Kammerater i krig - DVD?
Fra : Kristian

Dato : 25-02-02 20:32

Hejsa!

Jeg låne lige en håndfuld videobånd af en kammerat, som indeholdt
mini-serien Band of Brothers. Er dog ikke helt færdig endnu, men jeg må sige
at den er meget flot sat sammen. Godt skuespil, meget flotte effekter, god
handling og meget "virkelig".

Der gik ikke langt tid inden det store spørgsmål meldte sig, men desværre
kunne jeg ikke finde noget på nettet om det: Nogen information om en
DVD-udgivelse? IMDb er tom og jeg har ikke rigtigt kunne støve noget op på
de gængse sider....

Det eneste negativ jeg kan sige og udsendelsen, er at DR2 viste den i
fullscreen (!!!), hvilket jeg desværre har måtte acceptere - men da jeg så
havde hentet "Band of Brothers - The Making of" på nettet, kunne jeg se at
den var optaget i 16:9-format. Er det kun DR2 som har valgt at vise en
tilklippet version? Det ødelægger totalt kompositionen, og det gør det meget
forvirrende, da man skal fokusere oppe og nede.

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Thales

Dato : 25-02-02 22:00

http://www.spielberg-dreamworks.com/bandofbrothers/index.php

fortæller følgende:

DVD QUESTION
The series won't come to DVD and VHS until Fall 2002

Så glæd dig, den kommer.

Hilsen
Thales

Fra : Jens Thomsen

Dato : 25-02-02 23:07

"Kristian" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
meget
> forvirrende, da man skal fokusere oppe og nede.

Mig bekendt blev den kun sendt i 16:9 på HBOs HDTV-stationer. Alle andre har
fået den i 4:3.

Jeg er i øvrigt slet ikke enig i, at formatet ødelægger kompositionen. Jeg
mener bestemt, at Joel Ransom framer sine billeder passende med henblik på,
at de først og fremmest vil blive vist i 4:3. Det er jo ikke en biograffilm.

MVH
Jens

Fra : Per Kristensen

Dato : 26-02-02 08:52

> [...]
på,
> at de først og fremmest vil blive vist i 4:3. Det er jo ikke en

Enig, desuden er min DR2 modtagelse ikke god nok til at klare at blive
zoomet op til 32" 16:9 ;)

Fra : KNL DtP

Dato : 26-02-02 16:38

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt blev den kun sendt i 16:9 på HBOs HDTV-stationer. Alle andre
har
> fået den i 4:3.

Ok.

> [...]
på,
> at de først og fremmest vil blive vist i 4:3. Det er jo ikke en

Jeg har da set ringere pan-and-scan film end BoB, men man kan stadig ikke
rende fra det faktum at vore øjne sidder ved siden af hinanden, og derved
skaber et aflangt synsfelt. Naturligvis betyder det ikke det helt store hvis
man ser Nyhederne på et 24" - men er det bare en smule "kunstnerisk", så
mener jeg at det trækker ned på den visuelle oplevelsen. Jeg har flere gange
taget mig selv i at være forsviret under en fullscreen-film, for det er ikke
naturligt for mine øjne at se i toppen og bunden af billedet. Hvis man
kender lidt til layout og fotografiskkomposition, så ved man også hvor det
menneskelige øje fokuserer. Ved at anvende et filmformat på f.eks. 1,85:1
(Academy Flat) eller 2,35:1 (Cinemascope), så får man øjnene til at slappe
af, da filmen vises i et format som de er vant til at se i.

Den anden fejl ved pan-and-scan er, at de ikke viser hvordan fotografen og
instruktøren ønskede at vise filmen. Det burde forbydes at klippe næsten af
halvdelen af filmen væk (30% i 1,85:1), bare fordi mange har et TV i
standart format.

Lidt læsning:
<http://www.thedigitalbits.com/articles/anamorphic/aspectratios/widescreenor
ama.html>

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 26-02-02 17:44

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har da set ringere pan-and-scan film end BoB,

Det tror da pokker. Band of Brothers blev IKKE sendt pan-and-scan!

> [...]
> (Academy Flat) eller 2,35:1 (Cinemascope), så får man øjnene til at slappe
> af, da filmen vises i et format som de er vant til at se i.

Du siger dermed altså, at de første 55 års filmhistorie er af ringere
kunstnerisk kvalitet?

> [...]
af
> halvdelen af filmen væk (30% i 1,85:1), bare fordi mange har et TV i

Jeg er enig. Det er bare ikke relevant i denne sammenhæng.

> Lidt læsning:

<http://www.thedigitalbits.com/articles/anamorphic/aspectratios/widescreenor
> ama.html>

Tak, jeg er udmærket inde i stoffet. Måske burde du sætte dig noget bedre
ind i det? Der er altså andre måder at få et billede til at fylde hele
skærmen på end at scanne det.

Du kan starte med http://userfs.cec.wustl.edu/~sm6/widescreen/film.html

Lær mere om formater på http://www.widescreenmuseum.com/index.htm

MVH
Jens

Fra : KNL DtP

Dato : 26-02-02 18:55

> Det tror da pokker. Band of Brothers blev IKKE sendt pan-and-scan!

Hmmm - hvordan blev den så vist? Du mener altså, at de har optaget den i
Super 35 (ligesom T2) - og i 1,33:1 versionen brugte de den del af
billedet - og til 1:1,78 versionen brugte de de et bredt udsnit. Kan faktisk
godt være. Har ikke lige tænkt på det. Muligheden forelægger jo, da den er
lavet til TV - og derfor vil de måske kunne lave en både og version, uden at
klippe i billedet, som jeg først antog.

> Du siger dermed altså, at de første 55 års filmhistorie er af ringere
> kunstnerisk kvalitet?

Næææ - jeg skrev, at man ved Nyhederne ikke rigtigt vil få det store ud af
at vise det i 16:9-format. De gamle film, som er filmet i 1,33:1 har jo nok
brugt filmformatet så godt de kunne - altså kan de være lige så kunsteriske
som nutiden film - men de tænkte nok ikke over, at vore øjne sidder ved
siden af hinanden, og dermed har et aflangt synsfelt. Det var jo også derfor
1,33:1 blev vraget som filmformat til brug i biografer, hvor det visuelle
indtryk emervæk tæller en del.

> Jeg er enig. Det er bare ikke relevant i denne sammenhæng.

Nææ - ikke vis BoB er en Super 35-agtig film, for så har de jo ikke klippet
i sagerne.

> Måske burde du sætte dig noget bedre ind i det?
>Der er altså andre måder at få et billede til at fylde hele
> skærmen på end at scanne det.

Det ved jeg skam godt Jeg havde blot draget den konklusion, at man
(fra DR2's) side havde valgt at vise en beskåret version af filmen. Hvis nu
IMDb havde udfyldt deres "technical specs", så var den sag jo afgjort - men
måske du har informationen om hvordan BoB blev optaget?

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-02-02 13:11

> [...]
> lavet til TV - og derfor vil de måske kunne lave en både og version, uden

Der har sneget sig en lille misforståelse ind her.

Super 35 gør det ganske rigtigt nemmere at oveføre til video. Du glemmer
bare, at Super 35 kun er relevant, når man (som antydet af navnet) anvender
formatet 2.35:1. Det gør Band of Brothers ikke på noget tidspunkt.

Super 35 anvender et negativområde på størrelse med det gamle
stumfilmsformat (1.33:1, dvs. minus lyd). Modsat traditionel scope (der SKAL
igennem scanningsprocessen) kan hele billedfeltet overføres mere eller
mindre direkte. Normalt vil man dog zoome en smule. Overførsel til film går
igennem en anamorfisk linse, dvs. at der kun anvendes et begrænset
billedudsnit til at lave releaseprints.

Super 35 har en række fordele udover den nemme videooverførsel. Formatet
optages med almindelige, sfæriske linser, og man slipper således for det
begrænsede udvalg af dyre, anamorfiske linser. Anamorfiske linser er desuden
mere lyskrævende, har en dårligere dybdeskarphed og byder på en interessant
forvrængning af motiv og lyskilde i forhold til de sfæriske. Der er
naturligvis mange fotografer, der foretrækker at arbejde med de anamorfiske
linsers særheder, men den ene, store ulempe ved Super 35 er opløsningen.
Opløsningen er markant dårligere i forhold til scope, fordi der (som nævnt
ovenover) kun anvendes et begrænset udsnit af negativområdet - modsat scope,
der anvender hele negativet.

Nå, det var et sidespring.

For at vende tilbage til spørgsmålet om full frame film til
video-overførsel, så overser du den mest oplagte mulighed: Open matte.

Det er sådan, at langt de fleste film i de flade widescreen-formater
(1.66:1, 1.75:1, 1.85:1) idag optages open matte. Dvs. at de indspilles uden
fast maskering i kameraet og således udnytter hele billedområdet på
negativet.

Fotografen komponerer sit billede til det valgte format udfra markeringer i
kameraets søger, og først i kopieringen el. biografen vil filmen blive
maskeret i top og bund.

Som ved Super 35 kan hele billedområdet nogenlunde direkte overføres til
video. Det er dog vigtigt, at fotografen har overholdt sit safe area i
søgeren, fordi undladelse af maskering ellers kan medføre afsløring af
detaljer, som ikke er beregnet til at blive set af publikum (f.eks.
mikrofoner eller John Cleeses boxershorts i A Fish Called Wanda).

Dette er naturligvis altsammen mest relevant for filmoptagelse.

Amerikanske tv-serier vil normalt være optaget full frame på film, enten
35mm eller 16mm (modsat i Danmark, hvor film er forbeholdt få
prestigeproduktioner som Matador og Riget, begge 16mm).

Det bliver straks mere interessant, når vi snakker HDTV. Formatet er som
bekendt allerede en realitet i USA, og selvom det endnu kun har en meget
begrænset spredning, produceres alle større serier idag med det i
baghovedet. Det gøres på to måder: Enten optager med med et decideret
HD-kamera direkte i 16:9, eller også optager man konventionelt på 35mm film
og beskærer billedet i den digitale efterredigering. Ved sidstnævnte
komponeres billedet simpelthen som et kompromis mellem de to formater.

Band of Brothers er optaget på 35mm. Selvom det var et fast punkt i
kontrakten, at der skulle leveres HD-kopier til HBOs HDTV-sendenet, har HBO
og fotograferne Ransom og Adefarasin utvivlsomt været opmærksomme på, at
serien ville blive vist både i syndikation og i udlandet, og at
markedskravene - sålænge vi ikke taler HDTV - faktisk går mod bredformat.
Min fornemmelse er derfor, at serien er komponeret løst med passende hensyn.

> [...]
derfor
> 1,33:1 blev vraget som filmformat til brug i biografer, hvor det visuelle

Bestemt, men 1.33:1 blev jo ikke vraget, fordi bredformat var mere korrekt.
Det blev vraget, fordi bredformat var mere spektakulært og tilbød en
oplevelse, det konkurrerende tv-medie ikke kunne levere.

Du har ret i, at vores synsfelt er mere bredt end højt, men betydningen af
dette er meget omdiskuteret. Vores øjne er faktisk kun i stand til at se
skarpt i et meget lille område (fovea), og fokuseringsevnen er markant
dårlig i randområdet, der primært udgøres af bevægelsesreceptorer.

Der er altså ikke umiddelbart den store grund til at tro, at formatet skulle
være afgørende for nydelsen. Denne påstand ville også implicere, at
hundreder af års billedkunst er fuldstændigt forkert på den. Det tror jeg
ikke, men jeg modtager videnskabeligt bevis for det modsatte med kyshånd.

Jeg er personligt mere overbevist om, at komposition er væsentlig. Som du
selv er inde på, så aflæser vi billeder på en meget bestemt måde, og når du
skriver, at du kan blive forvirret under "full screen-film", så handler det
sandsynligvis mere om, at kompositionen amputeres og mister de fikspunkter,
som fotografen bruger til at guide tilskuerens øjne. Formatet bør vælges
udfra motivet. Ikke omvendt.

> [...]
men
> måske du har informationen om hvordan BoB blev optaget?

American Cinematographer er altid en god kilde at søge til.

MVH
Jens

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-02-02 13:57

> [...]
> Det blev vraget, fordi bredformat var mere spektakulært og tilbød en
> oplevelse, det konkurrerende tv-medie ikke kunne levere.

Det er naturligvis noget vrøvl. 1.33:1 blev vraget, da det blev nødvendigt
at gøre plads til et lydspor. 1.37:1 blev derimod vraget til fordel for de
konkurrencedygtige, brede formater.

MVH
Jens

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 27-02-02 19:09

Hej

Jens Thomsen wrote:
> Det er naturligvis noget vrøvl. 1.33:1 blev vraget, da det blev
> nødvendigt at gøre plads til et lydspor. 1.37:1 blev derimod vraget
> til fordel for de konkurrencedygtige, brede formater.

Som det er blevet *antydet* andetsteds her i tråden, har du vist RET
godt styr på det her filmtekniske, hvilket jeg også selv har nydt godt
af et par gange, så jeg synes ik lige jeg kan styre min nysgerrighed,
er det *bare* hobby/interesse-viden, eller arbejder du med film?

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 27-02-02 17:33

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> Super 35 anvender et negativområde på størrelse med det gamle
> stumfilmsformat (1.33:1, dvs. minus lyd)

<SNIP>

OK - jeg takker for den gode gennemgang af filmoptagelserne - det har du
vist *ret* godt styr på

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Per Kristensen

Dato : 27-02-02 09:34

> [...]
af
> halvdelen af filmen væk (30% i 1,85:1), bare fordi mange har et TV i

Nogle gange er det modsatte også tilfældet. Den nye X-Files season 5 box
kommer med Anamorphic widescreen.