MSN messenger
Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 25-02-02 21:37

Hej alle
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan får jeg konfigureret min ADSL
router Speedstream 2601 til at kunne overføre stemmesamtale via MSN
messenger. Jeg kører windows 2000 professional, og har abonnement hos TDC

Fra : Martin Singh

Dato : 26-02-02 02:18

Ja et stort spørsgmål som det ville være rart at få svar på. Jeg har ikke
svaret, men har leget en del med problematikken..
Umiddelbart skulle man tro at man skulle vælge "Åben" konfiguration i
routeren og herefter vælge host mapping til en pc. Herved skulle ALT iflg.
tdc gå ind på den i ip-en specificerede pc.
Jeg har nu ikke fået det til at virke.
En anden ting TDC siger/skriver er at din router skal have den nyeste
firmware (7.0.28) for overhovedet at understøtte msn osv. Det kan du se ved
at logge ind på din router, der står firmware revision et sted.
du kan checke www.dsl-faq.dk ; et nyttigt site om adsl osv. og
http://kundeservice.opasia.dk/netexpress/installationsvejledning/router2601_
info.html vedrørende åben/basis konfiguration.
Det der med at dl. manualen til 2601 og herved kunne bruge din egen
konfiguration.. ja I don´t know. jeg har ikke kunnet kommet til noget, og
faktisk så tvivler jeg på at routeren sættes til åben når man vælger den
konfiguration.
nå sidst men ikke mindst, jeg overvejer nu at flashe routeren med
speedstreams org. firmware.. hmmm gad vide om det virker..

for overhovedet at kunne virke."Svend Erik Jensen" <svend-er@post3.tele.dk>

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-02-02 16:15

"Martin Singh" <real_warhawk@hotmail.com> skrev:
> nå sidst men ikke mindst, jeg overvejer nu at flashe routeren
> med speedstreams org. firmware.. hmmm gad vide om det
> virker..

Jeg har en SS2601 router med 7028 firmware, jeg kan ikke
sende via ICQ eller MSN, jeg har NAT slået til og kører med
åben konfiguration...

/Mikael

Fra : Martin Singh

Dato : 26-02-02 17:56

Lige netop mit problem også...
fandens.. tdc i en nøddeskal.

Fra : LWS

Dato : 26-02-02 17:27

On Mon, 25 Feb 2002 21:37:07 +0100, "Svend Erik Jensen"
<svend-er@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>router Speedstream 2601 til at kunne overføre stemmesamtale via MSN
>messenger. Jeg kører windows 2000 professional, og har abonnement hos TDC

Du vil ikke kunne få stemmesamtale til at fungere sammen med
NAT-hardware (din router) :

http://messenger.microsoft.com/support/knownissues.asp

--------
Med venlig hilsen

Simon Walther-Larsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-02-02 21:33

On Tue, 26 Feb 2002 17:26:58 +0100, LWS <waltherxxx@larsen.dk>
wrote:

> Du vil ikke kunne få stemmesamtale til at fungere sammen med
> NAT-hardware (din router) :
>
> http://messenger.microsoft.com/support/knownissues.asp

Er MSN Messenger tale ikke H.323-baseret?

Der er ikke noget i vejen for at køre H.323 over NAT, hvis bare
NAT-devicet understøtter H.323. Om det er tilfældet for Speed-
stream-routere skal jeg ikke kunne sige.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 27-02-02 14:47

It seems Asbjorn Hojmark wrote:
> Er MSN Messenger tale ikke H.323-baseret?

De nyeste versioner af Messenger just blevet ændret til at benytte
sig af SIP i stedet for, som før, H.323.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-02-02 15:00

On Wed, 27 Feb 2002 13:46:34 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard
<nntpspam1@in-addr.dk> wrote:

> De nyeste versioner af Messenger just blevet ændret til at benytte
> sig af SIP i stedet for, som før, H.323.

OK, det gør det egentlig blot bedre, for SIP er nemmere at køre
over en firewall eller NAT-device end H.323. (Det kræver stadig,
at boxen kender protokollen).

-A

Fra : Martin Singh

Dato : 27-02-02 15:08

Ok, men uanset hvad, og jeg har sat ALLE porte osv. i routeren både hist og
pist iflg. anvisninger fra
www.practicallynetworked.com
TDC mener at jeg skal skippe routeren. Og connecte direkte, det kan da ikke
passe. Og jeg har også prøvet HostMapping enabled. Intet hjælper....
er der andre voiceprogrammer der kan anbefales og som er problemløse i mere
eller mindre grad ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-02-02 15:13

On Wed, 27 Feb 2002 15:07:39 +0100, "Martin Singh"
<real_warhawk@hotmail.com> wrote:

> Ok, men uanset hvad, og jeg har sat ALLE porte osv. i routeren både
> hist og pist iflg. anvisninger fra www.practicallynetworked.com

Som sagt: Routeren skal kende SIP for at kunne NAT'e det. Det gør
en Speedstream 2600 øjensynligt ikke. (En Cisco IOS-router kan
NAT'e SIP, ligesom en Cisco PIX firewall kan det).

-A

Fra : Martin Singh

Dato : 27-02-02 20:08

yep det må være den sørgelige konklusion...

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 27-02-02 20:13

It seems Asbjorn Hojmark wrote:
> (En Cisco IOS-router kan
> NAT'e SIP, ligesom en Cisco PIX firewall kan det).

Er det sandt? Jeg ledte rent faktisk efter dette på CCO uden help, da jeg
ville have min soho77 til at understøtte det... Har du et link og ved fra
hvilken IOS det er understøttet?

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-02-02 23:44

On Wed, 27 Feb 2002 19:13:14 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard
<nntpspam1@in-addr.dk> wrote:

> Er det sandt? Jeg ledte rent faktisk efter dette på CCO uden help, da jeg
> ville have min soho77 til at understøtte det... Har du et link og ved fra
> hvilken IOS det er understøttet?

Læs på 12.2(8)T New Features.

En anden gang, du leder efter den slags, kan du bruge Feature
Navigator, der kan findes på http://www.cisco.com/go/fn

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 28-02-02 11:05

It seems Asbjorn Hojmark wrote:
> En anden gang, du leder efter den slags, kan du bruge Feature
> Navigator, der kan findes på http://www.cisco.com/go/fn

Smukt. Desværre er der stadigvæk længere og længere imellem at jeg selv får
lejligheden til at rode med disse ting, men nu er der downloadet og
upgraderet, og så må jeg se om jeg kan få Messenger til at spiller henover
det. Jeg vender tilbage...

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Casper Holm Kristian~

Dato : 26-02-02 21:58

Hej alle
I skal vælge "Avanceret Konfigureatio" i routeren
derefter "Prædefinerede Napt servere"
Og nu sætter i "Whois" til med IP til din maskine og vupti så virker det...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-02-02 22:53

"Casper Holm Kristiansen" <Holmen@post3.tele.dk> skrev:
> I skal vælge "Avanceret Konfigureatio" i routeren
> derefter "Prædefinerede Napt servere"
> Og nu sætter i "Whois" til med IP til din maskine og vupti så
> virker det...

Næh, det gør det faktisk ikke, har lige prøvet.

Venligst
Mikael