/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Upload??
Fra : Hans H.V. Hansen


Dato : 26-02-02 07:11

I går havde jeg udbygget mit 'slægts-site' med et større antal
grafikfiler (familiefotos) og afprøvet det hele meget grundigt på egen
PC.

Jeg regnede med. at jeg med 'Stones WebWriter' uden videre problemer
kunne uploade hele dynen!

Det kunne jeg for så vidt også - på serveren virkede det bare ikke! :(

Det gør det nu - men først efter ca. 6 timers koncentreret indsats,
heraf knap to timers 'opkoblingstid'.

Det mest frustrerende er dog, at jeg selv ikke nu er 100% klar over,
hvad der først gik galt - og altså præcis HVORFOR det nu funker??

Jeg fik dog en formodning om, at nogele af problemerne havde at gøre med
suffix'erne til grafikfilerne:
På egen PC kan man vist godt 'kalde' filx.JPG med: SRC="filx.jpg" - men
det går vist ikke på serveren??

Hvor (på nettet) kan man læse/lære mere om upload??

--
med venlig hilsen
Hans

 
 
Andreas Kryger Jense~ (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Kryger Jense~


Dato : 26-02-02 07:34

> Jeg fik dog en formodning om, at nogele af problemerne havde at gøre med
> suffix'erne til grafikfilerne:
> På egen PC kan man vist godt 'kalde' filx.JPG med: SRC="filx.jpg" - men
> det går vist ikke på serveren??


Hvis serveren kører *NIX er det ikke lige godt,
men Windows er ikke "case sensitive", som det hedder.

> Hvor (på nettet) kan man læse/lære mere om upload??
Det er et lidt bredt spørgsmål - kan du ikke uddybe?

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen
http://www.compose.subnet.dk
Hodie adsit, cras absit



Hans H.V. Hansen (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans H.V. Hansen


Dato : 26-02-02 17:57

Andreas Kryger Jensen <xylofonius@hotpop.com> wrote:
....
> Hvis serveren kører *NIX er det ikke lige godt,
> men Windows er ikke "case sensitive", som det hedder.

OK, så er TDCs server utvivlsomt *NIX(?)
Men du giver mig en idé: Så må jeg kunne kopiere mine filer over på min
'*NUX' partition og teste dem (bedre?) dér!
....
> Det er et lidt bredt spørgsmål - kan du ikke uddybe?
Joh, men det er så det med at begrænse sig - så det (for)bliver af
almen interesse!

1. 'Case sensitive' fil-suffix'er har vi berørt - men *skal* man
overhovedet tilføje (indtaste) et sådant suffix, når man gemmer, eller
finder systemet selv ud af det? Hvis jeg gemmer en fil som 'filx.jpg',
kan den tilsyneladende dukke op på serveren som filx.JPG?

2. Når jeg tilføjer grafikfiler til et projekt, optræder de umidelbart
med HTM-ikoner(?) Først efter at de er uploaded, skifter de til
'grafik-ikon'!

3. Kan det tænkes, at filer bliver beskadiget under upload?

4. Hvordan 'spejler' jeg mit projekts 'mappehierarki' på serveren?
Hvis jeg til projektet føjer en fil fra en anden mappe, listes den som
'mappex\fily' (eller 'mappex/fily'?) - men hvorledes fortæller jeg
serveren, hvor 'mappex' befinder sig i hierarkiet (eller
'..\mappey\mappez\filv')? Der ser ud til. at man kan etablere mapper på
serveren 'direkte' - altså kun mens man er forbundet med den? Bør/skal
man det?
Eller *skal* alle mapper ligge 'under rodmappen'?

Det er svært for mig at være mere specifik - netop fordi, jeg ikke har
fuldt overblik over, hvad der egentlig foregår! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Andreas Kryger Jense~ (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Kryger Jense~


Dato : 26-02-02 18:26

> OK, så er TDCs server utvivlsomt *NIX(?)
Unix, Linux, freeBSU, Xenix (?), Minix, etc.

> Men du giver mig en idé: Så må jeg kunne kopiere mine filer over på min
> '*NUX' partition og teste dem (bedre?) dér!
Linux?

> Joh, men det er så det med at begrænse sig - så det (for)bliver af
> almen interesse!
Du skal nok over i dk.edb.internet hvis du vil diskutere den tekniske del af
upload.

> 1. 'Case sensitive' fil-suffix'er har vi berørt - men *skal* man
> overhovedet tilføje (indtaste) et sådant suffix, når man gemmer, eller
> finder systemet selv ud af det?
Det kommer vil an på systemet

>Hvis jeg gemmer en fil som 'filx.jpg',
> kan den tilsyneladende dukke op på serveren som filx.JPG?
Det burde den vil ikke kunne, medmindre upload-programmet laver fiduser.

> 2. Når jeg tilføjer grafikfiler til et projekt, optræder de umidelbart
> med HTM-ikoner(?) Først efter at de er uploaded, skifter de til
> 'grafik-ikon'!
Det er dit program (eller windows), der roder rundt.

> 3. Kan det tænkes, at filer bliver beskadiget under upload?
Tja, vel ikke så meget, at .jpg bliver til .JPG.

> 4. Hvordan 'spejler' jeg mit projekts 'mappehierarki' på serveren?
> Hvis jeg til projektet føjer en fil fra en anden mappe, listes den som
> 'mappex\fily' (eller 'mappex/fily'?)
Strukturen i dos/windows er x:\mappe\foo.bar.
På nettet er det www.xxx.com/mappe/foo.bar

- men hvorledes fortæller jeg
> serveren, hvor 'mappex' befinder sig i hierarkiet (eller
> '..\mappey\mappez\filv')?
i html eller hvad?
<a href="mappe2/fil.html"> leder efter fil.html i mappe2, der ligger i
roden.

>Der ser ud til. at man kan etablere mapper på
> serveren 'direkte' - altså kun mens man er forbundet med den? Bør/skal
> man det?
> Eller *skal* alle mapper ligge 'under rodmappen'?
Uha, den forstod jeg ikke helt.

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen
http://www.compose.subnet.dk
Hodie adsit, cras absit



Hans H.V. Hansen (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans H.V. Hansen


Dato : 26-02-02 23:12

Andreas Kryger Jensen <xylofonius@hotpop.com> wrote:
....
> Linux?

Ja, jeg havde ikke fattet, at *NIX også omfatter Linux.
.....
> Det kommer vil an på systemet

'Systemet', jeg i første omgang gemmer billedfilen i, er Windows 98 SE.
....
> Det er dit program (eller windows), der roder rundt.

OK - er her andre WW3-brugere, der kan kommentere dette?

> > 3. Kan det tænkes, at filer bliver beskadiget under upload?
> Tja, vel ikke så meget, at .jpg bliver til .JPG.

Næ, det var nu heller ikke det, jeg mente! Men et par gange forekom det,
at en fil, der ikke før havde virket, tilsyneladende pludselig alligevel
funkede efter at være gen-uploadet(?)
....
> - men hvorledes fortæller jeg
> > serveren, hvor 'mappex' befinder sig i hierarkiet (eller
> > '..\mappey\mappez\filv')?
> i html eller hvad?

'eller hvad', ville jeg mene (der er vel ikke tale om egentlig HTML ifm.
filoverførsel/-filplacering?)

> <a href="mappe2/fil.html"> leder efter fil.html i mappe2, der ligger i
> roden.

OK - jeg forstår,at mapperne, der henvises til, *skal* ligge i roden -
alt andet ville også forekomme umuligt, med mindre man da havde kopieret
store dele af sin filstruktur over på serveren!
......
> Uha, den forstod jeg ikke helt.
Glem det indtil videre - man skal vist kende WW3 for at kunne se det for
sig!

Mange tak for hjælpen!! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Andreas Kryger Jense~ (27-02-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Kryger Jense~


Dato : 27-02-02 15:20

> > Linux?
> Ja, jeg havde ikke fattet, at *NIX også omfatter Linux.

Nej, og nu jeg tænker over det, er det vel heller ikke en særlig indlysende
betegnelse.

> > Det kommer vil an på systemet
> 'Systemet', jeg i første omgang gemmer billedfilen i, er Windows 98 SE.
Ja, men det jeg tænkte på var, at nogle programmer automatisk tilføjer en
endelse
til en fil.

> > Det er dit program (eller windows), der roder rundt.
> OK - er her andre WW3-brugere, der kan kommentere dette?
Det er jo windows der styrer hvilke ikoner, der vises ud for de forskellige
filendelser.

> > > 3. Kan det tænkes, at filer bliver beskadiget under upload?
> > Tja, vel ikke så meget, at .jpg bliver til .JPG.
> Næ, det var nu heller ikke det, jeg mente! Men et par gange forekom det,
> at en fil, der ikke før havde virket, tilsyneladende pludselig alligevel
> funkede efter at være gen-uploadet(?)
Det lyder lidt mystisk, og jeg kan umiddelbart ikke give nogen forklaring.

> > - men hvorledes fortæller jeg
> > > serveren, hvor 'mappex' befinder sig i hierarkiet (eller
> > > '..\mappey\mappez\filv')?
> > i html eller hvad?
> 'eller hvad', ville jeg mene (der er vel ikke tale om egentlig HTML ifm.
> filoverførsel/-filplacering?)
Nu er jeg ikke med længere. Havde du ikke indsat dine billeder i en
html-fil, som
du uploade, men du kunne ikke se dem, når de var uploadet?

> OK - jeg forstår,at mapperne, der henvises til, *skal* ligge i roden -
> alt andet ville også forekomme umuligt, med mindre man da havde kopieret
> store dele af sin filstruktur over på serveren!
Du kan da sagtens henvise til mapper, der ikke ligger direkte i roden.
F.eks. /side/billeder/1.jpg - billeder ligger ikke i roden men ligger i
"side", som ligger i roden.

> Glem det indtil videre - man skal vist kende WW3 for at kunne se det for
> sig!
Ja, jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med WW3.


--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen
http://www.compose.subnet.dk
Hodie adsit, cras absit



Hans H.V. Hansen (27-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans H.V. Hansen


Dato : 27-02-02 19:05

Andreas Kryger Jensen <xylofonius@hotpop.com> wrote:
....
> Ja, men det jeg tænkte på var, at nogle programmer automatisk tilføjer en
> endelse til en fil.

OK - så er jeg med igen! Men du har ret: Hvis man blot skriver 'rå HTML'
i fx. NotePad, mener jeg, man *skal* tilføje 'htm(l)' og gemme som 'all
files', men hvis filerne er skrevet i fx. WebWriter, er det
tilsyneladende ikke nødvendigt? Og ikke nok med det: I sidstnævnte
tilfælde kan det faktisk være svært overhovedet at *se* suffix'et!
(.jpg <-> .JPG fx.)

--
med venlig hilsen
Hans

Allan Vebel (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 26-02-02 15:03

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> skrev

> Det gør det nu - men først efter ca. 6 timers koncentreret indsats,
> heraf knap to timers 'opkoblingstid'.

Åh, din stakkel

> Det mest frustrerende er dog, at jeg selv ikke nu er 100% klar over,
> hvad der først gik galt - og altså præcis HVORFOR det nu funker??

Det er heller ikke det hele der fungerer endnu. Jeg kan se at der mangler
billeder når jeg klikker lidt rundt på:

http://home19.inet.tele.dk/san/LPH2.htm
og
http://home19.inet.tele.dk/san/VIG.htm

> Jeg fik dog en formodning om, at nogele af problemerne havde at gøre
> med suffix'erne til grafikfilerne:

Ja, serveren kan se forskel (også en windows-server, selv om Andreas
ikke har oplevet det).

Jeg vil foreslå at du skriver ALLE filnavne med små bogstaver - og links
til disse - så får du ikke disse problemer i fremtiden.

> Jeg regnede med. at jeg med 'Stones WebWriter' uden videre problemer
> kunne uploade hele dynen!

Det kan den også. Jeg kan ikke umiddelbart se at den kan sættes op til at
konvertere filnavne til små bogstaver - ellers må du bruge et andet ftp-program.
Selv bruger jeg Windows Commander der selv kan ændre til små bogstaver
i upload-fasen, så det har jeg aldrig problemer med.

> Hvor (på nettet) kan man læse/lære mere om upload??

Lige her.

--
Allan



Andreas Kryger Jense~ (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Kryger Jense~


Dato : 26-02-02 17:06

> Ja, serveren kan se forskel (også en windows-server, selv om Andreas
> ikke har oplevet det).

Har du lyst til at uddybe det?

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen
http://www.compose.subnet.dk
Hodie adsit, cras absit



Hans H.V. Hansen (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans H.V. Hansen


Dato : 26-02-02 23:12

Allan Vebel <allan@vebel.dk> wrote:
....
> Det er heller ikke det hele der fungerer endnu.

S..... osse! Jeg syntes ellers efterhånden, jeg havde checket dem alle!

> > Jeg fik dog en formodning om, at nogele af problemerne havde at gøre
> > med suffix'erne til grafikfilerne:
....
> Jeg vil foreslå at du skriver ALLE filnavne med små bogstaver - og links
> til disse - så får du ikke disse problemer i fremtiden.

Det mente jeg faktisk også, jeg havde gjort(?) - men SVJH forekom det,
at når jeg så benyttede 'Tilføj til projekt', dukkede filen op med store
bogstaver i suffix??

> Det kan den også. Jeg kan ikke umiddelbart se at den kan sættes op til at
> konvertere filnavne til små bogstaver - ellers må du bruge et andet
> ftp-program.

Nix, jeg har (nu) kun det samme - men jeg har én gang brugt WS_FTP (hed
det vist?); SVJH kunne man med det trække hele mapper med indhold over i
server-vinduet(?)
...
> > Hvor (på nettet) kan man læse/lære mere om upload??
>
> Lige her.

Uh, det varmer - foreløbig tak for hjælpen! Jeg må selv prøve mig lidt
mere frem! ;)

[I morgen skal jeg vist i gang med at udskifte/justere nogle af
fotografierne - familien har klaget over kvaliteten, eller mangelen på
samme: Det er vist noget af en opgave, jeg dér har fået stukket hovedet
ind i! :))]

--
med venlig hilsen
Hans

Allan Vebel (27-02-2002)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 27-02-02 01:00

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> skrev

> Nix, jeg har (nu) kun det samme - men jeg har én gang brugt
> WS_FTP (hed det vist?); SVJH kunne man med det trække
>hele mapper med indhold over i server-vinduet(?)

Det kan du også med Windows Commander. Prøv det - prøv det!
Du kan hente det gratis på www.wincmd.dk - genialt program, som
jeg bare ikke kan undvære. For mig erstatter det fuldstændig ftp-
programmer, Stifinder, Skrivebord, diverse pakkeprogrammer og
meget andet.

--
Allan



Hans H.V. Hansen (27-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans H.V. Hansen


Dato : 27-02-02 18:41

Allan Vebel <allan@vebel.dk> wrote:
...
> Det kan du også med Windows Commander. Prøv det - prøv det!

Tak for tippet - det prøver jeg snarest!

I øvrigt synes jeg nu, det begynder at lysne en smule(?):
Steen Hjelmstrand har fx. oplyst, at skal oprette mapperne på serveren,
*mens* man er koblet op (man kan altså ikke bare overføre dem, hvilket
jeg hidtil forgæves har prøvet!)

Endvidere tror jeg nu, at nogle af mine problemer (måske) har hængt
sammen med, at jeg undertiden har haft 'cachede' sider i stedet for
opdaterede sider på skærmen!

I dag rettede jeg fx. i mit typografikark, men da jeg derefter åbnede en
side, var ændringerne (første gang) ikke 'slået igennem' - derefter var
det OK! :)

Øvrige svigt må have været forårsaget af '.jpg <->.JPG - forvirring'(?)

Men *nu* synes jeg altså, alt ser OK ud!(?)

--
med venlig hilsen
Hans

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408874
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste