Kamphunde
Fra : Familien Paasch

Dato : 26-02-02 04:10

Den 25/2 efter TV-avisen var der et indlæg vedrørende forbud
mod farlige hunde.
Det er sjældent jeg er blevet vred og frustreret vedrørende
en TV-udsendelse, men dette var tilfældet denne aften.

Dyrlægen påstod at Staffordshire Bull Terrier (Staff) burde
forbydes, for det er en farlig hund. I studiet var en
opdrætter med American Staffordshire Terrier (Amstaff), som
forsvarede sine hunde, som ikke være farlige, og han så sine
hvalpekøbere an, inden de fik lov at købe hvalpe hos ham.
Opdrætteren er efter min mening en meget ansvarlig
opdrætter, som jeg respekterer.

Kommentatoren fandt et tilfælde frem fra Tyskland der var
ca. 2 år gammel, hvor en Staff og en Amstaff var skyld i at
en mindre dreng blev bidt ihjel. Det kom ikke frem, at
Staffen havde forsvaret drengen overfor Amstaffen, selv om
dette blev oplyst 2-3 mdr. efter episoden i tysk TV.
Endvidere viste TV billeder fra danske personer, der havde
bidsår fra hunde, men de viste ingen, hvor terrier havde
været indblandet. Dette er for mig tankevækkende, at ingen
journalist havde fundet tilfælde med kamphunde af
terrierracen. Hvis man skal lave en statestik kan man tage
fat i forsikringsselskaberne for at konstatere hvilke hunde
der bider hyppigst, men det ønsker man ikke, for
schæferhunden er den hund politiet hyppigst anvender, og det
kan ikke være rigtig at man skal forbyde Danmarks
populæreste hund.

For det første havde dyrlægen ikke en brik forstand på de
forskellige racer af kamphunde (terrier), alle blev kaldt
Stafford Bull Terrier uanset om han mente Staff, Pittbull
eller Amstaff, men som det fremgik af udsendelsen var det
Amstaffen han skød efter, da han sagde, at Staffordshire
Bull Terrien var blevet en meget populær race. Det er rigtig
at Amstaffen er eksploderet i antal her hjemme og har ændret
udseende indenfor de sidste 9-10 år. Såfremt nogle kan huske
tilbage fra dengang den var en ukendt race og til i dag, så
er der ingen der vil påstå at det er samme race der er tale
om. Sidst i 80érne og starten af 90érne var man tit i tvivl
om det var en Staff eller en Amstaff. Der var dog en del
kendetegn så som klippede øre og brystkasse der var
anderledes, og endvidere var højden et par centimeter højere
en hos Staffen. Første gang man så en tæve af Amstaff som
havde et normal udseende, var man i tvivl om det var en stor
Staff eller en lille Amstaff. Når man så fandt ud af at det
var en tæve og ikke en hanhund, så var man ikke i tvivl. I
dag er man ikke i tvivl hvad der er Staff og Amstaff, da
Amstaffen er 5 til 7 cm. højere end Staffen og
udseendemæssig mere markant brystkasse. I et par tilfælde
har hvalpekøbere ville have en Staff-hvalp, men når de har
set forældredyrene, var det ikke lige det de mente, de
troede at hvalpene blev større. Så kunne man meddele, at det
de søgte var en Amstaff. Når man så senere har truffet de
samme mennesker kunne de meddele, at i Holland, Ungarn og
USA havde de hentet deres hunde, for her hjemme var udbudet
meget mindre end efterspørgslen. En person roste en
hollandsk opdrætter for at køre linieavl. Da man fortalte at
linieavl var det samme som indavl, så havde han ikke meget
til overs for opdrætteren, og gik vedkommende på klingen.
Han fik at vide, at det var tilsigtet, og gav de hvalpe med
de bedste egenskaber i udstillingsringen. Endvidere ville
han til at gå med hunden til forsvar. Dette frarådte jeg ham
det på det kraftigste, da forsvar er en medført egenskab.

Min opfattelse af farlige hunde, er i de fleste tilfælde
manglende eller forkert opdragelse. Man kan få en enhver
hunderace til at blive aggressiv og det modsatte. Mennesker
har alt for let ved at dømme og anskaffe sig en hvalp efter
udseende, uden at have sat sig ind i hundens psyke og behov.
Anskaffer man sig en Setter eller en Mynde så hjælper det
ikke, at hunden ikke får lov til at udnytte sine naturlige
egenskaber, da det eneste man opnår er en problemhund.
Såfremt der er visse typer hunde man ikke ønsker, så er der
også visse typer af mennesker man ikke ønsker, for hunden
ønsker kun at behage sin herre.

Første gang jeg var til træning med en tidligere hanhund af
racen Staffordshire Bull Terrier, fik jeg at vide at jeg
skulle holde hunden i snor, i det tidsrum hvor de andre
hunde havde frikvarter og løb løs mellem hinanden. På et
senere tidspunkt skiftede hunden træner op fik lov at lege
med de andre hunde. Da hunden rykkede op i rækkerne, og blev
en fortsætterhund skulle hunden tilbage til den første
træner, og blev naturligvis holdt i snor i frikvarteret.
Træneren spurgte hvorfor jeg ikke slap hunden fri, nu der
var frikvarter. Jeg kunne meddele at han på et tidligere
tidspunkt havde sagt, at hunden var farlig, og derfor altid
skulle holdes i snor. Han undskyldte at han havde sagt
dette, men han troede at hunden var farlig, når det var en
kamphund, men han havde skiftet mening efter at havde set
hunden hos den anden træner.

I 1959 kom den første Staffordshire Bull Terrier til landet
og siden 1963 har jeg haft kendskab til Staffordshire Bull
Terrier, og kun i to tilfælde har hundene været aggressive
overfor andre Staffer, men i intet tilfælde har Staffen
været aggressive overfor mennesker. I en del tilfælde har
Staffen udvist mindre tolerance overfor andre større racer
som ikke viser den respekt. Staffordshire Bull Terrier har
en egenskab, som mange racer misunder den. Der er sjældent
optræk til ballade mellem to Staffer, da de kigger på
hinanden og bliver enige om rangfølgen på ganske få
sekunder. Fra 1972 og til 1993 havde jeg ikke nogen Staff,
da de var meget svære at få fat i. Der var flere års
ventetid og udseende var ikke efter min smag. Staffen er
stadig en mindre race herhjemme, og derfor blev den hund jeg
har i dag hentet i Sverige. Jeg har haft andre hunde af
forskellige racer, men ingen har været så lette at have med
at gøre som Staffen.

Jeg opfordrer dyrlægen fra TV om at komme på en udstilling,
så han fremover kan kende forskel på hunde af forskellige
racer. Det skal endvidere undre mig, at han nogensinde har
behandlet en Staffordshire Bull Terrier i sin praksis, for
min dyrlæge siger tit, bare alle hunde er som dine Staffer,
så er det ingen sag at være dyrlæge.

Det er godt at få luft for sine synspunkter, så jeg takker
din for at du gad bruge tid til at læse dette. Det er ikke
meningen at få en tilbagemelding på dette, men såfremt du
alligevel gør dette, så ønsker jeg ikke en større udveksling
af synspunkter.

VOVet hilsen - Børge Paasch

Fra : Jeannette

Dato : 26-02-02 07:34

Hej Børge...

Tak for et særiøst indlæg - med god information.

Jeannette
www.bouvier.dk

Fra : hsiungkou@mail.dk

Dato : 26-02-02 08:09

Hej Børge Paasch.
Egentlig blot for at tilslutte mig dine synspunkter. Jeg bliver så led og ked af hver eneste gang en øvrighedsperson sat sammen med en uvidende jourmalist får lov at køre sine synspunkter frem. For folket lytter, når dyrlægen udtaler sig. "Han har jo noget at ha' det i". I modsætning til vi opdrættere, der har sat os grundigt ind i vores race og bruger timer hver dag på vores race - og nøjagtig, som den meget ansvarlige opdrætter i udsendelsen arbejder med og for hunde, der bliver gode familiehunde i de rigtige familier.
Men vi udtaler os jo bare sådan for at sælge flere hvalpe/tjene flere penge. Folk skulle bare vide.
Jeg har selv chow chow, hvor dyrlæger og dommere ofte for 30 - 40 år siden måtte "tælle fingre" efter mødet med den ellers så flinke race. I dag, efter målrettet opdræt, er det yderst sjældent at møde en chow, der vil tage magten - og da kun i en svag familie uden fører. Men myten lever videre og mere end én gang oplever man at dyrlægerne ligefrem er bange for hundene.
Det er hårde odds, vi er oppe imod, men vi må bare stå sammen og fortsætte kampen.
Have a pawfect day. Lizzi

Fra : Eva Schmidt

Dato : 26-02-02 11:04

Hej Børge
Jeg har ikke selv hund, men blev og bliver alligevel "forbandet" hver gang
jeg hører sådant vrøvl som i TV-udsendelsen i går aftes!
Som opdrætteren pointerede flere gange, så kan i princippet ALLE hunde
blive farlige i de forkerte hænder!
Men det var som om hverken dyrlægen eller programlederen ville lytte, for nu
havde de bestemt, at de omtalte hunde var "dræbermaskiner" og den
overbevisning kunne og skulle ingen rokke dem fra!
Men det er sikkert rigtigt, at mange betragter en dyrlæge som en autoritet,
der ved hvad han snakker om!
Jeg synes nu nok, at der bl.a. her på NG har været eksempler på, at en
dyrlæge absolut ikke er noget orakel, og ham i TV-udsendelsen var det så
bestemt heller ikke!

mvh Eva

<hsiungkou@mail.dk> skrev i en

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 26-02-02 14:47

Eva Schmidt skriver:

> [...]
> Jeg synes nu nok, at der bl.a. her på NG har været eksempler på, at en
> dyrlæge absolut ikke er noget orakel, og ham i TV-udsendelsen var det så

Hejsa!
Nej, man bør altid huske at de dyrlægestuderende der klarede sig vildt dårligt
på studiet, og kun bestod eksamen med nød og næppe, ja de er såmænd også derude
nu, og behandler vores kære dyr! Derfor er det aldrig en god ide at være alt for
autoritetstro!

Hilsen Dorthe ( - der vælger sine dyrs læger med stor omhu).

Fra : Heidi

Dato : 26-02-02 19:21

Dorthe Prip Lahrmann <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message news:<3C7B91C6.325EA1E8@hotmail.com>...
> [...]
> autoritetstro!
>
> Hilsen Dorthe ( - der vælger sine dyrs læger med stor omhu).

Helt ærligt, jeg troede, at dette var en saglig nyhedsgruppe, hvor vi
forsøger at opretholde en nuanceret debat, hvor reel hundesnak er i
højsædet.Sådan synes jeg ikke, at det forholder sig lige nu. En
nuanceret debat indeholder ikke udokumenteret faglig kritik af andre
mennesker. Argumentet om, at dyrlæger, der "klarer sig dårligt på
studiet er derude og behandler vore dyr". Ja, det er helt korrekt, men
den "dårlige" medicinstuderende er også derude og er måske en
fremragende læge, den sløsede jurastuderende er topadvokat, økonomen
sidder som embedsmand i finansministeriet osv.

Som ihærdig økonomistuderende ville jeg da gerne have, at indehaverne
af de bedste eksamensbeviser var de bedste, også i praksis, altså i
det virkelige liv. Jeg er bare bange for, at verden ikke er sådan
indrettet. Som studerende kan man altså blive god til at læse, men det
er ikke ensbetydende med, at man er god til at praktisere, og omvendt.
Jeg tvivler på, at du spørger ortopædkirurgen om hans eksamensbevis,
før han laver din knæoperation...

Hvis vi skal tage hinanden alvorligt og tages alvorligt af andre
udenfor vores hundeverden, så skal argumenterne altså have hold i
virkeligheden. Fordi man er uenig med en udtalelse behøver man ikke at
svine manden bag udsagnet til.Det har ikke noget med autoritetstro at
gøre, det er bare almindelig respekt. Respekt er grundstenen i enhver
saglig debat.

Heidi

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 26-02-02 19:44

Hej Heidi!
Jeg er ked af at du opfatter mit indlæg som en usaglig kritik af den i tråden omtalte dyrlæge der optrådte
på tv i går mandag. Jeg kender ikke manden, og har ingen mening om hans faglige kunnen (blot en mening om
ham som person, og den holder jeg for mig selv!). Mit indlæg var en kommentar til Eva's indlæg om at mange
betragter dyrlæger som "autoriteter". Jeg har mødt mange gode dyrlæger i min tid, men sandelig også et par
uhyggeligt dårlige og inkompetente eksemplarer! Derfor min opfordring til at man vælger sin dyrlæge med
omhu, og ikke blot underlægger sig "autoriteten" hvis hans/hendes opfordringer strider mod al fornuft!

Sådan var indlæget ment, og hvis du læser det igennem igen, ja så forstår du det nok !
Dorthe ( - som da også er Cand. Scient...såmænd! )

Heidi skriver:

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-02-02 20:12

> [...]
>fremragende læge, den sløsede jurastuderende er topadvokat, økonomen
>sidder som embedsmand i finansministeriet osv.

Ja men hvor seriøst kan man tage en mand der ikke en gang kan udtale
navnet på den race han vil have forbudt ? det er da et tegn på at han
ikke ved særligt meget om racen , for hvis han havde læst lidt mere om
racen så ville han også have læst navnet flere gange og dermed kunne
udtale det perfekt ! Desuden er der ingen hunde der låser deres kæber
! det er skam undersøgt og bevist ! der er ingen krampemekanismer
eller andre hemmelige låsemekanismer i bullracernes kæber som der ikke
er i andre hundes kæber .

> [...]
>svine manden bag udsagnet til.Det har ikke noget med autoritetstro at
>gøre, det er bare almindelig respekt. Respekt er grundstenen i enhver

Er du klar over hvor IRETERENDE det er for os ansvarlige hundeejere at
sådan en MEDIELUDER stiller sig op i tv og ævler løs ,uden at vide
hvad han snakker om ? er du klar over at nu skal jeg og mange andre
det næste ½ år gå og svare på dumme spørgsmål fra folk der har set ham
i tv ! var du klar over det ? allerede i går aftes skulle jeg høre på
de første mennesker der havde set udsendelsen ,4 halvfulde mænd der
går forbi og siger :hey det er en af dem der snart bliver forbudt ,det
er noget med kæberne... hvor fedt tror du at det er at høre på sådan
noget ævl ?

Og skal jeg fortælle dig hvad almindelig respekt er ! Det er at man
læser på lektien før man rækker fingeren op ! det har vi der hørte
lidt efter i skolen da husket . Men den jyske læge vil åbenbart bare
høres ligegyldigt om han ikke har noget fornuftigt at sige !

Og det er IKKE respekt at gå på tv og sige at folks elskede kæledyr
skal forbydes , uden at have noget at have det i !

Så kom ikke her og snak om respekt ! den dyrelæge respekterer ikke
nogen af os der har den slags hunde eller andre hundeejere for den
sags skyld , for hvilken race bliver den næste ? så hjørnestenen i
enhver saglig debat burde være respekt , men så skal det da også være
gensidigt

Fra : Alex Linaa

Dato : 27-02-02 08:57

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> Ja men hvor seriøst kan man tage en mand der ikke en gang kan udtale
> navnet på den race han vil have forbudt ?

Jeg har en kollega der ikke kan stave til "resultatopgørelse", og alligevel
er den dygtigste økonom jeg nogen sinde har truffet. Men der er åbenbart
ingen grænser hvad man vil bruge som skyts mod folk man ikke kan lide.

> det er da et tegn på at han
> ikke ved særligt meget om racen , for hvis han havde læst lidt mere om
> racen så ville han også have læst navnet flere gange og dermed kunne
> udtale det perfekt !

Pff...... Og den salgsdirektør i Peugeot-koncernen, der udtaler det [pesjø],
ved overhovedet ikke hvad han har med at gøre?
Vær dog lidt seriøs!!!

> Og skal jeg fortælle dig hvad almindelig respekt er ! Det er at man
> læser på lektien før man rækker fingeren op !

Ja, lad os også få noget af dette på usenet. Så kunne vi måske slippe for
disse indlæg der i en indigneret nedladende tone smider om sig med skældsord
med STORE bogstaver.

Der står en hel masse om respekt og andre gode ting på http://www.usenet.dk
som måske kunne være til hjælp.

vh
Alex

Fra : Louise Kragh

Dato : 26-02-02 18:20

Okay dette er lidt off topic, men aRRRghs! hvor er jeg træt at selv DR1's
journalister efterhånden (medmindre det er rapporten el lign) er reducerede
til nogle nikkedukkeagtige mikrofonholdere som ikke gør deres forarbejde
ordentligt, og bare lade gæsten/gæsterne "køre med klatten" istedet for at
lave noget ordentligt og kvalificeret journalistik!

mange hilsner
Louise (som lige trængte til luft

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-02-02 11:04

> [...]
>været indblandet. Dette er for mig tankevækkende, at ingen
>journalist havde fundet tilfælde med kamphunde af

...............Ja terriere af bulltyper bidder ikke mennesker det
ligger slet ikke i deres "natur" da de er avlede til at slås med hunde
og ikke mennesker ! de er aldrig blevet opdrættet som vagthunde !Og de
af dem der har bidt mennesker er blevet aflivet da de simpelthen var
for farlige til at bruge i hundekampe p.g.a. at ejeren skulle kunne
samle hunden op efter den var blevet såret/bidt og derfor måtte den
under ingen omstændigheder bidde ejeren ! .Og de der gjorde det blev
aflivet og ikke avlet videre på !Og derfor ligger det den dag i dag i
generne på de rigtige kamphunderacer at de IKKE bidder mennesker.

> [...]
>schæferhunden er den hund politiet hyppigst anvender, og det
>kan ikke være rigtig at man skal forbyde Danmarks

...............Enig ! Og da de i Tyskland forbød alle bullracerne var
det kun Engelske racer der blev forbudt!"tankevækende" ingen tyske
racer blev forbudt ,selvom schæferen .rotweileren,dobbermannen , alle
bidder langt flere mennesker end bullracerne.

>For det første havde dyrlægen ikke en brik forstand på de
>forskellige racer af kamphunde (terrier),

.................Bare der var flere der som dig havde forstand på det
så jeg kunne slippe for at forklare folk på gaden at min hund er en
Staffordshire Bull Terrier og ikke en Amerikansk Staffordshire Terrier
eller Amerikansk Pitt Bull Terrier .Nogle gange kan man virkelig blive
MEGET træt af det men jeg må jo bare vænne mig til det og smile pænt
til folk aligevel

> [...]
>han til at gå med hunden til forsvar. Dette frarådte jeg ham
>det på det kraftigste, da forsvar er en medført egenskab.

................Hvor er vi enige

> [...]
>skulle holde hunden i snor, i det tidsrum hvor de andre
>hunde havde frikvarter og løb løs mellem hinanden.

................Da jeg skulle finde et hvalpehold/begyndertræning ville
de to første hundeskoler på vestegnen jeg ringede til slet ikke have
mig med p.g.a. racen ! men så lykkes det mig at finde en hundeskole
hvor de var klogere "balders hundeskole" og jeg er glad for at jeg
ikke kom på de andre hundeskoler nu hvor jeg ved mere om deres
teknikker med at give hundene knæ o.s.v. hvis de hoppede op ,meget
primitive mennesker som hundetrænere ! hvor vover de at fordømme mig
og min hund.

Det skal endvidere undre mig, at han nogensinde har
>behandlet en Staffordshire Bull Terrier i sin praksis, for
>min dyrlæge siger tit, bare alle hunde er som dine Staffer,
>så er det ingen sag at være dyrlæge.

.............Ja det er det samme jeg har fået at vide hos de par
forskellige dyrelæger jeg har været hos ,selvom ingen af vidste
hvilken race min hund var da de så den ,en gættede den til en
bullterrier og sagde at den ville jo nok komme op på 28-30 kg , og en
anden spurgte hvad det var for en blanding og resten tror det er
en Amstaff .Og aligevel møder man mange mennesker på gaden der har en
mening om ens hund/race uden overhovedet at ane hvad racen hedder, og
uden at kunne udtale racens navn .hmmm?

Men som lægerne sagde til mig sidst jeg var på Landbohøjskolen ,de er
aldrig blevet bidt af hverken Bullterrier Staffordshire Bull Terrier
,Amstaff , eller Pittbulls , da de skulle undersøge dem ! Men de var
tidt sket med labradors o.s.v.

Og det eneste den jydske dyrelæge har fået ud af at være i 19direkte
er at, alle os ansvarlige ejere skal gå og forklare folk på gaden at
vores hunde faktisk ikke dræber nogen og faktisk er utroligt søde
familiehunde ! Og så har han gjort racerne endnu mere populære blandt
mennesker der gerne vil have en "farlig" hund ,for det tror nogle
mennesker jo at de er nu hvor han har sagt det i tv .Så hvad har det
overhovedet gavnet at han gik på tv og udtalte sig om noget han ikke
har forstand på .

Og desuden er det stadig en myte at hundenes kæber "låser" de kan åbne
dem hvis de vil ! de har bare et kraftigere bid end andre hunde ,som
måske kan virke som om at de låser .Men hvis dyrelægen havde sat sig
ordentligt ind i emnet inden han gik på tv ville han finde ud af at
der INTET bevis er for at de låser kæberne !

I Storbritanien er Staffen den 8 mest populære hund den dag i dag ,
den bliver kaldt "The nannydog" og "childrens nursemaid" og bliver
brugt som terapihund. Ville så mange Britter have denne race hvis den
var farlig ? den er også meget udbredt i de tidligere Engelske
kolonier sydafrika , australien o.s.v.

Hilsen: En staffejer der kraftigt overvejer at melde sig ind i DKK
efter at have hørt deres fornuftige holdninger i udsendelsen.

Der findes ingen onde hunde , kun dårlige hundeejere .

Fra : Doggy

Dato : 26-02-02 12:41

> Hvis man skal lave en statestik kan man tage

Er det ikke fordi schæferen er den talmæssigt mest udbredte racehund, at den
også optræder hyppigst i skadestatistikkerne ?

> [...]
> eller Amerikansk Pitt Bull Terrier .Nogle gange kan man virkelig blive
> MEGET træt af det men jeg må jo bare vænne mig til det og smile pænt

Jeg forstår godt at den almindelige dansker, der ikke selv har hund, ikke
kan kende forskel på de forskellige Bull Terriere.De kan ikke se om højden
er et par cm. mere eller mindre eller om brystkassen er lidt dybere på den
ene race frem for den anden.
Her må alle ejere, være ambassadører for deres egen race og fortælle vidt og
bredt om deres gode egenskaber og som dig Punish, smile til folk hver gang
du skal fortælle den samme historie.Det er en god måde at få ændret folks
indstilling til de hunde,som de ikke ved noget om.

..

..

..

> Der findes ingen onde hunde , kun dårlige hundeejere .

Nej der findes ingen onde hunde,for det er et menneskabt begreb der ikke
eksisterer i hundenes verden.
Men der findes masser af aggessive hunde, der enten er blevet det p.g.a.
forkert behandling/opvækst eller hvor man bevidst eller på grund af
ligegyldighed har avlet på hunde med denne egenskab.

Og ja,der findes mange dårlige hundejere, som kan ødelægge selv de bedste
hunde, men det må ikke få os til at lukke øjnene for vores eget ansvar som
opdrættere til at sortere grundigt i det avlsmateriale vi bruger.

Hilsen

Merete

Fra : Lars Gaardsøe

Dato : 26-02-02 14:37

Tak for et fint indlæg..

Så må jeg se om-- jeg bliver jaget hjem fra træningen søndag...med min
udskilte hund.

Mvh Lars.

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 26-02-02 15:57

safeni@privat.tdcadsl.dk writes:
>Jeg synes nu nok, at der bl.a. her på NG har været eksempler på, at en
>dyrlæge absolut ikke er noget orakel, og ham i TV-udsendelsen var det så
>bestemt heller ikke!
Hej NG

Nu så jeg ikke udsendelsen, men hvis det var den samme dyrlæge som var i
pressen med udmeldingen om kamphundene, så var det Bille Ruwald man havde
hevet ind i studiet.

Han er dyrlæge for politiets hunde og for siriuspatruljen, så der er
formodentlig ingen tvivl om fagmæssige kunnen.

Han har tidligere været involveret i en sag om kamphunde for et par år
eller tre siden, hvor han dømte "Pitt Bull" på et par amstaffer. De to
hunde det drejede sig om, blev reddet fra aflivning i sidste øjeblik,
fordi DKK involverede sig. Sag var omtalt i deres medlemsblad Hunden for
2-3 år siden. Det skal lige tilføjes, at hundene kun skulle aflives fordi
de var "Pitt Buller", de havde ikke bidt/angrebet nogen eller noget. Så
vidt jeg husker, så havde DcH (eller var det DRU) også en lidet
flatterende rolle i sagen, idet 2 af deres adfærdskonsulenter havde
vurderet på hundenes adfærd, at de var Pitt Buller.

Med hensyn til Stafforshire Bull Terrieren, så vokser træerne altså ikke
ind i himlen. Jeg mener at jeg inden for det sidste år, har jeg læst om en
Staff der bed familiens nyfødte ihjel. Barnet lå på gulvet uden opsyn.
Episoden foregik i England. Nu kan man altid være bagklog, og der skal nok
komme nogle bemærkninger om at man ikke bør lade hunde og småbørn var
alene sammen, og det er rigtig nok, men jeg ønsker ikke at starte en debat
om hunde kontra børn, kun at påpege, uanset hvor gode erfaringer man har
med staffen, så kan den altså også vise sig fra en grim side.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Louise Kragh

Dato : 26-02-02 18:28

ka ik la vær men samme slags historier går altså igen hos flere racer
(mere eller mindre slemme) og én hund i england er næppe repræsentativt for
hele racen?
jeg har selv hørt (fra dem det skete for) om en rød cocker spaniel og en
dobermann der skambed et mindre barn (2 forskellige tilfælde), og det var da
kun fordi at der var voksne i nærheden, at det ikke gik værre til.
Så afliver man den individuelle hund, ikke racen som helhed. (og dyrelægen
får forhåbentlig en snak med ejeren før denne køber flere hunde. (Eller
ejeren finder en anden opdrætter))
mvh
Louise

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> wrote in
message news:fc.0073fb6b03e865b23b9aca00771c817e.3e86d3b@net.dialog.dk...

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-02-02 20:12

> [...]
>Han er dyrlæge for politiets hunde og for siriuspatruljen, så der er
>formodentlig ingen tvivl om fagmæssige kunnen.

nå så han er politiets mand hmmmm... og hvem var det der også gerne
ville have forbudt racen ? hmmm... var det ikke også politiet

Og fagmæsig kunnen inden for schæferhunde , betyder ikke at man ved
noget om amstaffs vel !

> [...]
>om hunde kontra børn, kun at påpege, uanset hvor gode erfaringer man har
>med staffen, så kan den altså også vise sig fra en grim side.

Og hvad får du så ud af at skrive det ? og at du_ mener_ at du har
læst det det virker jo heller ikke skide seriøst vel , Og ja som du
selv skriver så lader man ikke spædbørn alene med nogen slags hunde !
så det er forældrene/ejeren der har været uansvarlige .

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-02-02 17:42

Den pågældene dyrlæge forsømmer sjældent en lejlighed til at optræde i
offentligheden. Jeg har en gang haft ham som dyrlæge.... Han mener nok
at det klæder ham at være indrammet i en TV skærm. Dengang gav jeg ham
tilnavnet Kong Gulerod. Men han der desværre en som mange lytter til.

mvh Kim

Fra : Louise Kragh

Dato : 26-02-02 18:30

Hmm var der nogen der sagde medieluder?
(beklager udtrykket, men der er rammende for folk der udtaler sig i den grad
om ting de tilsyneladende ikke har forstand på
mvh
Louise

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-02-02 20:12

On Tue, 26 Feb 2002 16:42:17 +0000 (UTC), "Kim Christensen"
<kimchristensen@ofir.dk> wrotd:

> [...]
>at det klæder ham at være indrammet i en TV skærm. Dengang gav jeg ham
>tilnavnet Kong Gulerod. Men han der desværre en som mange lytter til.

Det virkede også lidt som om at han bare ville i tv , for han kunne
ikke engang udtale navnet på den race han ville have forbudt ! og
hvor forberedt er man så !

Man kan faktisk sige sig selv at hvis han havde beskæftiget sig med
racen eller bare læst lidt om den , så ville han også kunne udtale
racens navn ! .

Fra : Kim Christensen

Dato : 27-02-02 10:27

> Man kan faktisk sige sig selv at hvis han havde beskæftiget sig med
> racen eller bare læst lidt om den , så ville han også kunne udtale
> racens navn ! .

Hvis American Staffordshire Bullterrier er for svært at udtale så kunne
han jo bare have kaldt den Amstaff, det er da ikke svært at udtale. Men
den velforberedte dyrlæger antager vel at Amstaff er en anden race end
American osv.osv.???

mvh Kim

Fra : ulla

Dato : 27-02-02 13:19

> den velforberedte dyrlæger antager vel at Amstaff er en anden
race end
> American osv.osv.???
>
> mvh Kim

Jeg må beklageligvis erkende, at jeg ikke var klar over, at det
var samme race. Men den uvidenhed får mig da ikke til at hverken
blive eller føle mig som et mindre kvalitativt menneske.
Tvært imod ville det gøre det hele lettere, hvis en race kun
havde ét navn (samme konstellation af flere navne), så uoplyste
ikke behøver at blive forvirrede!!!

Hilsen
Sannie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-02-02 13:28

On Wed, 27 Feb 2002 13:18:53 +0100, "ulla" <ull@city.dk> wrotd:

> [...]
>Tvært imod ville det gøre det hele lettere, hvis en race kun
>havde ét navn (samme konstellation af flere navne), så uoplyste

Der er jo heller ikke nogen der har sagt at du skulle have mindre
kvalitet som menneske ! men hvis man stiller sig op i tv , burde man
være forberedt og vide hvad man snakker om ! . Jeg møder utroligt
mange der ikke kan udtale racens navn , og det er jo klart hvis folk
ikke interserer sig for racen . Der er da også for at gøre det lettere
at den bliver kaldt Amstaff som jo er en forkortelse af American
Staffordshire Terrier . Jeg mener bare at man burde forberede sig
ordentligt hvis man går på tv .Så er det mindste man kan forlange da
at lægen kan udtale racens navn , og det kan man altså godt lære hvis
man lige øver sig lidt , og interserer sig for det ! Selvfølgelig er
der visse mennesker der ikke er gode til at udtale visse ord , men i
dette tilfælde mener jeg at det er tegn på manglende interesse.

Fra : Alex Linaa

Dato : 27-02-02 14:16

> [...]
> der visse mennesker der ikke er gode til at udtale visse ord , men i
> dette tilfælde mener jeg at det er tegn på manglende interesse.

Jeg tror vi alle efterhånden er klar over hvad du mener om sproglig
excellences sammenhæng med viden.
Da det ikke bidrager til noget som helst sagligt i denne debat, mon du så
ikke skulle stikke piben ind nu? En udtalelses rigtighed og lødighed bliver
ikke større af at blive gentaget i det uendelige.

/Alex

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 27-02-02 19:52

Var der ikke en anden race sammen med opdrætteren af AmStaff på TV-skærmen?
Jeg så ikke selv udsendelsen -

Pia

Pia Palmblad Wright - fallohide@mail1.stofanet.dk
FALLOHIDE - Est 1972 - England/Denmark www.fallohide.dk
An honest answer is like a kiss on the lips.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-02-02 14:37

On Wed, 27 Feb 2002 19:51:43 +0100, "Pia Palmblad Wright"
<fallohide@mail1.stofanet.dk> wrotd:

>Var der ikke en anden race sammen med opdrætteren af AmStaff på TV-skærmen?
>Jeg så ikke selv udsendelsen -
>
>Pia

Det var 2 Amstaffs han havde med , det er jeg ret sikker på ! iøvrigt
en meget sympatisk opdrætter efter min mening .

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 28-02-02 18:22

TV-skærmen?

> Det var 2 Amstaffs han havde med , det er jeg ret sikker på ! iøvrigt
> en meget sympatisk opdrætter efter min mening .

men det har så ikke været tilfældet - >> jeg kender ingen Amstaff
opdrættere - skriver for Terrierklubben en gang i mellem og får her racen at
se >>- ivørigt en dejlig race -

Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 26-02-02 18:28

Se for under en måned siden blev en dreng på 8 år dræbt af fire hunde i
Norge. Og det var ikke kamphunde, men derimod en blanding af grønlandsk
slædehund og schæfer, men det passede åbenbart ikke ind i dyrlægens kram,
derfor måtte man gå 2 år tilbage og til Tyskland.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Louise Kragh

Dato : 26-02-02 18:31

også tak for dit informative indlæg - altid godt at blive klogere
mvh
Louise

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 27-02-02 09:11

nobody@home.com writes:

> [...]
>ville have forbudt racen ? hmmm... var det ikke også politiet
>
>Og fagmæsig kunnen inden for schæferhunde , betyder ikke at man ved

Jeg snakkede om hans fagmæssige kunnen som dyrlæge, og en hund er sgu en
hund, uanset om det er amstaff eller en schæfer. Bemærkning er kun taget
med, fordi et tidligere indlæg såede tvivl om hans evner som dyrlæge, det
var ikke et forsvar for hans holdninger til kamphunde, som jeg ikke
umiddelbart deler.

> [...]
>selv skriver så lader man ikke spædbørn alene med nogen slags hunde !
>så det er forældrene/ejeren der har været uansvarlige .

Jeg mener ikke jeg har læst det, JEG HAR LÆST DET. Jeg mener det er inden
for det sidste år, at jeg har læst det. Jeg var godt klar det kunne
misforstås da jeg skrev det, men jeg kunne ikke lige finde en anden
formulering.

Den del er i øvrigt ikke skrevet for hænge en bestemt race ud, for det
kunne også ske for alle mulige andre racer, men Staffen blev skamrost i et
tidligere indlæg, og det var for at vise, at virkeligheden ikke
nødvendigvis altid er så rosenrød

Hilsen
Poul Erik Rise