal sende e-mailen til sidst skal du benytte et eller andet script
paa din server eller webhotel til at sende mailen.

Lad os kigge lidt paa sagerne:

1) Gemme i en cookie eller session:

Taenk paa cookies og sessions som smaa rum hvor du kan gemme
informationer og kalde dem frem igen.

Forskellen paa en cookie og en session er stort set kun levetiden.
Hvor en session kun lever saa laenge brugeren er paa dit site kan en
cookie leve paa brugerens PC fra gang til gang.

For at bruge sessions og cookies optimalt skal du benytte noget
serverside scripting - f.eks. ASP (Active Server Pages). Du skriver
selv at du er nybegynder. Vaer opmaerksom paa at du som minimum skal
kunne HTML for at tage skridtet videre til ASP.

Start eventuelt med at laese disse to sider:

http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion12.asp
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion13.asp

2) Sende en e-mail

For at sende en e-mail fra en hjemmeside skal dit webhotel eller
server vaere sat op paa en speciel maade. Det kan enten vaere med
Frontpage extensions (temmeligt ufleksibelt) eller med en
mailkomponent til ASP eller PHP (langt mere anvendeligt). Naar du
foerst er kommet igang med ASP eller PHP er det ikke svaert at sende
mails.

KONKLUSION:

Du skal laere enten ASP eller PHP for at komme igang med at
realisere dine droemme om en webshop med "indkoebskurv".

Eller skal du nu det....?

For hvad med at leje en webshop - altsaa et webhotel, som er sat op
som en faerdig webshop klar til at fylde varer ind paa hylderne. Det
er supernemt og saa kan du koncentrere dig om business siden istedet
for at begrave dig i avancerede kode og teknik.

Tag en kigger paa nettet - du kan finde saadan nogle
butiksloesninger en masse steder - f.eks. hos www.scannet.dk

Held og lykke med e-handlen!

Mvh
Jonas

Fra : p@lex

Dato : 02-03-02 01:00

er det en begrænset varegruppe F.eks 10-15 vare, kan en formular sagtens
benyttes.

har brygget en lille hurtig test side sammen her
http://www.place4you.dk/hobbysalg.htm

prøv at lave en bestilling, den sidste side du kommer til er for at vise
hvad der bliver sendt til en e-mail og i eksemblet her også til en
liste-side på hjemmesiden.

MvH
Palex

hvor samtlige vare skrives ind og ved en tjekbox