Spørgsmål om musiksprog og -teori
Fra : anja-stampe

Dato : 26-01-01 00:09

Kære alle!

Min kæreste studerer i udlandet, og er kommet lidt til kort på et par
teoretiske/sproglige spørgsmål. Mon nogen her kunne give et par gode svar.

1. Hvad vil det sige, at have diatonisk, lokrisk og dominantisk tilgang til
en toneart?

2. Hvad er den korrekte oversættelse af disse engelske udtryk til dansk:

Approach notes?
passing tones?
auxiliary tones?
unprepared approach tones?
Indirect resolution? (f.eks. A - F# som optakt til G)

På forhånd tak for hjælpen

Venlig hilsen
Lars

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 26-01-01 12:16

d. 26/01/01 0:09 skrev anja-stampe på anja-stampe@mail.tele.dk i artiklen
94qbau$lqd$1@news.inet.tele.dk:

> 1. Hvad vil det sige, at have diatonisk, lokrisk og dominantisk tilgang til
> en toneart?
At en skala er "diatonisk" vil kort fortalt sige, at den består af hel- og
halvtonetrin, modsat en kromatisk skala, der kun består af halvtonetrin.
Eksempler på diatoniske skalaer er A-dur, d-mol, e-frygisk, c-mixolydisk og
h-lokrisk.

En "lokrisk" skala er sammen sat af følgende intervaltrin: 1/2 - 1 - 1 - 1/2
- 1 - 1- 1. Skalaen h-lokrisk er således h-c-d-e-f-g-a-h. Se eventuelt
http://www.mu.gymfag.dk/faget/teori/skalaer/lokrisk1.htm (hvor du også kan
høre den).

En "dominant" betegner sædvanligvis den næstvigtigste tone eller akkord
efter skalagrundtonen eller tonikaakkorden (akkorden på grundtonen). I
dur/mol-tonal musik ligger dominanten på 5. trin i skalaen og er - hvis man
taler om en akkord - altid en durakkord. I c-mol og C-dur er
dominantakkorden således G (dur).

> 2. Hvad er den korrekte oversættelse af disse engelske udtryk til dansk:
>
> Approach notes?
Jeg kan ikke lige komme i tanke om et godt dansk udtryk, desværre. Jeg skal
tænke over det...

> passing tones?
Gennemgang, gennemgangsnode eller gennemgangstone. Se eventuelt
http://cyrk.dk/musik/akkordfremmede/ for en forklaring.

> auxiliary tones?
Drejenode eller drejetone. Se eventuelt igen
http://cyrk.dk/musik/akkordfremmede/ for en forklaring.

> Indirect resolution? (f.eks. A - F# som optakt til G)
Indirekte opløsning.

Se http://www.cyrk.dk/musik/engelsk/ for en samlet oversigt over
oversættelse mellem danske og engelske musikteoretiske udtryk.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : nikolaj borg

Dato : 26-01-01 13:42

Den Fri, 26 Jan 2001 12:16:01 +0100, skrev Jesper Juellund Jensen
<jjj@cyrk.dk>:

[snip... en masse interessante sager, samt links til cyrc.dk/musik]

Mange tak. Er der andre, som ligger inde med spændende links til sider
om musik-teori? Det kunne nok godt bruges til vores kommende - og
længe ventede - FAQ/OSS

/Nikolaj

Fra : Tommy Thøgersen

Dato : 27-01-01 00:43

Mange tak. Er der andre, som ligger inde med spændende links til sider om
musik-teori? Det kunne nok godt bruges til vores kommende - og længe
ventede - FAQ/OSS
Nikolaj

Prøv at kigge på denne side:
http://hjem.get2net.dk/bs.nielsen/musikteori.html