regexp - kan man dette?
Fra : Christian Liljedahl

Dato : 25-02-02 23:55

Jeg vil gerne opnå følgende:

($var11 * $var12) + $var117
skal omdannes til
(<input type="text" name="var11"> * <input type="text" name="var12">) +
<input type="text" name="var117">

Der kan være et ukendt antal $... i strengen.
Jeg har prøvet at gennemskue regular expressions, men har ikke kunne knække
den. Er startet på en grim gang if-then-else men regexp må kunne klare det.

preg_replace er sandsynligvis funktionen som kan klare det jeg vil... ikke?

Kan nogen hjælpe? Det ville bare være syper-kyl.

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 26-02-02 14:11

"Christian Liljedahl" <chrlilje@kfumscout.dk.dk> wrote in message

> [...]
> <input type="text" name="var117">
>
> Der kan være et ukendt antal $... i strengen.

Hvis du tillader generelle parrenteser får du problemer: *så vidt jeg
husker* fra automateori er parrentes-ballancering/parsing ikke et "regulært
sprog" (dvs. ikke direkte muligt med regex). Det kræver rekursion eller
lign. ("kontekstfrit sprog").

Nok teori :)

Hvis du havde a+b*c+d-e/f ville det være nemt at finde de enkelte led ved at
splitte først efter + og -, og derefter de enkelte faktorer ved * og / (og
så selvfølgelig huske om det var det ene eller det andet tegn).

MEN: Jeg kan ikke se hvordan man parser

a*(b+c/(e-f))

med regex, ikke uden rekursion (eller lign.) i hvert fald.

Desværre.

Hvad skal du da bruge det til?

--
Mvh. Mogens
B.Sc. i datalogi. Søger IT-job på Fyn!

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 26-02-02 18:11

Hejsa
Tak for svarene. Jeg har endnu ikke nået at kigge på Jan Hansens forslag -
Det bliver i nat

> Hvad skal du da bruge det til?

Jeg har en række standardværdier som bliver indtastet i en database.
Brugeren taster et udtryk ind, som skal kunne regne på de indtastede
værdier.
I input-felteren kan man teste sit udtryk ved at skrive tal ind med det
samme.

Ok - Det er en rimelig lang historie - Jeg uddyber nærmere når jeg har leget
i nat.

Med venlig hilsen

Christian Liljedahl

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-02 15:24

Det må blive noget ala:

$str='($var11 * $var12) + $var117';
echo preg_replace("/£(\w+)/","<input type=\"text\"
name=\"$1\">",str_replace("$","£",$str));

husk at bruge ' og ikke " til $str da PHP eller indsætter variable.
den ekstra str_replace er for at komme af med $ i strengen da den kun
matcher røven af strengen i regexp.

jan

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 27-02-02 22:40

"Jan Hansen" <jan.dk> wrote in message
> Det må blive noget ala:
>
> $str='($var11 * $var12) + $var117';
> echo preg_replace("/£(\w+)/","<input type=\"text\"
> name=\"$1\">",str_replace("$","£",$str));

Wow - Det virkede bare. Masser af dot-respect til dig, Jan!

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl