Messer's bog, "linear algebra - gatew..."
Fra : Jacob Jensen

Dato : 26-02-02 15:16

Er det en fejl nederst på side 324 at der står:

"A matrix Pis orthogonal if and only if P^t P = I"

Skulle der ikke stå "orthonormal" istedet for "orthogonal"?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-02-02 16:51

Jacob Jensen wrote:

> Er det en fejl nederst på side 324 at der står:
>
> "A matrix Pis orthogonal if and only if P^t P = I"
>
> Skulle der ikke stå "orthonormal" istedet for "orthogonal"?

Ulogisk nok er der tradition for at kalde en n×n-matrix hvis søjler
udgør en ortoNORMAL basis for R^n, en ortogonal matrix.

Til gengæld hedder en matrix hvis søjler udgør en ortogonal (men ikke
normeret) basis for R^n, så vidt jeg véd ikke noget specielt.

Mao. er det næppe en fejl.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-02-02 17:29

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Til gengæld hedder en matrix hvis søjler udgør en ortogonal (men ikke
> normeret) basis for R^n, så vidt jeg véd ikke noget specielt.

Sådanne matricer er vist også ret unyttige... Et eksempel er

/ -2 6 \
A = | |
\ 4 3 /

Læg mærke til at mens A^t*A er diagonal og invertibel (som påkrævet),
så er det samme ikke tilfældet for A*A^t.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jacob Jensen

Dato : 26-02-02 21:52

> Ulogisk nok er der tradition for at kalde en n×n-matrix hvis søjler
> udgør en ortoNORMAL basis for R^n, en ortogonal matrix.

ok... dybt ulogisk men nu hænger tingene ligesom bedre sammen)

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 26-02-02 16:55

"Jacob Jensen" <ba1oo@mail.dk> wrote in message
> Er det en fejl nederst på side 324 at der står:
>
> "A matrix Pis orthogonal if and only if P^t P = I"
>
> Skulle der ikke stå "orthonormal" istedet for "orthogonal"?
Nej, man kalder den den faktisk ortogonal, og ikke ortonormal, som man måske
nok ville have troet..

mvh
Martin