Udregning af trækkraft fra en dampmaskine
Fra : Ivan

Dato : 23-02-02 12:16

Dav i gruppen

Jeg har søgt og ikke kunne finde noget svar, ej heller en NG der behandler
dette.

Hvordan udregnes hvor meget kraft der kan trækkes ud af et stempel på en
dampmaskine. Det er godt nok kun en model, men det må jo være muligt at
beregne.

Jeg kender: damptryk, Ø på Stempel, slaglængde. Det er en dobbelt virkende
maskine.

Et lille spørgsmål mere: hvad med omdrejninger. Der er jo et driv hjul, hvis
det kører med x omdr.. og y diameter hvor stærkt kører det så når der sættes
forskellige udvekslinger imellem.

Håber at det er til at forstå. Jeg forstår spørgsmålet, jeg har jo også det
hele oppe hovedet.

mange tak for svar.

Hi
Ivan

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 25-02-02 18:39

Ivan wrote:
> Hvordan udregnes hvor meget kraft der kan trækkes ud af et stempel på en
> dampmaskine. Det er godt nok kun en model, men det må jo være muligt at
> beregne.

Definitionen af tryk er P=F/A hvor P er trykket på stemplet, F kraft
og A er arealet af stemplet dvs F=P*A er kraften.

Kraften vil dog i praksis være lidt mindre pga. mekanisk friktion.
Damp tryket er nok ikke helt det samme som trykket på stemplet,
fordi der sikkert sker den del kondensering af dampen i cyllinderen.
Hvilket kan være svær at udregne. Trykket er formodeligt heller ikke
helt uafhængigt af hvor langt stemplet er ude, men det er formodeligt
en meget svag effekt.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
Hvilke softwarepatenter har du krænket idag?