Armbrøst tilladt i Sverige?
Fra : Andy P.

Dato : 24-02-02 14:47

Hello.
Er der en fra Sverige der kan svare mig på om man kan besidde en Armbrøst
uden tilladelse.
Hilsen
Andy.

Fra : Scarlett Anderson

Dato : 25-02-02 12:03

Det är inte tillåtet att jaga med armborst i Sverige. Eftersom Armborst
betraktas som vapen torde samma regler som för övriga prydnadsvapen gälla::

Tillstånd att inneha skjutvapen med prydnads- eller särskilt affektionsvärde
bör meddelas endast om det finns särskilda skäl och under förutsättning att
vapnet görs varaktigt obrukbart. I fråga om antalet sådana vapen bör stor
restriktivitet iakttas.

/Scarlett

Fra : Andy P.

Dato : 25-02-02 12:46

Hejsan,
Tak for svaret, lige for at få det på det rene: Man må altså IKKE besidde og
anvende en moderne armbrøst (compound) med henblik på lidt hyggeligt
målskydning på sin ødegård?
Hilsen
Andy

Fra : Scarlett Anderson

Dato : 25-02-02 12:54

Så som jag tolkar reglerna är svaret nej.

Jag föreslår att du kontaktar den svenska polismyndigheten i det område du
har din ödegård för att få alla detaljer, men som du vet är det ju inte helt
ok att skjuta lite hygglig måskjutning med sin .308 hemma på tomten
heller...

/Scarlett

Fra : Andy P.

Dato : 25-02-02 14:27

Hey Scarlett.

Tak for dine seriøse svar, jeg vil som du foreslår, for en sikkerheds skyld
kontakte de Svenske myndigheder.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 26-02-02 12:21

> [...]
helt
> ok att skjuta lite hygglig måskjutning med sin .308 hemma på tomten

Hmmmm ødegård sa vår venn her..... ikke tomt, i Norge er en tomt et
jordstykke som ligger innenfor regulert område. Villahager og lignende. All
bruk av kruttbaserte skytevåpen innenfor tettbebygd område er selvsagt
belagt med restriksjoner.

En gård derimot er noe annet..... Enhver skogeier kan skyte i sin egen
skog, uten innblanding fra myndigheter - en lykkelig arv fra tidligere
historie i Norge.

Svartedauen på 1300-tallet sørget for at vi ble kvitt adelen, dermed
opparbeidet vanlige bønder frie jakt-rettigheter, og det er dette den Norske
våpenloven bygger på.

Norge har gjennom flere hundre år, uansett om landet var en koloni under den
danske kongen, eller hadde felles konge med Sverige, hatt en av Europas mest
liberale våpenlover.....

Hos oss kan man skyte med .308 på sin egen ødegård.....

Armbrøst derimot er blitt oppfattet som et spesielt Ondsinnet Redskap, og er
rammet av særlige forbud, jeg vil tro det har noe med løgnaktige påstander
om tyvjakt med armbrøst i de største tabloid-avisene.....

Derfor er salg og import av slike stoppet.... Å lage selv, men dagens
moderne verktøymaskiner, forekommer meg å være enkelt - vi laget ganske
avanserte saker selv, husker jeg, som 12-åringer.

Man må være medlem av "klubb som har skyting med det aktuelle våpen på
programmet", på samme måte som pistol og halvautomatiske (ondsinnede)
karabiner av samme type som det militære bruker, for å få kjøpe en armbrøst
laget av de store produsentene i UK og USA, og importert hit.

Entusiaster har selvsagt startet armbrøst-klubber, men de er så få, at jeg
vil anta at det opprinnelige problemet: "tyvjakt med armbrøst" var så lite
at man ikke kunne ha påvist noen belastning.....

I jaktskogen er nok tap som følge av påkjørsel med bil ca 1000 ganger
større....

Entusiaster kan selvsagt starte klubb, klubber kan slå seg sammen og danne
landsomfattende forbund, man kan avvikle nasjonalt mesterskap, europa- og
verdensmesterskap, søke om å bli Olympisk gren osv osv.

Jeg går ut fra at det ikke var utgangspunktet for spørsmålet her?

ep

Fra : Andy P.

Dato : 26-02-02 15:19

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i en meddelelse

> Jeg går ut fra at det ikke var utgangspunktet for spørsmålet her?

Øhhh, nej ikke rigtigt, men jeg finder dit svar ganske informativt og ikke
mindst underholdende. Tak for det.
Hilsen
Andy.

Fra : Scarlett Anderson

Dato : 27-02-02 17:44

> [...]
>
> En gård derimot er noe annet..... Enhver skogeier kan skyte i sin egen
> skog, uten innblanding fra myndigheter - en lykkelig arv fra tidligere

Hmmm, ursäkta ordvalet och tack för förtydligandet - jag bor själv på en
hästgård med tillhörande jaktmark som jag refererar till som tomt men du har
rätt, kanske borde kalla det mark. (Tomt är ofta det du nämner och inom
tättbebyggt område där andra regler gäller).

> Hos oss kan man skyte med .308 på sin egen ødegård.....

Men detta är alltå INTE OK i Sverige. I Sverige gäller "Allemansrätten"
(http://www.environ.se/index.php3?main=/dokument/friluft/alleman/alleman.htm
) vilket innebär att vemsomhelst närsomhelst kan kliva runt på din mark och
plocka bär eller svamp eller tälta (ett dygn). Detta medför fler risker än
man kanske annars tar hänsyn till vad gäller kulfång etc.

Vemsomhelst får inte inneha jaktvapen (eller andra vapen förutom typ pilbåde
och luftvapen) utan licens och man får inte heller skjuta vilt (vilda djur)
på sina marker utan att ha jakträtt (man kan alltså äga marken utan att ha
rätt att jaga på den), jägarexamen och licens på jaktvapen. För mer info om
detta vänligen kolla här http://www.jagareforbundet.se/.

/Scarlett

Fra : Erik Prestmo

Dato : 28-02-02 01:09

> [...]
> plocka bär eller svamp eller tälta (ett dygn). Detta medför fler risker än
> man kanske annars tar hänsyn till vad gäller kulfång etc.

Allemannsretten gjelder da i Norge også - det er jo det som er grunnlaget
for at tusenvis av Svenske fiskere kommer over fjellet og nyter fiske i
norske fjellvann hver sommer!

Velkommen igjen forresten!

Men altså: en grunneier (skogeier) har anledning til å skyte i egen skog,
utenfor dyrket mark uten å spørre noen, under hensyntagen til sikker
bakgrunn, selvsagt.

Det betyr at evt innvendinger mot folk som "vemsomhelst närsomhelst kan
kliva runt på din mark och
> plocka bär eller svamp " ikke gjelder det da ser du....

Over alt er skytteren ansvarlig for ikke å treffe feil, men det betyr ikke
at det er forbudt å skyte - tvert i mot!

Og man har jaktrett på egen grunn, med unntak av storviltjakt, som er kvote-
og arealregulert, også mye av praktiske hensyn.

> Vemsomhelst får inte inneha jaktvapen (eller andra vapen förutom typ
pilbåde

Våpenloven gjelder uinnskrenket: man skal søke, og demonstrere "behov".

Jakt krever jegerkort, og jegerprøve for nye jegere.

Men SKYTE er det lov til i Norsk utmark, for grunneiere og deres
gjester.....

Det la man for øvrig (i parantes bemerket) merke til våren 1940, hvor tyske
gjester raskt innførte en egen benevnelse på prestasjonene: "Kopfshuss".....

ep

Fra : Erik Eriksson

Dato : 06-04-02 13:51

"Scarlett Anderson" <scarlett@telia.com> wrote in message

> Men detta är alltå INTE OK i Sverige.

Var har du fått det ifrån? Om marken ligger utanför stadsplanelagt område
och du tar hänsyn till allmänhetens säkerhet så är det bara att panga på.
Skjuter du mycket med 308 eller liknande så kanske du kan få nån
miljömyndighet på dig för att du för för mycket oväsen om du har grannar i
närheten (bara som jag gissar).

Såvitt jag har förstått så är det inte ens uttryckligen olagligt att skjuta
på *annans* mark, så länge man inte jagar. Jag vet inte vad domstolarna
säger om bevis där dock.