Kan man undgå at "vis kilde" fungere ??
Fra : PsHdO

Dato : 24-02-02 14:00

Hej.
Vi er ved at opbygge en lille hjemmeside, men spørgsmålet er om man på en
eller anden måde kan undgå at siden´s HTML vises når brugeren trykker vis
kilde ??

Mvh.
PD

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 24-02-02 14:15

"PsHdO" <pshdo@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller anden måde kan undgå at siden´s HTML vises når brugeren trykker vis

Korte svar er nej! Man vil altid kunne aktivere "Vis kilde" i menuen "Vis".
Man kan lave noget "Ingen højreklik", men kan ikke anbefales idet man i
samme ombæring vil tabe alle de andre funktioner der ligger i højreklik -
"tilbage", "Åbn i nyt vindue" osv.

Anden del af spørgsmålet er: Hvad er formålet egentlig med, man ikke må se
jeres kode?

Har i nogle specielle Metatags i vil beskytte jeres konkurrenter mod at se?
I så fald ville jeg i stedet vælge den noget mere komplicerede løsning og
generere mine sidder dynamisk alt efter om det er en søgerobot der besøger
siden eller en almindelig bruger...

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : simon moore højer

Dato : 25-02-02 21:10

PsHdO wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Mvh.
> PD
>
> Du kan forhindre højreklik med dette script som skal indsættes i body
ligesom en normal kode:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript1.1">function right(e) {
if (navigator.appName == "Netscape" && (e.which == 3 || e.which == 2))
return false;else if (navigator.appName == "Microsoft Internet Explorer" &&
(event.button == 2 || event.button == 3)) {alert("hvad tror du selv???");
return false;}return
true;}document.onmousedown=right;document.onmouseup=right;
if (document.layers) window.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
if (document.layers) window.captureEvents(Event.MOUSEUP);
window.onmousedown=right;window.onmouseup=right;</script>

Hvis i så samtidigt laver siden i frames så kan man helle ikke se noget ved
at gå op i Vis - Vis Kilde

håber i kan bruge det til noget

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 25-02-02 22:01

"simon moore højer" skrev bla..
> ligesom en normal kode:

Der findes intet script der kan forhindre folk i at se koden.

> Hvis i så samtidigt laver siden i frames så kan man helle ikke se noget
ved
> at gå op i Vis - Vis Kilde

Kun en måde at undgå at vise sin kodning, og det er at beholde det lokalt

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 25-02-02 22:31

"simon moore højer" <simon@hojer.net> skrev

[SNIP]

> Hvis i så samtidigt laver siden i frames så kan man helle ikke se noget
ved
> at gå op i Vis - Vis Kilde

Når man tager alle de problemer i betragtning der er ved frames mener jeg
det i den grad er en skidt ide at bruge frames blot for at skjule sin
source - efter min mening er det simpelthen misbrug.

Hvis man ønsker blot at skule sin normale source kan det ikke lade sig
gøre - så enkelt er det. Med et JavaScript kan du give brugere der intet
kender til webdesign - og derfor intet har at bruge kilden til - en illusion
om, man har noget de ikke kan se.

Alle der ved noget om design vil altid kunne finde vej til sourcen - og der
er immervæk dem, der kan bruge den til noget.

Personlig betragter jeg en alert som en serviceoplysning til mig om at jeg
skal surfe videre til et andet sted...

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-02-02 01:59

"simon moore højer" <simon@hojer.net> skrev

> Du kan forhindre højreklik med dette script som skal indsættes
> i body ligesom en normal kode:

Lad være med at komme med sådan noget pis!

Du kan ikke forhindre nogen i at hente koden - den kommer hjem
til dig i samme øjeblik du er på siden - den bliver lagt i Temorary
Internet Files.

Højrekliksscripts generer i øvrigt en masse mennesker, idet du
derved forhindrer de øvrige funktioner der ligger i højreklikket - så
det er en rigtig dårlig ide du kommer med.

Glem derfor alt om det - du laver mere ravage end brugbarhed - og
brugeren kan se koden alligevel.

> Hvis i så samtidigt laver siden i frames så kan man helle ikke se
> noget ved at gå op i Vis - Vis Kilde

Her må jeg grine. Jeg har aldrig haft problemer med at se koden - heller
ikke i frames. Jeg tror på at det efterhånden går op for dig at det ikke
kan lade sig gøre at skjule kode for nogen?

Jeg ser frem til en fornuftig forklaring

--
Allan

Fra : R

Dato : 26-02-02 21:44

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Allan
>
> Det kan lade sig gøre, så de fleste har noget besvær med at se denne
kode.........og jeg tror faktisk, man kan skjule den helt.....Jeg vil ikke
råbe for højt før jeg selv har afprøvet det. Meeeen jeg er rimelig sikker
!!!!!

MVH
RJ

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 26-02-02 22:02

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "R"
<Plaziddk@hotmail.com> just offered me, he muttered some weird stuff,
and I had to correct this gibberish:

> [...]
>råbe for højt før jeg selv har afprøvet det. Meeeen jeg er rimelig sikker

Uanset hvor sikker du er (og hvor mange udråbstegn du skriver) kan det
ikke lade sig gøre at skjule kildekoden.
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 24899896
Vestergade 43 Programmer Advanced Simplicty

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-02-02 23:10

"R" <Plaziddk@hotmail.com> skrev

> .........og jeg tror faktisk, man kan skjule den helt.....

Hvordan vil du få en side vist i browseren hvis browseren ikke kan
se koden?

Kan browseren se koden, kan jeg også

--
Allan

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-02-02 23:53

"R" <Plaziddk@hotmail.com> writes:

> [...]
> råbe for højt før jeg selv har afprøvet det. Meeeen jeg er rimelig sikker

Prøv. Og prøv så lige et par ekstra browsere. Mig bekendt er der ikke noget
der kan forhindre View Source i Opera (eller højrekliks-menuen, men selv uden
den er det bare et tryk på Alt-F3). Og selv om du fandt en måde at forhindre
det på i IE, Mozilla, Opera og Konquerer, så er der nok en helt syvende browser
der stadig viser source. Det er en tabt kamp, og det eneste du kan få ud af
det er at genere almindelige brugere.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Andreas Paasch

Dato : 27-02-02 00:16

> [...]
browser
> der stadig viser source. Det er en tabt kamp, og det eneste du kan få ud

Der tilføjes lige Amaya og Lynx ..

Og der gøres opmærksom på www.oldversion.com .... og så er den diskussion
vist ikke længere.

Som indledningsvis skrevet, der findes en 100% sikker måde mod kopiering af
kildekode, endda mod visning, undlad at smide det på nettet ! .... At det
har "bivirkninger" melder historien intet om

--
Regards / Med venlig hilsen / Mit freundlichem Gruss

Andreas Paasch
Denmark
--------------------------------------
http://www.Paasch.Net

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-02-02 00:51

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote in

> en helt syvende browser
> der stadig viser source.

telnet site 80

GET / HTTP/1.0
host: site

;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Rune Glerup

Dato : 26-02-02 22:34

PsHdO skrev:

> Vi er ved at opbygge en lille hjemmeside, men spørgsmålet er om man på en
> eller anden måde kan undgå at siden´s HTML vises når brugeren trykker vis
> kilde ??

Det kan lade sig gøre at kryptere kildekoden, dekryptere den clientside
og fodre den til browseren via. scripting; det gør det overordentligt
surt for folk at finde den, men det muligt.

Det virkelige spørgsmål er, om du har noget der er værd at skjule; det er
omstændigt at have med krypterede sider at gøre: det vil gøre dine sider
langt mere besværlige at udvikle, vedligeholde osv. + de bliver nok en
hel del langsommere og risikoen for fejl en hel del større.

De fleste mennesker, der kan finde på at kigge kildekode igennem, kan nok
også godt finde ud af at dekryptere en forholdsvist tam Javascript-dims;
men de gider nok ikke bruge tid på det.

Microsoft har deres JScript.encoded, hvor man kan kryptere eksterne
script-filer, men også disse kan dekrypteres.

Du har ingen mulighed whatsoever for fuldstændigt og uigenkaldeligt at
skjule kildekoden; da måtte du også skjule den for browseren, og den
ville dermed miste sin funktion.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Vi troede, det var den personlige computer der havde magien."