Olicom Token Ring
Fra : Vidal

Dato : 26-02-02 15:27

Jeg har fået to netværkskort: Olicom Token
Ring ISA16/4 NIC forærende. Jeg overvejer
at sætte mit eget lille netværk op mellem en
ældre IBM PC 330-P90 og min nuværende
computer for at bruge den som internet- og
printerserver.

Jeg har ikke den ringeste forstand på netværk,
og inden jeg går igang, vil jeg gerne have en
mening om det overhovedet kan betale sig at
bruge de netkort, som jo ikke er fra igår.

Kan man overhovedet få software, der kan drive
dem?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Henning

Dato : 26-02-02 15:50

On Tue, 26 Feb 2002 15:26:40 +0100, "Vidal" <vidal@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>at sætte mit eget lille netværk op mellem en
>ældre IBM PC 330-P90 og min nuværende
>computer for at bruge den som internet- og

Køb hellere to Ethernetkort, de koster mindre end 300, for to! Det
andet får du kun problemer ud af
Du skal have en MAU for overhovedet at få dem til at snakke sammen...

Fra : Vidal

Dato : 26-02-02 16:09

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse news:4u7n7ucol1j7625bsatnihkcfnro50ch4b@4ax.com...

> Køb hellere to Ethernetkort, de koster mindre end 300, for to! Det
> andet får du kun problemer ud af
> Du skal have en MAU for overhovedet at få dem til at snakke sammen...

Hvad er en MAU?

vh

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-02 16:31

>Hvad er en MAU?

Se allerede her er det tiden at overveje at dumpe dine nyerhvervede kort i
skraldespanden

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-02-02 16:27

<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=mau>

--
Jacob - www.bunk.cc
Most people prefer certainty to truth.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-02-02 21:39

<vidal@worldonline.dk> wrote:

> Jeg har fået to netværkskort: Olicom Token Ring ISA16/4 NIC

Hvis du ikke har en MAU, så smid dem ud.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 27-02-02 17:28

> Jeg har fået to netværkskort: Olicom Token
> Ring ISA16/4 NIC forærende.

<SNIP>

> Kan man overhovedet få software, der kan drive
> dem?

Softwaren (drivers) skulle ikke være et problem - men desværre er to netkort
ikke nok i Token-Ring.
Der kræves en form for en TCU for at det skal virke (ring-insertion /
removel osv.) - Fiffet med et krydset kabel virke ikke. Får du fat i en TCU
så vær også sikker på at den er til UTP kabler - der findes nemlig også
nogle tykke sorte - kaldet type 1. Hvis TCU'en har IDC connectors er den til
type 1.

Så måske er det bare den bedste idé at anskaffe et par ETH kort og et X-UTP
kabel hvis du kun har 2 maskiner.

MVH
Nikolaj

Fra : Vidal

Dato : 27-02-02 22:58

"Nikolaj B. Kjeldsen" <ask@me.plz.invalid> skrev i en meddelelse news:a5j1e6$586$1@eising.k-net.dk...

[...]

> Så måske er det bare den bedste idé at anskaffe et par ETH kort og et X-UTP
> kabel hvis du kun har 2 maskiner.

Tak for svarene. Du har sikkert ret.

(2 Olicom Token Ring 16/4 ISA NIC sælges billigt)

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard