Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ilford FP4+
Fra : Ole Jensen

Dato : 26-01-01 11:18

Hej,

Jeg er ved at fumle med filmfremkaldelse, jeg benytter FP4+ 135mm 125 ISO,
hvilken fremkalder er den bedste til denne film, bedste skarphed, fineste
korn,, og hvad med fremkalde tiden?

Ole Jensen

Fra : Kristian Amby

Dato : 27-01-01 17:27

On Fri, 26 Jan 2001 11:17:54 +0100, "Ole Jensen"
<olejensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>hvilken fremkalder er den bedste til denne film, bedste skarphed, fineste

Der er ingen træer, der vokser ind i himmelen, heller ikke hvad
fremkaldere angår

Vælg en almindelig fremkalder, jeg vil anbefale Ilford ID-11. Opløs
fremkalderen som der står i brugsanvisningen, og fremkald filmen med
fremkalderen fortyndet 1 + 1. Jeg kan ikke huske, hvor lang tid man
skal fremkalde, men det står også i brugsanvisningen.

Hvis filmen ikke bliver, som du har forventet, kan det skyldes flere
ting:

Du følger ikke brugsanvisningen; du skal vippe tanken som der står
skrevet. og du skal overholde temparaturen (20 grader)

Du har eksponeret filmen forkert.

Desuden skal filmens kontrast tilpasses det udstyr du har. Det er især
forstørrelsesapparatet, der er kritisk. Hvis du har farvehoved (med 2
eller 3 knapper; ét til gult, ét til magenta og evt. ét til cyan),
skal du fremkalde filmenen længere for at få større kontrast. Prøv med
10% ekstra.

Men begynd nu med at følge brugsanvisningen.

Mvh
Kristian Amby

Fra : Jensen

Dato : 27-01-01 22:42

> [...]
> eller 3 knapper; ét til gult, ét til magenta og evt. ét til cyan),
> skal du fremkalde filmenen længere for at få større kontrast. Prøv med

Øh, den forstod jeg ikke ! En FP4+ er da så vidt jeg husker en S/H film og
jeg kan ikke forstå hvorfor den e.v.t. skal fremkaldes længere fordi der
bruges et farvehoved på forstørelsapperatet. Filtrene skal selvfølgelig slås
fra når der ikke bruges multikontrastpapir. Derudover kan jeg ikke se der
skulle være nogen forskel, men kom venligst med en forklaring, det er altid
rart at lære noget.

Jensen

Fra : Kristian Amby

Dato : 28-01-01 11:32

On Sat, 27 Jan 2001 21:42:08 GMT, "Jensen" <tildig@mail.dk> wrote:

> [...]
>skulle være nogen forskel, men kom venligst med en forklaring, det er altid

Et almindeligt forstørrelsesapparat har kondensator (det kraftige
"forstørelsesglas"), der bruges til at samle det meget spredte lys,
der kommer fra glødepæren. Det har et farhoved ikke. Der er istedet et
blandingskammer, der skal blade lyset fra farvefiltrene. Lyset der
kommer herigennem er blødere, end det, der er kommet igennem
kondensatoren. Derfor skal man sandsynligvis fremkaldere lidt længere,
for at give negativet mere kontrast.

Farvehoveder har desuden den fordel, at de dæmper ridser og støv på
negativet, hvor de andre nærmest forstærker disse. Og det er jo helt
klar en stor fordel.

Ud fra dette skulle man så tro, at forstørrrelsesapparater med
kondensator giver bedre billeder end med farvehoveder. Det er ikke
tilfældet. Jeg forstår egentligt heller ikke hvorfor.

Det giver kun blødere billeder, men det kan man jo kompensere mod ved
at fremkalde filmen lidt længere, eller kopiere på hårdere papir som
multigrade, man har jo filtrene lige ved hånden,.

Mvh
Kristian

Fra : Jensen

Dato : 28-01-01 22:03

Jeg tør ikke sige du ikke har ret, men jeg har ikke observeret det du
beskriver og jeg har ellers adgang til følgende:

1. Opemus 3 m/farvehoved 24x 36 + 6x6 Schneider-Kreuznach Componon
1:4/50 mm.
2. Opemus 4 24x36 + 6x6 Schneider-Kreuznach
Componon 1:5,6/80 mm.
3. Axonat (Me/opta) 24x36 Meopta Belar 1:4,5/50
mm.
4. Liesegang Uni-Rax || 6x6 Schneider-Kreuznach
Componar 1:4,5/75 mm.
5. Liesegang Uni-Rax 0 24x36 Schneider-Kreuznach
Cassar 1:3,5/50 mm.
6. Durst (kan ikke huske modellen) m/farvehoved og Durst (mener jeg)
objektiv 1:2,8/50 mm

Jeg vil prøve at være opmærksom på det i fremtiden.

Fra : Kristian Amby

Dato : 29-01-01 22:38

On Sun, 28 Jan 2001 21:02:36 GMT, "Jensen" <tildig@mail.dk> wrote:

Jeg har set det med samme forstørrelsesapparat med 2 forskellige
hoveder. Jeg bruger Beseler med farvehoved og én af mine venner har et
forstørrelsesapparat magen til, blot med sort/hvid hoved. Jeg har
flere gange lånt "hans hoved" til negativer, der var for bløde til
"mit hoved". Det var før multicontrast papir, nu har det problem jo
løst sig selv.

Men det er nu ikke noget jeg har opdaget. Førhen opgav Ilford
fremkaldertider til begge typer. Nogle kan måske huske
fremkaldertiderne til G 0,55 og G 0,7.

Hvis jeg må citere Ilfords hæfte: Ilford kemikalier til Ilford film og
papir. Jeg ved ikke hvor gammelt det er, men jeg vil gætte på sidst i
70'erne:

"Under normale forhold vil en fremkaldelse til G 0,55 give fine
resultater i forstørrelsesapparater med opallamoe og kondensator eller
dobbeltkondensator. Benyttes der et forstørrelsesapparat af anden type
kan det være ønskeligt med en større kontrast. F.eks. anbefaldes det
at fremkalde til G 0,70 ved anvendelse af forstørrelsesapparater med
koldtlys. Den samme kontrast er også velegnet til
forstørrelsesapparater med opallampe og matskive (opalskive) i stedet
for kondensatorlinser."

Hvorfor Ilford så har droppet de 2 fremkaldertider ved jeg ikke. Jeg
mener den de nu opgiver, liggere nogenlunde midt i mellem. Det er
sikkert ikke rigtigt i tidens ånd med næste-mere-end-fuldautomatiske
kameraer at forvirre folk med 2 fremkaldertider.

Fra : Jensen

Dato : 30-01-01 17:43

Tak for en fin forklaring.

> [...]
> sikkert ikke rigtigt i tidens ånd med næste-mere-end-fuldautomatiske
> kameraer at forvirre folk med 2 fremkaldertider.

Schneider-Kreuznach

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 01-02-01 00:04

Hej Ole

> [...]

>hvilken fremkalder er den bedste til denne film, bedste skarphed, fineste

Jeg vil anbefle dig at fremkalde i Ilford ID 11.

Ilford angiver selv i deres datablad at det bedste resultat opnås ved
at fremkalde i fortyndet fremkalder, 1 del fremkalder til 1 del vand,
og så fremkalde i 8 minuter ved 20 grader, agitering 10 sekunder hver
minut (vend tanken op og ned 4 gange).

Vil du ha skarpere kontur skal du i stedet anvende fortinding 1:3 og
fremkalde 18 minnuter.

Jeg har selv i mange år anvendt FP4 og ID 11 med meget godt resultat,
jeg har i de fleste tilfälde fremkaldt med fortynding 1:1.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige